Over welke tijdsperiode spreekt 1 thes 5:3?

Over welke tijdsperiode spreekt 1 thes 5:3 als er wordt gesproken over "Vrede en veiligheid" of "Vrede en zekerheid"?

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=1+thes+5%3A3&id18=1&l=nl&set=10

http://www.jw.org/nl/publicaties/bijbel/1-thessalonicenzen/5#v-3

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie

Antwoorden (4)

Dat is niet bekend. In de Bijbel worden geen tijdstippen vermeld, het is geen chronologisch geschiedenisboek. Alle beschrijvingen die over een tijdsduur moet je symbolisch zien. Een dag, Genesis 1, kan een eeuw hebben geduurd bijvoorbeeld. Sowieso is de tijdrekening pas eeuwen later ontwikkeld!
Amadea
11 jaar geleden
Over de periode waar wij nu in leven: “Terwijl de bruidegom uitbleef . . .”
http://www.biblija.net/biblija.cgi?l=nl&set=10&id16=1&m=Mat+25
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit antwoord is wel heel erg mager zo. Wat wil je zeggen met je quote?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Widar. ik beantwoord de gestelde vraag en de toegevoegde quote duidt op onze tijd waarin steeds meer mensen zich afvragen wanneer en zelfs of Christus terugkomt . . .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus uit de vier woorden "terwijl de bruidegom uitbleef" moet je kunnen afleiden dat het om nu gaat? Dat is toch niet te volgen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maakt niet uit, het is altijd de tijd waarin wij nu leven of de tijd waarin anderen leven.
Er wordt geen nadere periode omschreven. Vers 3 is een vervolg op vers 2. En daarmee wordt het dus twee keer gezegd, en dat is om het te benadrukken, dat dat moment zal komen wanneer je het het minst verwacht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze tijdperiode gaat over de periode voor de dag van de komst van de heer.
Christenen mogen zich nooit in veilige haven wanen en denken dat het goed is. Iedere dag opnieuw moeten we Jezus zoeken, God loven, bidden, spijtbetuigen en projecten doen voor God Deze tekst wil ons ervoor waarschuwen dat we weten dat de opname van de kerk van God in aantocht is en dat we ons daarvan bewust moeten zijn en dat we gereed moeten zijn.

Jezus spreekt in een gelijkenis van de 10 maagden met olielampjes ook over de komst van de dag van de Heer en dat we hierop voorbereid moeten zijn. Zie Matheus 25:1-13.

"De dag van de komst van de heer" wordt tevens besproken in: 1 Thes.4:16-18 en 1 Korinthiers 15:23-24,50-54 en Hebreeers 10:37.

