Is vasten ongezond?

Is de rammadan ongezond. Gezien je dagen moet vasten. Is het ongezond om te vasten. En je savonds vol te gooien.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
2.2K

Het beste antwoord

Ons lichaam is als een fabriek die alsmaar aanvoer krijgt van grondstoffen en daar iets mee moet doen, er moet orde en regelmaat zijn, afvalstoffen op tijd opgeruimd, de aanvoer van grondstoffen moet zo regelmatig mogelijk zijn.
De grondstoffen moeten ook van goede kwaliteit zijn, anders lopen de machines vast in te veel afvalstoffen.

Als ons lichaam vast, komt er ineens tijd om het wat rustiger aan te doen, orde op zaken te stellen en alles schoon en opgeruimd te krijgen.
Zaken waar het normaal niet aan toe komt, kan nu wel gebeuren.
Ons lichaam maakt zich klaar voor een volgende aanvoer van grondstoffen en alles werkt optimaal.

Bij de ramadan, is er plotseling geen aanvoer meer van grondstoffen, ons lichaam reageert hier niet ongunstig op, maar plotseling als de hele fabriek bijna stil staat voor groot onderhoud, komt het plotseling met bakken vol binnen, het kan het niet allemaal zo snel meer verwerken en slaat een gedeelte op in het 'magazijn' en een deel gaat ongebruikt weer naar buiten.
Veel dingen raken ontregelt en werken niet goed meer, ook de kwaliteit van de grondstoffen is niet optimaal.
De dag erna, is er plotseling opnieuw geen aanvoer en gaat het weer mis als het veel te laat en te veel binnen komt.
Conclusie: vasten is gezond, ramadan niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Nee. Sterker nog.. Het zou wel eens erg gezond kunnen zijn:

http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=1540
Regelmatig vasten zou gezond zijn, zo stellen Amerikaanse onderzoekers op basis van onderzoek bij muizen. Het zou hetzelfde effect hebben als een calorie-arm dieet (langer leven, grotere gevoeligheid voor insuline en dus minder hart- en vaatziekten en diabetes), ook al leidt dat vasten niet tot een vermindering van de globale energie-opname.
In het onderzoek kregen muizen slechts om de andere dag te eten. Na een vastendag mochten ze eten zoveel ze wilden. De gezondheidseffecten waren vergelijkbaar met een dieet met een verminderde calorie-inname van 40%, ook al aten de muizen even veel als een normale muis en verloren ze nauwelijks gewicht.
De onderzoekers willen hetzelfde onderzoek nu overdoen bij mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Af en toe vasten is heel goed voor je lichaam omdat je je organen de tijd geeft om tot rust te komen en te ontgiften.

Echter, de Ramadan-manier is niet de manier om te vasten. Sterker nog, deze is helemaal niet goed voor je lichaam. De hele dag niets eten én niet drinken om je vervolgens 's avond vol te proppen met voeding die je dagelijks ook niet eet. Want tijdens de Ramadan eet men zoals je hier met kerst eet. Zeer uitgebreid.

Vasten moet verantwoord gebeuren. Je mag jezelf nooit uithongeren of uitdrogen. Vasten doe je ook niet alleen met je lichaam. Je geest heeft af en toe ook rust nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet goed voor je!
(lees het antwoord boven mij)

In Japan en China en meerdere landen, eten ze hun eten verspreid over de dag. Waardoor je je calorie innamen gelijk besteed (hierdoor wordt je niet gauw dik).

In Nederland hebben we drie vaste maaltijden. Na die calorie innamen moet je het in 3 uur opmaken anders wordt het opgeslagen als vet.

