Wat is een nooddoop?

dit nav de vraag van Christopher. (Welke christelijk stroming ondersteunt de nooddoop?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
2.9K

Het beste antwoord

Alleen in de RK kerk wordt de nooddoop gepraktizeerd.
Omdat men denkt dat ongedoopte zielen niet in de hemel komen.
Het is daarom dat men vroeger met pasgeboren babytjes (zelfs door een sneeuwstorm zoals mijn vader placht te vertellen) naar de kerk holde om het kindje te laten dopen.

Ik kijk even na hoe het zit bij de Grieks orthodoxe en de Russisch Orthodoxe kerk b.v. Ja, die kennen ook het verschijnsel van de nooddoop.
Er zal dan waarschijnlijk worden gezegd: Ik doop u in de naam van de Vader, van de Zoon en van de Heilige Geest, Amen. Veel meer zal het niet zijn bij een nooddoop door een niet-priester.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Over een "nooddoop" wordt gesproken als een pas geboren kind zo zwak is (stervend vaak) dat niet op de komst van een priester gewacht kan worden omdat het kind niet zo lang in leven zal blijven.
Dan kan iedere christen de doop uitvoeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nooddoop is de term die gebruikt wordt binnen de Katholieke Kerk voor het toedienen van het doopsel aan een persoon in stervensgevaar door iemand die geen diaken of priester is.

De nooddoop kan en moet worden uitgevoerd door elk rooms-katholiek persoon, maar ook een nooddoop door een niet-gedoopte, zelfs door een ongelovige, is geldig zolang maar gedoopt wordt 'in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest', volgens de bedoeling van de Katholieke Kerk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nooddoop is de term die gebruikt wordt binnen de Katholieke Kerk voor het toedienen van het doopsel aan een persoon in stervensgevaar door iemand die geen diaken of priester is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In geval van nood kan eenieder, ook een ongedoopte ongelovige, het sacrament van het doopsel bedienen; deze zogenaamde ‘nooddoop’ is geldig als de bedienaar de bedoeling van de Kerk tot zijn recht wil laten komen, en doopt in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.