Waarom eten moslims wel na zonsondergang tijdens de ramadan?

In navolging van Mohammed, die blijkbaar alleen na zonsondergang melk en dadels at (iftar), eten moslims tijdens de Ramadan alleen na zonsondergang. Maar waarom deed Mohamed dat?

4 jaar geleden
in: Religie
7.6K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het zal verzonnen zijn net als zoveel uit geloven.
SimonV
4 jaar geleden
Iftar is geen melk+dadels.
Het vasten wordt gebroken na zonsondergang met een oneven aantal dadels en een glas melk. Vervolgens wordt het avondgebed maghrib gebeden en nuttigt men de iftar.
Deze iftar bestaat in Noord-Afrika uit harira, een dikke soep van onder andere kikkererwten, lamsvlees, uien en linzen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Iftar
LeonardN
4 jaar geleden
Waarom eten moslims wel na zonsondergang tijdens de ramadan?
Omdat Mohammed het ook zo ongeveer deed. Maar waarom deed Mohamed dat?
Omdat je het anders geen maand vol kan houden.

Antwoorden (3)

Ik ben geen moslim, noch een kenner van deze traditie, maar wanneer ik me probeer te verplaatsen in Mohammed dan kan ik me een voorstelling maken.

Stel je bent een religieus leider van een groep mensen en je probeert een traditie neer te zetten die nagevolgd kan worden. Je wil de mensen bewust maken van vrede en respect voor elkaar.
Een dagje vasten is te kort om mensen écht tot de innerlijke rust te laten komen en dingen te overdenken. Een langere periode ? Prima, maar aan mensen die bij bosjes van de honger en/of de dorst neervallen heb je ook niets.

Mohammed zal een tussenweg gekozen hebben die wel de bijzonderheid van de Rammadan benadrukt, maar die niet zó slopend is dat de mensen de traditie niet oppikken.

Dat is 'm blijkbaar gelukt, gezien het aantal volgers tegenwoordig.

(Nogmaals: het is maar een persoonlijke, praktische interpretatie. Ik heb geen ondersteunende bronnen !)
SimonV
4 jaar geleden
Min is niet van mij, maar je antwoord is eerder een uitstekende reactie.
Je geeft als leek je mening.
Zonder bronnen weet een lezer niet of jouw antwoord klopt, kennisvermeerderend is.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
@SimonV
Dank voor je reaktie ! Ik begrijp je verklaring al ben ik zelf in de overtuiging dat dit toch meer in de richting van een antwoord is dan 'slechts een mening'. Dit omdat ik de lezer probeer mee te nemen in de gedachtegang en mijn antwoord aldus probeer te onderbouwen. @Manonnetje33:
Eens !!!
De eerste schriftelijke biografie van Mohammed is ongeveer 100 jaar na zijn dood geschreven. Degene die dit deed, heeft verhalen geschreven die al 100 jaar verteld werden van mens op mens.
In het ene verhaal was hij een arme man en in het andere verhaal rijk.
Het enige duidelijke is dat Mohammed inderdaad heeft geleefd en een bijzonder mens was.
Verder weet niemand hoe hij precies leefde. Laat staan dat iemand precies weet of hij vastte, wanneer hij vastte en waarom hij vastte.
Op jouw vraag kun je geen antwoord geven.
Elke moslim zal dat gegeven op zijn manier interpreteren, beïnvloed door verhalen tijdens het volwassen worden.
Kortom, niemand kan bewijzen of Mohammed vastte en al helemaal niet met welke intentie.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
SimonV
4 jaar geleden
+ weer een fantastisch antwoord!
Ik ben zelf geen moslim maar volgends mij eten ze pas aan het einde van de dag omdat ze dan nog dankbaarder zijn voor wat ze hebben. Want als een mens honger heeft eet die alles en als je dan ook nog eens lekker en goed eten eet is het gewoon bijna heilig. Dus ik denk dat de hele ramadan draait om respect hebben en blij zijn met wat je hebt