Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Spreekt de bijbel zich (vaak) tegen?

Ik heb het zelf nooit gelezen los van de kinderbijbel maar hoor wel vaker mensen zeggen dat de bijbel zich regelmatig tegenspreekt.

klopt dit?
en als het klopt hoe kan het dan dat zoveel mensen het oprecht geloven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
3.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
https://www.gotquestions.org/Nederlands/Bijbel-fouten.html
Cryofiel
13 jaar geleden
@ploppie, leuke tips staan daar aan het einde van die webpagina. Als je ontdekt dat de bijbel zichzelf tegenspreekt, ga dan eerst te rade bij bevooroordeelde mensen en bevooroordeelde boeken. Als dat niet helpt, stop dan maar met denken, en vertrouw er dan maar gewoon op dat de bijbel de absolute waarheid bevat. Hoe kun je zulke tips serieus nemen? Mij ontlokt zo'n advies eerder een schaterlach.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoe kun je in vredesnaam zo heilig geloven in een boek dat vol sprookjes en onwaarheden staat... ik kraag daar een schaterlach van. erg verontrustend eigenlijk dat mensen in deze tijd nog in dit soort onzin dat 2000 jaar geleden is geschreven kunnen geloven. open je ogen toch eens samen met je verstand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ het is goed dat je die vraag stelt.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (15)

Hij staat vol tegenstrijdig- en onnauwkeurigheden. Neem nou het geslachtsregister, zeg maar: de stamboom, van Jezus. Er staan twee verschillende in de Bijbel.
maar de bijbel staat ook vol met leerzame en mooie verhalen, en als je zoals ik christelijk bent,
dan valt het wel mee met die tegenstrijdigheden.

Toegevoegd na 50 seconden:
dan bedoel ik dat er wel wat fout kan gaan in de bijbel, maar het blijft een boek van god
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen interpreteert de bijbel anders, je hebt het nieuwe en oude testament.

Een 'paradox' maakt het vaak ook moeilijker om te geloven wat er staat.

Maar misschien is daarom de bijbel ook zo complex en een warboel. Mensen gaan niet voor niets een 'bijbelstudie' doen.

Maar dit is maar een heel klein stukje van de ijsberg...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een deel van de tegenstrijdigheden in de bijbel wordt mooi verwoord in de Nationale Skeptische Bijbelquiz.

Probeer de tien vragen van deze quiz maar eens te beantwoorden - zie onderstaande link. Na afloop heb je een redelijk inzicht in de groteske tegenspraken die de bijbel bevat.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Er zitten inderdaad een hoop tegenstrijdigheden in. Een mooi overzicht is bijvoorbeeld te vinden op onderstaande site (let op! Wel in het Engels, maar er zijn desnoods voldoende Nederlandse vertalingen online te vinden, en de locatie wordt genoemd, zodat je het zelf kunt controleren).

Hoe het kan dat mensen het geloven? Ze halen eruit wat ze eruit willen halen. Niet meer en niet minder.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
interessante link, +je daarvoor
Ja, er staat tegenstrijdigheden in. Dat heeft met mondelinge overlevering (tijdsgeest en cultuur) te maken. Vaak zijn de verhalen pas na een paar eeuw opgeschreven. In de tijdsgeest van de ene eeuw kwam het soms beter uit om het zus uit te leggen en in de tijdsgeest van een andere eeuw kwam het beter om het zo uit te leggen.
Er is overigens ook 'mooi geschreven', zo wordt in het nieuwe testament verwezen naar voorspellingen uit het oude testament. In hoeverre ten tijde van het oude testament daadwerkelijk verwezen werd naar die gebeurtenis die er in het nieuwe testament aan gekoppeld wordt laat ik maar even in het midden.

Er zijn diverse redenen om de bijbel toch te geloven. Door de bijbel met elk afzonderlijk verhaal in de tijdsgeest te plaatsen, kom je erachter in hoeverre het verhaal door cultuur (tradities en bijgeloof bv.) bepaald is. Filter je dat weg, dan kom je tot de essentie van het verhaal. Kortom: tegenstrijdigheden doen niet altijd afbreuk aan de boodschap van het verhaal.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een voormalig gereformeerde dominee leerde ons 50 jaar geleden bij godsdienstlessen: Je kan alles uit de Bijbel halen wat je wilt, alleen al omdat een passage symbolisch, zinnebeeldig of letterlijk kan worden opgevat.
Het gaat om de totale boodschap en niet om haarkloverijen en het op de spits drijven van een onderdeeltje.
Bovendien is het een boek mede gebaseerd op mondelinge overleveringen uit een andere tijd en een andere cultuur, dus in die context te beoordelen en met een korreltje zout te nemen.
Het is een boek vol uit het leven gegrepen levenslessen, maar je moet er m.i. niet op basis van een onderdeeltje je eigen gelijk er op proberen te baseren. Dan wordt het strijd en dat moet je niet willen doen t.b.v. een geloof.
Het gaat er m.i. ook om wat je wilt geloven, dus jezelf.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klopt dat diverse bijbelverhalen zichzelf tegenspreken. Een beknopte lijst hiervan in het Nederlands heb ik als bronvermelding toegevoegd.

