Waarom eten moslims wel na zonsondergang tijdens de ramadan?

In navolging van Mohammed, die blijkbaar alleen na zonsondergang melk en dadels at (iftar), eten moslims tijdens de Ramadan alleen na zonsondergang. Maar waarom deed Mohamed dat?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik ben geen moslim, noch een kenner van deze traditie, maar wanneer ik me probeer te verplaatsen in Mohammed dan kan ik me een voorstelling maken. Stel je bent een religieus leider van een groep mensen en je probeert een traditie neer te zetten die nagevolgd kan worden. Je wil de mensen bewust maken van vrede en respect voor elkaar. Een dagje vasten is te kort om mensen écht tot de innerlijke rust te laten komen en dingen te overdenken. Een langere periode ? Prima, maar aan mensen die bij bosjes van de honger en/of de dorst neervallen heb je ook niets. Mohammed zal een tussenweg gekozen hebben die wel de bijzonderheid van de Rammadan benadrukt, maar die niet zó slopend is dat de mensen de traditie niet oppikken. Dat is 'm blijkbaar gelukt, gezien het aantal volgers tegenwoordig. (Nogmaals: het is maar een persoonlijke, praktische interpretatie. Ik heb geen ondersteunende bronnen !)

De eerste schriftelijke biografie van Mohammed is ongeveer 100 jaar na zijn dood geschreven. Degene die dit deed, heeft verhalen geschreven die al 100 jaar verteld werden van mens op mens. In het ene verhaal was hij een arme man en in het andere verhaal rijk. Het enige duidelijke is dat Mohammed inderdaad heeft geleefd en een bijzonder mens was. Verder weet niemand hoe hij precies leefde. Laat staan dat iemand precies weet of hij vastte, wanneer hij vastte en waarom hij vastte. Op jouw vraag kun je geen antwoord geven. Elke moslim zal dat gegeven op zijn manier interpreteren, beïnvloed door verhalen tijdens het volwassen worden. Kortom, niemand kan bewijzen of Mohammed vastte en al helemaal niet met welke intentie.

Bronnen:
https://mens-en-samenleving.infonu.nl/reli...

Ik ben zelf geen moslim maar volgends mij eten ze pas aan het einde van de dag omdat ze dan nog dankbaarder zijn voor wat ze hebben. Want als een mens honger heeft eet die alles en als je dan ook nog eens lekker en goed eten eet is het gewoon bijna heilig. Dus ik denk dat de hele ramadan draait om respect hebben en blij zijn met wat je hebt