Wat wordt bedoeld met de zin: "Hij (JC) heeft zichzelf ontledigd"?

Filippenzen 2:5-11. Wat wordt bedoeld met ontledigen. Letterlijk betekent dat zoiets als bevrijden of ontlasten. Maar waar moet Jezus Christus zich van bevrijden/ontlasten?

10 jaar geleden
in: Religie
6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De context van dit vers zegt dat Jezus niet aan God gelijk trachtte te zijn .( Jezus was en is dus God niet !!!) Maar de tekst maakt duidelijk dat hij als Gods Zoon nederigheid toonde door de toewijzing te aanvaarden om naar de aarde te gaan. Sta er eens bij stil wat hij moest opgeven. Hij was de aartsengel.
Hij was ook „het Woord”, Jehovah’s eigen Woordvoerder (Johannes 1:1-3).
Hij woonde in de hemel, Jehovah’s „verheven woning van heiligheid en luister” (Jesaja 63:15). Toch heeft de Zoon „zichzelf ontledigd en de gedaante van een slaaf aangenomen en is [hij] aan de mensen gelijk geworden” (Filippenzen 2:7). En overdenk eens wat zijn aardse toewijzing inhield! Zijn leven werd overgebracht naar de baarmoeder van een Joodse maagd, waar hij zich in negen maanden tot een mensenbaby ontwikkelde. Hij werd als een hulpeloze zuigeling geboren in het gezin van een arme timmerman en groeide op tot peuter, kleine jongen en tiener. Hoewel hij zelf volmaakt was, bleef hij zijn hele jeugd onderworpen aan zijn onvolmaakte menselijke ouders . Wat een buitengewone nederigheid! Ik hoop dat de tekst nu duidelijker voor u is geworden.

Het beste antwoord

Jezus was God, maar deed afstand van zijn goddelijkheid. Hij hield er niet aan vast. Hij heeft zichzelf ontledigd. Ontledigen, dat is leegmaken, dat is de gelijkheid aan, de gestalte van God afleggen. Ontledigen, dat betekent ook ‘van zijn kracht beroven’. Iets dat ontledigd is, bestaat wel, maar het heeft geen betekenis of inhoud meer. We komen dat woord bijv. ook tegen in Romeinen 4:14, waar Paulus het heeft over een ontledigd geloof, een geloof zonder inhoud. Of in de eerste Korinthebrief (1:17), waar Paulus waarschuwt om het kruis van Christus niet tot een holle klank te maken. Ook hier kom je in het grieks, de grondtekst van het Nieuwe Testament, dat woord voor ontledigen tegen. Je kunt dus ook het kruis van Christus ontledigen. Dan ontneem je dat kruis zijn kracht of zijn inhoud. Dan ken je er geen betekenis aan toe. Jezus heeft zichzelf ontledigd, zijn goddelijkheid afgelegd. Zichzelf, staat er dan bij. Niemand anders heeft dat voor Hem gedaan. Jezus deed het helemaal zelf, het was zijn eigen keuze. Jezus zelf koos voor deze weg van ontlediging. Hij koos ervoor om zijn goddelijke macht af te leggen en aan ons mensen gelijk te worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toen Jezus afstand deed van zijn goddelijkheid,bestond Jezus vader 'God de Almachtige' nog steeds in de hemel.
Jezus is dus niet God.

Andere antwoorden (2)

Jezus Christus, de Zoon van God, is net zoveel God als de Vader.

Maar als mens heeft Hij zich daarop niet laten voorstaan en alle ellende doorstaan.

Van Dale legt het theologische begrip 'ontlediging' volgens mij goed uit, het is de 'vernedering van Christus door het aannemen van de menselijke natuur en het verhullen van de goddelijke natuur bij zijn menswording.'

Het begrip wordt ook duidelijker als je het in de contekst leest:

"Hij heeft Zichzelf ontledigd. Hij heeft het bestaan van een slaaf op zich genomen. Hij heeft Zichzelf vernederd tot de dood aan het kruis" (Fil 2,7-8).
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik weet dat Jezus zei dat wie hem had gezien de vader had gezien,maar dat was in een bepaalde context. Hoe onderbouw jij Bijbels je antwoord hierboven dat de Zoon net zoveel is als de vader? Wanneer er geschreven staat dat:
De Vader Jezus uit de dood opwekte.
Dat Jezus alleen datgene deed wat de Vader hem had opgedragen.
Dat Jezus menigmaal heel diep bad om hulp tot zijn Vader.
Dat Jezus bepaalde dingen niet wist,behalve zijn Vader? enz...
enz...
Computoon
10 jaar geleden
De H. Drie-eenheid is niet een thema dat met versnummer en al kant-en-klaar in de H. Schrift staat uitgewerkt. Dat weet je zelf natuurlijk ook wel. Jezus zelf bevestigt dat God 'de enige Heer' is en dat men Hem moet beminnen 'met geheel zijn hart, gehele zijn ziel, geheel zijn verstand en geheel zijn kracht.' Tegelijkertijd geeft Hij te verstaan dat Hijzelf 'de Heer' is. Belijden dat 'Jezus de Heer is', is het eigene van het christelijk geloof. Dat is niet in strijd met het geloof in God, de Enige. Geloven in de heilige Geest 'die Heer is en het leven geeft' brengt geen enkele scheiding aan in de enige God. Op http://www.rkk.nl/abc/detail_objectID710344.html vind je heel wat interessante informatie over de leer van de Drie-eenheid, het centrale mysterie van het christelijk geloof en leven. De Kerk leert dat de ene God zich heeft geopenbaard als de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.. Dat geloof delen we met ongeveer 2 miljard christenen. (Jehova's Getuigen vormen de uitzondering. Maar over de JG zeg ik geen onaardige dingen :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@computoon. De eerste zin in jouw antwoord geeft inderdaad aanleiding tot enige verwarring.
Jezus zegt in http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Joh+10&id16=1&l=nl&set=10: “Ik en de Vader zijn één”. Dit bevestigt Hij meerdere malen in het Hogepriesterlijk gebed: http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Joh+17&id16=1&l=nl&set=10.
Mogelijk bedoelde je dit te zeggen in jouw antwoord. De aangehaalde tekst van de vraagsteller staat wat duidelijker vermeld in de Nieuwe Bijbelvertaling: “Laat onder u de gezindheid heersen die Christus Jezus had. Hij die de gestalte van God had, hield zijn gelijkheid aan God niet vast, maar deed er afstand van. Hij nam de gestalte aan van een slaaf en werd gelijk aan een mens. En als mens verschenen, heeft hij zich vernederd en werd gehoorzaam tot in de dood – de dood aan het kruis”.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Fil+2&id18=1&l=nl&set=10 Jezus Christus deed dus vrijwillig afstand van Zijn “Gode-gelijkzijn” en is in alle opzichten gelijk geworden aan mensen zoals jij en ik.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat wil dat zeggen adriaanv: Dat Zijn echte optreden pas kwam na de doop?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor het uitgebreide antwoord, Adriaanv. Ja je hebt het goed, ik dacht ook nog aan de tijd voor zijn doop in de tempel.
Hij is de Zoon van God zoals wij dat allemaal zijn. Alleen Hij was er zich van bewust en heeft zich ontdaan/ontlast van zijn ego.
Hij was/is dus Verlicht.
Als een mens zich ontdoet van zijn ego, is hij ook verlicht en zich bewust van zijn Goddelijke Zoon-schap.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Computoon
10 jaar geleden
Dit klinkt mij meer als 'New Age' in de oren. De New Age neemt nogal wat termen uit de christelijke theologie over en geeft er een eigen betekenis aan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En wat als de Christelijke theologie altijd verkeerd is geïnterpreteerd?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
God heeft ons geschapen, logischer wijs zí'jn we dus al zijn kinderen, Zijn Zoon.
Dat kwam Jezus ons vertellen. Precies om dezelfde reden als mensen nu gaan steigeren als ik dit zeg, precies om die reden is Jezus doodgemaakt. Het was wel zijn eigen keuze, omdat Hij gemakkelijk het had kunnen voorkomen, het moest gebeuren, om bepaalde redenen( waar we het nu niet over hebben). Maar dat neemt niet weg dat de boodschap van Jezus was, dat wij de Zonen zijn van God. Hij zegt ook vele malen dat het Koninkrijk Gods binnenin ons is. In iedereen.
Inderdaad is het logisch dat je je pas bewust kan worden van het Zoonschap van God als je je tot Hem RICHT. Als je dat doet kun je de Liefde voelen en idd. dan wéét je: Ik ben een Zoon van God.
Mensen die Hem afwijzen, kunnen dat ook niet ervaren nee en zijn dan nog steeds Zoon van God, alleen ze accepteren dat niet en zijn zich dat niet bewust.
Jezus vertelt mij dit. Ik weet zeker dat Hij het wel zal weten, denk je niet?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het vervelende is dat de bijbel zoveel verschillende uitvoeringen heeft.
Ik heb geen zin in getouwtrek meer. Dat heb ik niet meer nodig.
In mijn vertaling v.d. bijbel staat bij Lucas 17:21 dat Het koninkrijk van God binnenin ons is. Dat kun je op vele manieren interpreteren. Ik hoef me niet door een theoloog te laten vertellen wat dit betekent. Mijn innerlijke Godsgeest vertelt mij wat het betekent.
Ook Zijn Woord, kun je op velerlei manieren interpreteren.
Ik denk niet dat God woorden nodig heeft.
Wat ik zo naar vind is dat elke religie pretendeert de enige ware te zijn. Alles, ook bijbelteksten zijn zowiezo interpretaties. Dat zijn zowiezo geen waarheden. Tevens is de hele bijbel tientallen malen "herschreven", dingen weggehaald, zodat niets meer origineel is. Deze bijbel kan ik niet Gods woord noemen. Hier (Gods woord) wordt iets anders mee bedoeld. Iets wat op zovele manieren geínterpreteerd kan worden kan nooit DE waarheid zijn.
Mijn interpretatie is niet méér waar dan de jouwe en andersom.
Dus ik weet wat ik weet. Dit kan ik doorgeven aan anderen.
De ander heeft het recht om dit naast zich neer te leggen of niet.
Daar houdt het mee op.
Als ik de grote Liefde voel wanneer ik binnen in mijn innerlijk het begrip voel, weet ik dat ik "weet". Daar heb ik verder niemand meer voor nodig die mij moet vertellen dat hij denkt te weten wat de waarheid is.
En als ik dan de liefdeloosheid voel van mensen (jij niet hoor), die beweren de waarheid in pacht hebben en oordelen vellen en mensen een min geven omdat ze dingen anders interpreteren dan zij, dan denk ik: leren ze dat in de bijbel of in de kerk. Nee, dank u.
Ik houd mij niet bezig met new age of dergelijke dingen. Ik neem van niemand iets over. Juist daarom weet ik dat het zuiver is wat ik ervaar.