Naast tegenstrijdigheden binnen het boek zelf is inmiddels door de steeds verder ontwikkelde wetenschap duidelijk geworden dat er veel zaken uit de bijbel aantoonbaar onjuist zijn.

Er zijn zoveel mensen die oprecht geloven omdat zij van kind af aan opgroeien binnen de overtuiging van zijn of haar ouders. Door de open samenleving die we hebben kijken gelukkig steeds meer mensen verder dan het beknopte wereldbeeld dat ze thuis mee hebben gekregen. Vandaar dat veel gelovige gemeenschappen zich meer en meer terugtrekken en zichzelf bevestigen binnen eigen scholen en leefgemeenschappen. Het komt in deze kringen maar zeer zelden voor dat een kind van gelovige ouders (of dit nu katholieken, gereformeerden of moslims zijn) een ander geloof aanhangen dan hun ouders. Als zij dit wel doen worden ze vaak verstoten door hun familie.
Het geloof dat mensen hebben is dan ook niet universeel, maar wordt vooral bepaald door de plaats en tijd waar je geboren bent. Als je namelijk in scandinavie ten tijde van de noormannen was geboren dan had je ongetwijfeld geloofd in Thor en Loki, als je in het Oude Griekenland was geboren dan had je ongewijfeld geloofd in de oude griekse goden zoals Zeus en zijn vrienden, enz enz.

Welk geloof je aanhangt wordt voor een belangrijk deel bepaald door indoctrinatie vanaf de vroegste kinderjaren, zowel thuis als op school.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn voor leken schijnbare tegenstrijdigheden.
Maar een zorgvuldige studie doet deze als sneeuw voor de zon verdwijnen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van tegenspreken zou sprake zijn als de bijbel zou beweren een consistent boek te zijn. Dat doet de bijbel niet.
Het is een verzameling geschriften (eigenlijk meer een plakboek) uit heel verschillende perioden, met een verschillende culturele achtergrond en een verschillende bedoeling.
Dus nee, eigenlijk spreekt de bijbel zich niet tegen, want het boek is geen eenheid.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een boek is tegenstrijdig of het is niet tegenstrijdig. of er beweerd wordt of het boek consistent is of niet doet er niet toe. ´dit boek is niet consistent´ betekent namelijk ´dit boek bevat tegenstrijdigheden´.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@dubya Tegen zoveel onwetende rechtlijnigheid kan ik niet op. Dit soort dwaallichten moet dan ook vinden dat de openbare bibliotheek tegenstrijdig is, want er staan boeken met heel verschillende meningen in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@sherpa: natuurlijk kun je hier niet tegenop, aangezien het een waarheid is als een koe. je vergelijking met de bibliotheek zegt meer over je eigen ontwetendheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@dubya dan heb ik gedurende mijn 9 (!) jaar durende theologiestudie erg slecht opgelet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@sherpa: de definitie van theologie is (bron: encyclo.nl): "de studie van godsdienstige dogma's en gebruiken zoals die uit een bepaalde religieuze traditie kunnen worden afgeleid, meestal gezien vanuit het oogpunt van overtuigde gelovigen" ik denk dat zelfs al had je wel opgelet, dat je in die 9 jaar geen kritische noot over de bijbel zou hebben meegekregen. wij van persil, adviseren persil voor de schoonste was... tja.
Alle religies zijn uiteindelijk het werk van geïnspireerde mensen, met alle goede bedoelingen en in oprechtheid doorgegeven. Daar zit weleens een missertje tussen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist aimeeTJE, zorgvuldig bestuderen en zonder vooroordeel,dan is de bijbel enkel waarheid, zonder tegenstijdigheden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kijk maar