Stel nou dat je heel veel eet, in een korte tijd. dan krijg je heel veel calorieën binnen.Deze maak je niet op, want je gaat daarna slapen. Je slaat dus heel veel vet op. Dus het zorgt ook voor overgewicht. Wat ook niet goed is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik geloof dat het niet heel goed is. Je eet pas laat in de avond en dan verbrand je minder snel, bovendien eet je dan erg veel. Je lichaam heeft de hele dag voedings stoffen nodig.
Mentaal echter kan het denk ik wel goed zijn, het maakt je bewust van de situatie van anderen. Ik ben geen moslim maar heb dit jaar mee gedaan met vrienden. Ik heb veel meer respct gekregen voor andere mensen, en meer waardering voor het mooie land waarin ik woon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vasten is niet ongezond als je het niet een hele maand doet
een paar keer per jaar is het echt niet erg
wat ik gezien heb hier (mijn vrienden uit tunesie) is dat ze na een week als vaatdoeken op hun bed liggen te wachten tot ze mogen eten, en ze ook aangeven een maand erg lang is zeker in de temperatuur die we hier hebben, vasten voor hun is een opoffering voor mensen die in de wereld er slecht aan toe zijn volgens hun motivatie.. ik vind die motivatie niet goed, het hele jaar word er gedronken en gerookt en een maand gaan ze zich af liggen peigeren verliezen kilo's aan gewicht en in de avond en nacht zitten ze te eten of hun leven ervan af hangt, het is de regelmaat die verstoort word ze slapen slecht , presteren overdag niets, dus vasten oke maar dan wel verstandig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik breng mijn hele leven al zo'n beetje vastend door.
Al dat gevreet vind ik echt niets.
Ik eet als ik echt iets wil eten en eet dan ook gezond uit eigen tuin. Verse groenten, fruit etc.
Al zeg ik het zelf , ben ik in prima lichamelijke conditie en voel me erg gezond.
Als ik in de supermarkt bij de kassa kijk wat voor troep mensen allemaal kopen, verbaas ik me keer op keer.
Vasten kan geen kwaad.
Je eet vanzelf wel als je "honger" hebt, maar let er dan wel goed op wat je eet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vele, zo niet de meeste deelnemers aan de ramadan zijn na die vier weken aangekomen. Ik ben ongeveer de laatste om te beweren dat gezond hetzelfde is als geen overgewicht maar aankomen is voor de meeste mensen niet gewenst.

Een half etmaal niets eten en drinken is niet gezond. Je zet je lichaam op de spaarstand qua calorie-inname en wat je aan lichaamsvet, of erger, spierweefsel verbrandt, daar kunnen de afvalstoffen moeilijker van verwerkt worden door de vochtbeperking.

Maar, er is ook nog zoiets als geestelijke gezondheid. Vrijwel alle moslims die ik ken, vasten met overtuiging en overgave. Ze ontlenen er kracht aan en inderdaad, bij de iftar wordt vaak overdadig gegeten, veel zoet om weer energie te krijgen. Juist al die suiker wordt maar al te makkelijk in lichaamsvet omgezet. Maar de gemeenschapszin tijdens de ramadan en de gastvrijheid bij de iftar, vaak ook voor niet-moslims kan ik zeker als zeer gezond bestempelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ouwe l*l heb ik redelijk bewust de 2e wereldoorlog meegemaakt en daarvan waren de laatste 3 jaren eigenlijk één grote vastentijd en verd*md als het niet waar is,de mensen waren gezonder dan ooit. Nu praat ik niet over mensen,die compleet uitgehongerd waren, maar over de gemiddelde nederlander. Het is mijn overtuiging, dat vasten beslist niet ongezond is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In zoverre met je eens dat er schraalheid was, dus geen suiker en snoepgoed, al dan niet op brood. Maar het was geen voortdurende vastentijd en vergeet niet dat er zowel tijdens als na de bezetting nogal wat gebreksziekten voorkwamen, zoals rachitis. En nee, ook helemaal met je eens, inderdaad kwamen de welvaartsaandoeningen van later een stuk minder voor in die periode.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het wel zo ervaren. Wij waren een arbeidersgezin en we hadden niets te ruilen bij de boer, op ons eigen beddengoed na. Ik herinner me,dat mijn beide zusters en ik na het rooien van de aardappels stiekem het veld op slopen om te zien of er soms nog een paar aardappels waren blijven liggen, maar dat ontaardde vaak in een veldslag, omdat er meerderen op dat idee gekomen waren.
Vasten is heel gezond maar denk niet op de manier van de rammandan, voor meer informatie lees het boek dat in de bron staat.