Op deze dag zullen de doden opgewekt worden uit de dood en zullen wij "Christenen" op de wolken worden weggevoerd en zullen we altijd bij de heer zijn. Dit wordt ook wel de opname van de Christelijke gemeente genoemd. Dit moment komt als een dief in de nacht en we moeten hier op voorbereid zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Matheus 24, 34 Voorwaar, Ik zeg u, dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, voordat dit alles geschiedt. Dit betekent naar mijn mening dat het allemaal al is gebeurd, dat onze voorvaders buiten de boot zijn gevallen en dat wij slechts in weemoed aan onze gemiste kansen kunnen terugdenken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is heel goed van je om hier over na te denken, ik zal het zo goed mogelijk proberen uit te leggen binnen de max. aantal regels. In de zin die je hierboven benoemt heeft Jezus het over "deze generatie". De bijbel is op te delen in 7 generaties:
1.MENS IN ONSCHULD
2.DE MAN IN HET BEWUSTZIJN
3.MENS IN DIENST OP AARDE
4.MAN onder belofte (Patriarchale of familie)
5.DE MAN ONDER DE WET
6. DE MAN IN GENADE
7. DE MAN IN DE VERENIGDE PERSONEEL VAN CHRISTUS? MILENIUM Op dit moment leven we in periode 6 (De man in genade) hierover kunnen we lezen in:Johannes 6:29, 47:. 5:24; 10:27,28; Ef 2:8,9. Met de offerdood van Jezus Christus introduceerde hij de bedeling van pure genade als onverdiende gunst i.p.v gerechtigheid zoals in de periode van de wet het geval was. Voor zowel de Jood als voor de Heiden(ons) wordt ons geloof een onvoorwaardelijke conditie voor eeuwige redding(Johannes 6:29, 47:. 5:24; 10:27,28; Ef 2:8,9). Het voorspelde resultaat in de bijbel over dit tijdperk van beproeving is een oordeel over de ongelovige wereld en een afvallige kerk(Lc.17 :26-30; 18:8: II Thes 2:7-12; Ap.3:. 15,16).
Het eerste evenement aan het einde van deze generatie is de afdaling van de Heer van de Hemel, wanneer de slapende heiligen zullen worden opgewekt, en samen met de levende gelovigen van die tijd, opgenomen worden om de Here tegemoet in de lucht: en zo zullen wij altijd met de Here wezen ". (I Thess. 4:16,17). Dan zal de korte periode van ´De Grote Verdrukking ' aanbreken. (Matt. 24:21,22; Sof 1:15-18;. Dn 12:1;. Jr 30:5-7). Ten slotte daalt Christus af naar de aarde met grote kracht en heerlijkheid. Dus zal er een oordeel komen over de mensen en daarna gaat het laatste 1000-jarige vredes tijdperk in. (Matt. 24:29,30; 25:31-46) voor het nieuwe Jerzuzalem. Ik kan je er nog veel meer over vertellen maar dan past het niet meer in deze tekstbox.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb nooit geweten dat de bijbel wordt opgedeeld in generaties. Naar aanleiding daarvan en van je antwoord ben ik wat verder gaan speuren op het web over achtergronden en heb ik naar de teksten gekeken zoals jij die aangeeft. De informatie die ik daar vandaan heb gekregen botst met alle huidige wetenschappelijke inzichten en er passeert een stoet aan mensen die claimen dat de wereld inmiddels op verschillende tijdstippen is vergaan danwel zal vergaan. Dat alles op basis van interpretaties, met de kennis van nu met terugwerkende kracht toegekend aan de scribenten van toen, van bijbelteksten waar m.i. meer betekenis in wordt gelegd dan de schrijver, of god, ooit bedoeld heeft. Ik kan niet anders dan concluderen dat dit allemaal volstrekt verzonnen interpretatie van de bijbel is zonder enige werkelijkheidsgehalte. Ik besef dat dit botst met jou opvattingen maar wil je wel bedanken omdat ik via je antwoord toch nieuwe inzichten heb gekregen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Groome,
Dit zijn niet mijn persoonlijke opvattingen. Ik heb er geen problemen mee als iemand er anders over denkt. Er bestaan niet voor niets veel verschillende religies.
Ik doe er moeite voor om een antwoord te geven op de vraag en daar een bijbeltekst bij te halen. Apocalypse is een onderwerp in Nederland waar een taboe op heerst binnen de Nederlandse kerk. Er wordt zeer weinig over verteld en mensen vinden het niet leuk om te horen. Laten we eerlijk zijn, wie vind het nu leuk om het over dit onderwerp hebben? Mensen voelen zich aangevallen en halen van alles aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Groome
