Onder het middenschip van de Sint-Pietersbasiliek aan het Sint-Pietersplein in Vaticaanstad bevindt zich de crypte met de praalgraven.
Hierin zijn 148 overleden pausen bijgezet; de tombe, met de relieken van de Heilige Petrus ligt recht onder het hoofdaltaar in de kerk, en is sinds 1979 door toedoen van Paus Johannes Paulus II te bezichtigen.

Toegevoegd na 9 minuten:
Paus Johannes Paulus II was de 264ste paus en werd de 148ste paus die in de crypte van de Sint-Pieter werd begraven ónder de plaats die ooit bezet werd door de tombe van de Zalige Johannes XXIII.
Paus Johannes XXIII werd bijgezet in 1963 in een tombe in de crypte geplaatst, maar als eerbetoon werd zijn stoffelijk overschot later na zijn zaligverklaring in 2000 in een schrijn in de basiliek geplaatst bij een aan hem gewijd altaar.

Toegevoegd na 15 minuten:
De bron is nog van vóór het overlijden van Paus Johannes Paulus II