Wat gebeurt er als een moslim niet-halal eet en een jood niet koosjer?

Toegevoegd na 1 minuut:
Stel, het gebeurt per ongeluk of op wat voor manier dan ook dat een Jood of moslim ongeoorloofd voedsel eet, en hij/zij komt daar achter. Wat gebeurt er dan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie
26.5K
ItisILeClerc
10 jaar geleden
dan gebeurt er niets, de wereld draait gewoon door

Het beste antwoord

De algemene regel als je iets per ongeluk doet in de islam (ongeacht wat het betreft), wordt het jou vergeven, dat is af te leiden van de volgende interpretatie van de quraan:

“En er wordt jullie niets kwalijk genomen in datgene waarin jullie je vergissen, maar wel in wat jullie harten zich hebben voorgenomen.”
(hoofdstuk al-Ahzaab vers 5)

M.a.w. woorden: Als je het niet van tevoren wist, wordt dat jou niet kwalijk genomen.

Als secundaire bron die de moslims gebruiken zijn de ahadith (de genoteerde en geverifieerde uitspraken en daden van de profeten):

Ibnoe Abbaas heeft overgeleverd dat de Boodschapper van God zei:

“Waarlijk, God neemt mijn gemeenschap de vergissing, vergeetachtigheid en datgene waartoe zij gedwongen worden, niet kwalijk.”
(Overgeleverd door Ibnoe Maadjah).

Hiervan kunnen we afleiden dat hen geen blaam treft. Dit kan verschillen van eten terwijl ze vasten tot uit onwetendheid iets zeggen (wat niet klopt).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
goed antwoord!

Andere antwoorden (3)

Dat hangt helemaal af van hoe die persoon erop reageert. De een zal zeggen: jammer maar helaas. De ander zal zich een tijdje schuldig voelen of zelfs boete willen doen.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ok, ik dacht dat er misschien regels waren.
Als een moslim niet halal eet en een Jood niet koosjer zal er niets gebeuren wat zichtbaar is. Maar als ze beiden zo door hun leefwijze zijn geïndoctrineerd dat ze zelf denken tegen wat dan ook gezondigd te hebben, zullen ze er geestelijk onder lijden. Misschien zullen ze zelfs denken dat hen grote straffen wachten.

Vroeger was dat ook met strenggelovige Katholieken zo, wanneer ze op vrijdag per ongeluk vlees aten, dan moesten ze ter biecht om deze zonden te belijden en daarvoor vergiffenis te krijgen. Maar eigenlijk is er niets aan de hand en zouden ze, zeker als de fout onbedoeld gemaakt is, gewoon door kunnen leven.
10 jaar geleden
Helemaal niets. Er is geen enkel wetenschappelijk bewijs dat dit iets uithaalt. Op ijn hooguit iets psychisch.