Boeddhisme : Pali-canon (of Tipitaka)

Standaardeditie van de Thaise Pali-canon
De Pali-canon (Pali: Tipitaka) is de enige nog bestaande vroeg-boeddhistische verzameling van toespraken (soetta's) van de Boeddha. De Pali-canon vindt zijn oorsprong in de toespraken die de Boeddha gaf gedurende de laatste 45 jaar van zijn leven, toen hij een actieve leraar was. De Pali-canon is de officiële tekst van het Theravada-boeddhisme.

Heilig boek
Een heilig boek of een heilig geschrift is in veel religies en spirituele bewegingen een boek of geschrift dat door de aanhangers van deze bewegingen wordt beschouwd als van goddelijke of spirituele oorsprong. Meestal vormen deze teksten een belangrijke fundering van zo'n beweging.

Hoewel antieke beschavingen gedurende duizenden jaren handgemaakte teksten hebben geproduceerd, was het eerste gedrukte, voor massa-verspreiding bedoelde geschrift, de Diamantsoetra, een boeddhistisch geschrift uit het jaar 868.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Boeddhisme heeft geen heilig boek zoals het Christendom dat heeft. Er zijn wel geschriften en teksten maar die hebben niet dezelfde status.
5 jaar geleden
Het boeddhisme heeft een heleboel geschriften. Eén heilig boek is er niet. Boeddha's leer werd eeuwenlang mondeling doorgegeven, met name door gezang. Voor het opschrijven van zijn ideeën, waarschijnlijk rond 200 voor Christus, werd in eerste instantie de oude Pali taal gebruikt. Het oudste geschrift van het boeddhisme, de pali canon, bestaat uit meerdere teksten. De eerste groep teksten geeft beschrijvingen van het kloosterleven en leefregels voor niet-monniken ten tijde van de Boeddha. De tweede groep teksten zijn de lessen die Boeddha aan mensen heeft gegeven. Een derde groep is gemaakt door volgelingen van Boeddha. Ze ontstonden na Boeddha’s dood, maar voordat zijn leer voor het eerst werd opgeschreven.
Toegevoegd op 19 maart 2020 14:21: bron