Waarom hangen er altijd beelden van rare wezens aan kerken.

Zoals deze:

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
16.2K

Het beste antwoord

In de meeste gevallen gaat het om technische constructie voor de afvoer van regenwater, maar dat is niet altijd het geval want naast de functionele kant diende het ook ter afschrikking van het kwaad.
Over de oorsprong bestaat een legende die vertelt dat de hofmeier Romanus (de latere bisschop van Rouen) van de merovingische koning Clotharius II de omstreken van Rouen bevrijdde van een monster dat bekend stond als de draak van Gargouille. Het land rondom de Seine was deels nog ongecultiveerd en bestond uit drassige grond en moerassen. Hier huisde een monster dat vreselijk huis hield onder de bevolking. Het monster had een lange nek, de vleugels zoals een vleermuis en het spuwde vuur. Een draak dus. Samen met een ter-dood-veroordeelde trok Romanus op naar het monster en met behulp van een kruis wist hij het ondier te onderwerpen en mee te voeren naar de stad (Rouen). Daar werd het dier onthoofd en verbrand. Het hoofd met de lange nek werd ter afschrikking van alle kwaad opgehangen aan de muur van de nieuw gebouwde kerk.
Deze legende is overigens een gekerstende versie van een oudere Germaanse sage, zoals veel kristelijke overleveringen stoelen op veel oudere sagen en legenden van heidense oorsprong.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

In het verleden zijn meerdere geloven aan elkaar gekoppeld. Veel van dit soort afbeeldingen komen uit een oorspronkelijke religie in die regio.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een waterspuwer of gargouille is een, gewoonlijk uit steen gehouwen, figuur, die zich ter hoogte van de dakrand van gebouwen bevindt. Deze sculptuur - vaak een sinistere voorstelling van duivels, monsters of roofvogels - doet dienst als regenwaterafvoer, om te voorkomen dat het regenwater langs de gevel naar beneden stroomt. Waterspuwers worden al sinds de oudheid toegepast, maar worden vaak vooral geassocieerd met de gotische bouwstijl.
Ze hebben totaal niets met het geloof te maken, maar zijn gebeeldhouwd naar vrije ideen van de beeldhouwer, terwijl ze soms wel heel bizar zijn en vaak heel verschillend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Buiten het feit dat panteo al aanwijst, gaat et ook om het afschrikken van het boze; Daaromworden ze zo leijk mogelijk gemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kerk is goed is het creëereen van angst.
Geloof in wat zij uitdragen en je zult ontkomen aan die enge wezens, na je dood.
(Vroeger werd men er waarschijnlijk bang van, tegenwoordig is men veel nuchterder geworden daarin)