Is het apostolisch genootschap een sekte?

een gemeenschap van ongeveer 20000 met één zogenaamde voorganger die er andere ideean op nahoud dan de RK Kerk.

ps ik wil niemand beledigen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
21.4K

Antwoorden (4)

Als je kijkt naar de betekenis van sekte, ja, dat is het.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan ook gewoon een afscheidingsbeweging zijn.

In de praktijk blijkt het niet mogelijk een bondige, wetenschappelijke definitie van "sekte" te geven.

Daarom is er een aantal definities, typische kenmerken, die in iedere sekte terug te vinden zouden moeten zijn.

Het gaat om een 11-tal kenmerken die op die groep van toepassing zouden moeten zijn.
Maar ook daar hebben wetenschappers bezwaar tegen gemaakt, omdat je het zou kunnen gebruiken als een checklist.

Als jij de apostolische genootschap goed kent, dan kun je dus aan de hand van die checklist nagaan of het een sekte is.
Ik zou dat niet kunnen, ik ken die club niet.

Hier vind je de kenmerken van een sekte:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sekte

En hier de site van dat genootschap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Volgens mij is dat 'ApGen' een sekte!
Ik heb slechte ervaringen met dat fanatieke cluppie. Het gaat het gros van al die naar schatting 150 merendeels politiek rechts georienteerde kerkgenootschappen en sektes in Nederland om macht en geld en mensen/leden manipuleren en hersenspoelen.
Er was een echtpaar dat lid was/is van dat ApGen die 14 jaar lang naast mij gewoond (van 1985-tot 1999) en waar ik een hoop overlast van heb gehad: lui met een hoop kapsones,kouwe drukte en poeha en helemaal getraind,gehersenspoeld en opgefokt waren.
Ze papten met iedereen in mijn buurt aan om zieltjes te bekeren en als jij niet naar hun pijpen danste (buren/buur) dan probeerde ze je op een geraffineerde manier weg te treiteren door de buurt tegen je op te zetten of zelfs de politie in te schakeren onder 't mom van overlast!
Dat cluppie heeft zelfs eigen veiligheidsdienst c.q.
zendingsafdeling ( of hoe moet je noemen?) die een beetje detectiefje/burgerwachtje,moraalriddertje,maatschappelijk werkertje,koppelaarstetje en zendelingetje spelen en jarenlang mensen stalken ,intimideren en je telefoon afluisteren!
Grappige vraag. Ben benieuwd naar de achtergrond.

Als insider heb ik eens naar de Wikipedia omschrijving gekeken en concludeer daarin dubbelzinnig dat er geen sprake is van een sekte.

Vwb de kenmerken, 'scoort' het ApGen 3 op de 11. Alles is vrijwillig, er is geen dwang en eigenlijk zijn de doelstellingen redelijk algemeen gangbaar. Aangezien er ook geen sprake is van afzetten tegen samenleving of cultuur, zoals Troelsch die stelt tav een sekte, moet ik ook negatief concluderen.

De doelstelling, vanuit verwondering voor het leven, werken aan een menswaardige wereld, is volgens mij iets wat meer mensen nastreven. Het ApGen wil daar bewust mee om gaan.
Dat zij daar een 'voorganger' als inspiratiebron voor heeft, lijkt voor een buitenstaander wellicht 'sektisch'. Echter heeft deze voorganger, de apostel, volledig niets te zeggen over de wijze waarop een apostolische zijn of haar leven inhoudt geeft. En kan, sterker noch, zal deze ook op generlei wijze iets afdwingen richting de leden van het ApGen.