Aangezien jij nu veel nieuwe inzichten hebt gekregen m.b.t. dit onderwerp ben ik wel benieuwd naar jou visie op de tekst in 1 thes 5:3.
Mischien dat je nog niet op de hoogte was van de andere tijdperken in de bijbel, maar dat wij nu in het tijdperk van genade leven is overigens niets nieuws onder de zon. Ik denk dat zo´n beetje alle Christelijke kerken dit wel ondersteunen. Ook de tekst in 1 Thes 5:3 wordt in naar mijn weten zo´n beetje door alle kerken gezien als de tijd voor dat Jezus komt. Noem mee eens een kerk dat geen sekte is die daar een andere visie over heeft?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Niek; Mijn verworven inzichten hebben niet zozeer betrekking op deze tekst maar meer op de menselijke natuur om meer diepgang te zoeken dan er m.i. is en om de wijze waarop iedere keer de wereld toch om een of andere reden weer niet blijkt te zijn vergaan door misinterpretatie of wat dan ook. Ik heb wel een visie op de Bijbelse generaties om het zo maar te noemen, maar die is gebaseerd op een door mij niet geverifieerde aanname. Ik denk dat de schrijvers van de bijbel zich helemaal niet bewust zijn geweest van de generatie indeling van de bijbel. Ik denk dat deze achteraf bedacht zijn om de tijdlijn in de bijbel in lijn te brengen met groeiende wetenschappelijke inzichten. Zelfs als creationist kun je bijvoorbeeld het fossielenarchief niet negeren en moet je een oplossing vinden om de creatie in lijn daarmee te brengen. Dan moet je truks toepassen als de eerste scheppingsdag niet 24 uur maar millenia te laten duren (wat dan ook weer de almacht van God ter discussie zou kunnen stellen, maar dit terzijde). Ik weet onvoldoende van de bijbelgeneraties om de betreffende regel aan een periode te plakken maar als ik de zin lees vallen mij verschillende dingen op.er wordt gesproken over plotselinge ondergang en dan een vergelijk getrokken met de barensweeen van een vrouw. Dat is een contrdictie. Barensweeen komen misschien plotseling maar niet onverwacht. Het eerste deel van de zin geeft mij de indruk dat het voor de mensen wel onverwacht komt. Daarnaast wordt gesproken over ondergang terwijl barensweeen tot het mooiste leidt dat er is, namelijk nieuw leven. Ik zie niet in dat je daar voor wilt vluchten (hoewel ik, ook van mijn vrouw, begrijp dat het geen feest is:-). Dat maakt het allemaal dat je het kunt uitleggen hoe je wilt. Het eerste deel kun je fatalistisch oppakken en van het tweede deel kun je zeggen dat het hoop geeft. Dat vluchten dan onmogelijk is maakt het voor mij uiteindelijk onmogelijk een eenduidige interpretatie te geven. Overigens gaat het hier over vertaling op vertaling en ik weet niet of iemand weet wat ooit de oorspronkelikke tekst is geweest. Ik hoop je hiermee een beetje duidelijk gemaakt te hebben hoe dit alles op mij overkomt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Groome Het is voor mij allemaal glashelder, maar ik lees dan ook ontzettend veel de bijbel en daarnaast volg ik bijbelstudies. Ik begrijp dat je twijfels hebt. Voor iemand die mischien nog zoekende is, is dit heel veel en moeilijke materie.
Ik bezat vroeger ook veel twijfels. Tegenwoordig heb ik die twijfel niet meer, dankzij ervaringen met God.
Ik heb het voorrecht om bij een gemeenschap te zitten waarbij ik 5 a 6 dagen per week naar de kerk ga. Geloven in God is een spiritueel iets. Als je daar in gelooft, dan moet je ook geloven dat de bijbel het Woord van God en dat de mensen die hem geschreven hebben door de heilige geest van God geïnspireerd zijn. Als je wel gelooft in een God maar niet gelooft in zijn woord dan ga je er niet uit komen.
De eerste 3 verzen van 1Thes 5 geldt uitsluitend voor niet-gelovigen. De vergelijking met de zwangere vrouw is figuratief bedoelt. Het punt is niet zozeer dat dit moment onverwacht komt(weeen zijn natuurlijk te verwachten) maar dat het tijdstip van het begin van de weeen niet nauwkeurig kan worden voorspeld. Èen ding is zeker wanneer het vruchtwater breekt laat de geboorte niet meer lang op zich wachten, er is geen ontsnappen meer aan, het het leven zal niet meer hetzelfde zijn als voorheen. Ik hoop dat het éen en ander nu duidelijk is.