Jazeker, in de hof van Gethsemane vlak voor zijn arrestatie
Daar heeft hij bloed gezweet

Hematidrosis is de naam van dit verschijnsel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een + voor de eye opener, dit wist ik niet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+

Andere antwoorden (2)

Zeker. In de evangeliën staat beschreven hoe ontzettend angstig Jezus was toen hij in Getsemane (een bekende hof/tuin bij Jeruzalem) bad terwijl hij wist dat hij gevangengenomen zou worden en uiteindelijk gekruisigd zou worden. Hij was doodsbang daar:

"Vervolgens ging Jezus met zijn leerlingen naar een plek die Getsemane genoemd werd. Hij zei: ‘Blijven jullie hier zitten, ik ga daar bidden.’ Hij nam Petrus en de twee zonen van Zebedeüs met zich mee. Toen hij zich bedroefd en angstig voelde worden, zei hij tegen hen: ‘Ik voel me dodelijk bedroefd; blijf hier met mij waken.’ Hij liep nog een stukje verder, knielde toen en bad diep voorovergebogen: ‘Vader, als het mogelijk is, laat deze beker dan aan mij voorbijgaan! Maar laat het niet gebeuren zoals ik het wil, maar zoals u het wilt.’" (Mattheus 26, zie biblija.net)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is dat de enige expliciete vers in de bijbel waar over de angst van Jezus wordt gesproken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat zou eigenlijk de rede zijn dat de verteller in bovengenoemde vers zegt dat jezus angstig was terwijl jezus zegt dat hij dodelijk bedroefd was.
Het een sluit het ander waarschijnlijk niet uit maar waarom staat het er dan wel zo?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het verschilt een beetje per bijbelversie: Willibrord vertaling uit 1995: Mattheus 37: Hij nam Petrus en de twee zonen van Zebedeüs met zich mee en begon bedrukt en onrustig te worden In het Fries: Matteus 37: Petrus en de beide soannen fan Sebedéus naam Er mei. Hy begûn tige ûntdien en mismoedich te wurden (ik spreek geen woord Fries maar het lijkt mij dat er ontdaan en mismoedig staat). Maar voor het merendel wordt wel bang, angst of angstig gebruikt. Je zou naar de originele tekst moeten om te kijken wat er precies staat. Ik reageer hier zo op omdat het mijn ervaring is dat er een hoop geinterpreteerd wordt op vertalingen en dat blijkt dat als je naar de oiriginele tekst gaat er vaak verschillende vertalingen mogelijk zijn, allemaal legitiem, maar die je allemaal een andere kant op kunnen sturen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je, Groome! Ik wilde net al antwoorden dat ik denk dat je daarvoor naar de grondtekst zou moeten kijken, en mijn kennis is daartoe niet voldoende. Maar in elk geval is hier sprake van een emotie die veel te maken heeft met angst, hoe het ook precies bedoeld is. Jezus was bedroefd, of er drukte iets op hem omdat hij wist wat er komen ging. Een dergelijke 'bange verwachting' mag je denk ik wel 'angst' noemen. Ik kan mij zo geen andere gedeelten voor de geest halen waarin zo nadrukkelijk wordt beschreven dat Jezus angstig was, maar ik weet dus niet zeker of dit het enige gedeelte is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het oorspronkelijke woord blijkt 'εχ(k)θαμβεισθαι' te zijn. Wat vertaald wordt met 'verbaasd worden' of 'ontsteld worden'. Wat op zich weer een vreemde vertaling is en een heel andere lading heeft dan angstig worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Correctie: het woord is αδημονείν voor angstig worden. Beschouw vorige reactie als niet geplaatst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedenk wel, Jezus was ook mens, Hij kende alle menselijke emoties, dus ook angst.
Jazeker!
Er zijn specifieke passages waarin het aangehaald wordt. Maar ook bv in Romans 8:3; Hebrews 4:15 wordt aangegeven dat Jesus die alle kenmerken had van een mens, en gevoelige voo rde menselijke zwaktes. Daaruit kan je concluderen dat ook jesus onderworpen is aan aangst.