Nogmaals ben ik wel benieuwd naar de achtergrond van deze vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja. Even snel gescreend. Heb het vermoeden dat de schrijver erg oude informatie gebruikt. Alleen het aantal van 20.000 is al sterk achterhaald.
Ook binnen het ApGen vindt ontkerkelijking en vergrijzing plaats. En sektes heb je inderdaad in vele soorten en maten. Veelal zit er een negatieve klank aan. En nogmaals, binnen het ApGen mag je je eigen leven bepalen. Zo niet, was ik er al niet meer geweest. Ik hoop dat je wat inzicht hebt gekregen. Op you tube cirkelt een filmpje rond 'Apostolisch voor dummies' of zoiets. Krijg je een kijkje in de keuken. Is wel een grappig filmpje. Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.youtube.com/watch?v=ZeS1NdLgIeA&sns=em Apostolisch, wat is dat?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ook als de Apostel en voorganger formeel niets te zeggen heeft over hoe mensen hun leven inrichten kan er in de praktijk nog steeds sterke groepsdruk worden ervaren. Zelfs als je nooit direct wordt aangesproken op je gedrag. Voorbeeld: Mijn vader en moeder gingen scheiden (tien jaar geleden). Omdat het mijn vader was die de scheiding wilde werd hij door de hele gemeenschap veroordeeld. Niet dat er veel tegen hem werd gezegd daarover... Hij werd gewoon plotseling totaal genegeerd. Niemand vroeg hoe het met hem ging. Niemand praatte met hem. Terwijl hij daarvoor veel contacten had. Nogal vreemd, want mijn vader en moeder zelf zijn in goede harmonie uit elkaar gegaan, maakten elkaar geen verwijten en zagen het als een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid. Nee, mijn vader was door een vrijwel complete en gemeente veroordeeld op basis van wat domme vooroordelen. Want van de feitelijke achtergronden wisten ze helemaal niets. Dan kun je je ontzettend eenzaam voelen in een goed gevuld gebouw. Dat hou je dus ook niet eeuwig vol. Hij is een paar jaar later er dan ook uitgestapt. Zomaar een voorbeeld. Ik zou er wel meer kunnen noemen. Niet om het af te kraken, maar voor de balans tussen positieve en negatieve verhalen. En om te illustreren dat er soms een verschil kan zijn tussen theorie en praktijk.
Omdat er soms een behoorlijk verschil kan zijn tussen theorie en praktijk, is het vaak ook goed om te kijken naar ervaringen van (oud) leden. Als er al sprake is van "sekte achtige trekjes" dan zal het lastig zijn dat te horen van enthousiaste huidige leden.

Ik las in psychologiemagazine.nl een stuk over het Apostolisch genootschap. Met name de reacties eronder zijn interessant. Er zijn in ieder geval verschillende mensen die het in de praktijk als sekte hebben ervaren. Of die in ieder geval sekte achtige trekjes zagen.

Mijn persoonlijke ervaring:
1) Er zijn heel veel lieve, aardige en goedwillende mensen in het Apostolisch Genootschap.
2) Er is, zeker in het verleden, sprake geweest van een soort verering van de leider (de Apostel). Daarover werd gezegd: "Mijn God als Apostel, voor Hem kniel ik neer". Ook al werd dat niet zo letterlijk bedoeld, het was in de ogen, of het onbewuste, van veel leden toch een soort onfeilbare leider. Dit was met de vorige en huidige Apostel veel en veel minder geworden. Maar zoiets "ebt toch lang na". En heeft, zoals je in de link van psychologiemagazine.nl kunt lezen, zeker ook schade aangericht bij sommige mensen.
3) Het Apostolisch Genootschap probeert nu meer naar buiten te treden. Dat is, gezien het teruglopende aantal leden, ook wel noodzakelijk om de organisatie in stand te houden. In het verleden was het echter een erg gesloten genootschap. Ook dat is door sommige mensen (en door mijzelf) als erg beklemmend ervaren.
4) Het leven bestond voor een heel groot deel uit het Apostolisch Genootschap. Weekdienst, zangrepetitie, jeugdkring, jeugdkoor, woensdagavond dienst, schoonmaak etc. Er bleef in ieder geval weinig tijd over voor andere zaken. Ik klaag niet, maar noem het op relevant is voor de vraag. Een van de kenmerken van een sekte is om "veel tijd van de leden in beslag te nemen". Dit draagt extra bij aan het gesloten karakter. Ik ga ervan uit (maar weet dat niet zeker) dat dat tegenwoordig in het Apostolisch Genootschap een stuk minder is.
5) Er werd niet echt een financiële bijdrage gevraagd. Maar als je niet je vrijwillige "aanbieding" deed of kon doen speelde je geweten behoorlijk op. Ik weet dat sommige daarin verder gingen dan financieel verantwoord.

Er zijn dus naar mijn mening verschillende sekte achtige trekjes geweest. Ik heb zelf het gevoel dat de (al dan niet onbewuste) groepsdruk nog steeds groot kan zijn.