Wanneer en door wie zijn de evangelieën van Marcus, Mattheüs, Lucas en Johannes geschreven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
3.2K

Het beste antwoord

Mattheüs: 60 tot 70 na Chr. Schrijver: Mattheüs.
Markus: 60 tot 65 na Chr. Schrijver: Markus
Lukas: 60 tot 65 na Chr. Schrijver: Lukas
Johannes: 90 tot 96 na Chr. Schrijver: Johannes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Tientallen tot meer dan 200 jaar na de doOd van Jezus en door wie lijkt me duidelijk. OF HET WAAR IS,IS NIET MEER NA TE GAAN.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het Marcusevangelie wordt door veel bijbelwetenschappers gedateerd tussen 66 en 73. Deze tijdsvork heeft te maken met de grote Joodse Oorlog, waarvan men vrij unaniem meent dat Marcus er weet van heeft. Anderen dateren het boek rond 55. Voor aanhangers van de tweebronnentheorie speelt hierin de datering van Matteüs en Lucas een rol, aangezien deze theorie stelt dat zij zich allebei, onafhankelijk van elkaar, hebben gebaseerd op Marcus. Marcus moet dan dus de oudste van de drie zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lucas
Lucas is de enige niet-joodse schrijver in de gehele Bijbel. Hij schreef naast dit evangelie ook het boek Handelingen. Hij was een arts die zeer waarschijnlijk in Antiochië werd geboren. Op latere leeftijd kwam hij tot geloof, waarna hij besloot om dit evangelie te schrijven. Het evangelie naar Lucas (en ook het boek Handelingen) is uniek, omdat het zoveel plaatsnamen en personen noemt. We weten dat Lucas alles geschiedkundig gezien uiterst zorgvuldig en nauwkeurig heeft opgeschreven. Er zijn meerdere argumenten die het auteurschap van Lucas ondersteunen (ook m.b.t. het boek Handelingen).

- Lucas is volgens de overlevering van de kerk altijd geassocieerd geweest met het auteurschap. Als een 'verzonnen' keuze zou Lucas niet logisch zijn omdat hij ten eerste geen jood was en ten tweede niet een van de eerste discipelen van Jezus was.

- Irenaeus schrijft in Adversus Haereses in 170-180 n.Chr.:'Ook Lucas, de metgezel van Paulus, schreef het evangelie in een boek.' Soortgelijke verwijzingen kunnen ook bij Clemens van Alexandrië (ca. 195 n.Chr) en Tertullianus (ca. 207 n.Chr) worden gevonden.

- De Muratorische Canon (ca. 170-180 n.Chr.) luidt:'Het derde boek van het evangelie: naar Lucas. Deze Lucas was een geneesheer.'

- Zowel het evangelie als het boek Handelingen zijn door een goed opgeleide, van oorsprong Griekse schrijver geschreven.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.ontdekjezus.nl/schrijversvandeevangelien.htm de rest staat er exact opl
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De evangelieën zijn geschreven tenminste 70 jaar na de veronderstelde gebeurtenissen en zeer waarschijnlijk niet door de mensen wiens naam zij dragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
c.a 70 na christus