iedereen is gods kind dus ik ben een geboren zoon
maar jezus is de eniggeboren zoon HUH?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Volgens sommige gelovigen is dit geen tegenstrijdigheid, hoor. Jij bent gods kind, ja. En Jezus is zijn eniggeboren zoon, inderdaad. En beide zijn helemaal waar en niet tegenstrijdig. Echt waar. Echt, ze verzinnen er wel iets op. Misschien ben jij ook wel een stukje Jezus. Of zit Jezus in jou. En zie: probleem opgelost! Op die manier kun je natuurlijk alles goedpraten wat krom is - maar dat hebben ze waarschijnlijk niet door.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat Jezus de „eniggeboren Zoon” wordt genoemd (Jo 1:14; 3:16, 18; 1Jo 4:9), wil niet zeggen dat de andere geestelijke schepselen die werden voortgebracht niet Gods zonen waren, want ook zij worden zonen genoemd (Ge 6:2, 4; Job 1:6; 2:1; 38:4-7). De eerstgeboren Zoon was echter de enige rechtstreekse schepping van zijn Vader en op grond daarvan uniek en verschillend van alle andere zonen van God, die allen door Hem waren geschapen of verwekt door tussenkomst van die eerstgeboren Zoon. Het Woord” was dus in een speciale betekenis Gods „eniggeboren Zoon”, evenals Isaäk in een speciale betekenis Abrahams „eniggeboren zoon” was (zijn vader had al een andere zoon maar niet bij zijn vrouw Sara). — Heb 11:17; Ge 16:15. De eerstgeborene (zoon) wordt ook wel eens de eniggeboren zoon genoemd omdat de eerstgeborene normaal de wettelijke erfgenaam is. Jezus zou dus volgens de belofte erfgenaam worden van een koninkrijk waarvoor hij zijn volgelingen leerde bidden. Jezus was de eerstgeborene rechtstreeks door God geschapen, hij is ook de eerste volmaakte die uit een vrouw is geboren en eveneens de eerste volmaakte die is gestorven en weer tot leven is gekomen. Jezus zou dus in alle opzichten de eerste zijn. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Abraham vrouw was Sarah maar was onvruchtbaar, daarom
nam Abraham met goedkeuring van zijn vrouw een bijvrouw genaamd Hagar die Ismael baarde. Later zou God ervoor zorgen dat Sara op hoge leeftijd toch vruchtbaar werd en kreeg toen Isaak. Kan je nalezen in genesis hfst 15 en 16 Dit gebeuren zou een speciale betekenis krijgen en wordt beschreven in Galaten 4:21-31. ;-) In plaats van een verhaal te verzinnen, zoek ik liever naar een verklaring, klinkt wat beter vind ik ;-),
maar mss is er niet op alles een verklaring te vinden ? ;-)
Zie het als liefde maakt blind :D:D:D

De Koran, het Heilige Boek van moslims gezonden naar de hele mensheid en geestenrijk, zegt: "Als dit boek, de Koran, niet van Allah afkomstig was, zouden er tegenstrijdigheden in zitten".

Nu de Bijbel:

http://www.infidels.org/library/modern/jim_meritt/bible-contradictions.html

Vraag beantwoord?

De Bijbel is niet meer de originele tekst, dat is de conclusie. Dat is ook de reden dat de Koran is geopenbaard als laatste boek, daarna Armageddon.

Groeten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het eerste deel van de vraag zal ik niet ontkennen, van het tweede deel van de vraag kan ik zeggen, als u in uzelf geloofd kan uw dagboek zichzelf nog wel tegenspreken. Denk dat het met de bijbel niet anders is. Geloof zit van binnen, de verhalen en belijdenissen daarover zijn door velen geschreven en gebundeld in een boek in dit geval de Bijbel. Erg jammer van de bijbel is dat hij niet compleet is. Er missen boeken die in het Vaticaan liggen opgeslagen en waar niemand bij kan. Daardoor is het dus geen volledig verhaal.
Maar ik denk dat men de tegenstrijdigheden een beetje kan verklaren als met de kinderliedjes. na zoveel keren te zijn gezongen en door zoveel verschillende mensen willen de feitelijkheden en woorden nog wel eens veranderen. De 'verhalen'of boeken van de Bijbel komen uit een tijd dat men alles aan elkaar door vertelde en dus niet altijd opschreef. het is dan dus ook niet vreemd dat de ene schrijver een andere versie van hetzelfde verhaal heeft.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen geloven oprecht omdat ze stoppen met logisch nadenken als het op het geloof aankomt. De kern van geloven is (zonder bewijs) accepteren dat bepaalde zaken zijn zoals ze zijn. Daarom kunnen gelovigen zonder problemen in dingen geloven die ieder normaal denkend mens zou afdoen als sprookjes en folklore (zwanger zonder seks, opstaan uit de dood, de zee laten wijken, sprinkhanen oproepen enz enz).

Praten met je denkbeeldige vriendje wordt vreemd gevonden en alleen bij kleine kinderen geaccepteerd.

Als je volwassen bent dan wordt een denkbeeldig vriendje alleen geaccepteerd als je hem god noemt.

Tot slot nog een mooi citaat van Robert M.Pirsig uit Zen and the Art of Motorcycle Maintenance

“When one person suffers from a delusion, it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion.”
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding