Wat wordt er met het lied "Heer, doorgrond mijn hart" exact bedoeld?

Hallo,

aangezien Nederlands niet mijn moedertaal is (ik ben van Turkse afkomst) heb ik soms moeite om bepaalde teksten goed te interpreteren, kan daarom iemand mij uitleggen, verwoorden, wat de schrijver van de onderstaande tekst en het lied exact bedoeld?

www.youtube.com/watch?v=sopsC4gpxBg

Welgemeende groeten

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je vertelt dat je moeite hebt met de taal. Dit is ook wat " ouderwets en deftig" . Omdat Nederlands niet je moedertaal is vind je het lastig. ______________In gemakkelijker Nederlands staat er :___________ God, kijk eens goed in mijn hart. Zorg dat ik helemaal voor u ben God, kijk eens god in mijn hart. Help mij om op u te lijken. U bent degene die alles gemaakt heeft, ook mij Ik ben de klei ( zoals wanneer iemand uit modelleerklei een poppetje maakt ) Kneed mij en vorm mij ( met de modelleer klei kun je kneden en vormgeven ) God, verander mij. _______________________ Dit is in gemakkelijker taal. In het heel kort komt het erop neer dat je aan god vraagt om heel goed in je hart te kijken. Omdat God degene is die jou gemaakt heeft. Je vraagt of hij je wil helpen om een beter mens te worden. Je vraagt zijn hulp, omdat hij je ook gemaakt heeft. Hij kan je helpen veranderen.

Het eerste deel van het lied is gebaseerd op delen uit de psalmen. Veel psalmen zijn geschreven door David. Het helpt dan ook om iets te weten over Davids leven: David was door God uitgekozen om koning te worden over Israël. Maar het leven van David was vol van strijd en oorlogen. David was veel op de vlucht voor vijanden die hem wilden doden. Dat zie je terug in veel psalmen: hij schreeuwt het uit naar God om hulp. Soms vraagt David zich af waarom God zo ver weg lijkt terwijl hij Hem oprecht dient. In psalm 26 bijvoorbeeld: "Doe mij recht, HEER, want zonder dwalen ben ik mijn weg gegaan, op u, HEER, heb ik vertrouwd, ik wankelde niet. Doorgrond mij, HEER, en ken mij, peil mijn hart en mijn nieren, want uw liefde staat mij voor ogen en ik bewandel de weg van uw waarheid." En in psalm 17: "beproeft en peilt u mijn hart, u zult niets in mijn nadeel vinden, geen kwaad kwam uit mijn mond." Met “hart” wordt in de Bijbel vaak bedoeld: je innerlijk, je gedachten. David vraagt dus aan God: 'onderzoek mijn innerlijk, mijn diepste motieven. Kijk in mijn hart, dan ziet u dat het zuiver is. Help mij daarom!' In andere psalmen vraagt David juist aan God om hem te helpen zijn hart zuiver te maken. Bijvoorbeeld in psalm 51, een psalm die David schreef toen hij diep berouw had over iets wat hij had gedaan: "Schep, o God, een zuiver hart in mij, vernieuw mijn geest, maak mij standvastig, verban mij niet uit uw nabijheid, neem uw heilige geest niet van mij weg. Red mij, geef mij de vreugde van vroeger, de kracht van een sterke geest." David vraagt of God ervoor wil zorgen dat zijn hart, zijn innerlijke gedachten en motieven, zuiver worden en of God hem wil helpen het goede te doen. Dat doet het lied in je vraag ook: 'maak mijn hart echt, zuiver, en maak mij net zo goed, heilig en liefdevol als U, God.' Dat stukje over de maker en de klei komt uit de brief aan de Romeinen, waar de apostel Paulus God als maker van de mens vergelijkt met een pottenbakker: "Wie bent u eigenlijk dat u, een mens, iets tegen God zou inbrengen? Vraagt het aardewerk soms aan de pottenbakker: ‘Waarom hebt u me gemaakt zoals ik eruitzie?’ Heeft de pottenbakker niet de vrijheid om van dezelfde klomp klei zowel een kostbare vaas als een alledaagse pot te maken?” Ook dit deel van het lied is eigenlijk een gebed: 'God, u maakt de mens zoals een pottenbakker een vaas maakt. Wilt u mij dan ook vormen en kneden en zó maken dat ik steeds meer lijk op u?'

Het lied gaat ten diepste over de uitstorting en het werk van de Heilige Geest ( de Geest van God) in het hart van de gelovige. Ezechiel 36 vers 26 zegt het volgende Ik geef u een nieuw hart en een nieuwe geest in uw binnenste: uw hart van steen haal Ik uit u weg en Ik geef u een hart van vlees. Mijn geest stort Ik in uw binnenste en Ik bewerk dat gij gaat wandelen naar mijn wetten en dat gij mijn geboden nauwgezet naleeft. Dan zult gij wonen in het land dat Ik uw vaderen gegeven heb, en gij zult mijn volk zijn en Ik uw God. Wannneer wij gaan ontdekken wat heeft plaatsgevonden aan het kruis van Golgotha. En Wie de Here Jezus daadwerkelijk was en waarom hij op aarde kwam voor jouw en voor mij dan mogen we kinderen van de de liefdevolle God worden. Wanneer we de Here Jezus aannemen als Verlosser dan kunnen we deze beloofde Heilige Geest ontvangen wanneer we daar om vragen bij de Heer en eeuwig leven.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100