Bij welke boekdelen kan je het best beginnen als je de bijbel wilt gaan lezen?

Boekdelen die je veel meegeven en doorzetten om verder te graven in de bijbel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
5.7K

Het beste antwoord

Lees dingen die voor jou nu actueel en interessant zijn
Check even deze lijst, miss vind je wat leuks! ;)

Als je verdriet hebt, Joh 14
Als mensen je teleurstellen, Psalm 27
Als je vruchtbaar wilt zijn, Joh 15
Als je hebt gezondigd, Psalm 51
Als je je zorgen maakt, Matth. 6:19-34
Als je in gevaar bent, Psalm 91
Als God ver weg lijkt, Psalm 139
Als je je geloof wakker geschud moet worden, Hebr. 11
Als je eenzaam en bang bent, Psalm 23
Als je bitter en kritisch bent, I Cor 13
Voor het geheim tot geluk volgens Paulus, Col 3:12-17
Om het christendom te begrijpen, II Cor 5:15-19
Als je je down en teneergeslagen voelt, Rom. 8:31
Al je vrede en rust wilt, Matth. 11:25-30
Als de wereld groter lijkt dan God, Psalm 90
Als je zekerheid in Christus wilt, Rom. 8:1-30
Als je voor werk of recreatie op reis gaat, Psalm 121
Als je gebeden eng worden of egoïstisch, Psalm 67
Voor grote vindingrijkheid, Jes. 55.
Als je moed nodig hebt voor een taak, Jozua 1.
Hoe je met je naaste moet omgaan, Rom. 12.
Als je aan investeringen en winst denkt, Marcus 10.
Als je depressief bent, Psalm 27.
Als je portemonnee leeg is, Psalm 37.
Als je het vertrouwen in mensen verliest, I Cor. 13.
Als mensen onvriendelijk lijken, Joh. 15.
Als je ontmoedigd bent over je werk, Psalm 126.
Om met angst om te gaan, Psalm 34:7
Voor veiligheid, Psalm 121:3
Voor zekerheid, Marcus 8:35
Voor nog meer zekerheid, Psalm 145:18
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Als je de bijbel wilt gaan lezen kun je het beste beginnen bij het eerste boek: Genesis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou beginnen met het Nieuwe Testament, dan raak je wat meer vertrouwd met de bijbel en kun je later teruggaan naar het begin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik persoonlijk zou beginnen bij het eerste boek van het zogenaamde Nieuw Testament,de Griekse Geschriften ,en dat is het Evangelie van Mattheüs.

Maar dit lijstje vond ik wel interessant voor iemand die veel tijd heeft en houdt van variatie:

Maandag: Geschiedenis vol actie (Genesis tot en met Esther)
Dinsdag: Jezus’ leven en onderwijs (Mattheüs tot en met Johannes)
Woensdag: De eerste christenen (Handelingen)
Donderdag: Profetieën en morele leiding (Jesaja tot en met Maleachi, Openbaring)
Vrijdag: Ontroerende gedichten en liederen (Job, Psalmen en Hooglied)
Zaterdag: Levenswijsheden (Spreuken en Prediker)
Zondag: Brieven aan de gemeenten (Romeinen tot en met Judas)

(nb voor hen die niet zo gemakkelijk lezen: De bijbel is ook te beluisteren,is zelfs te downloaden op mp3 formaat)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het bijbelboek Johannes in het NT kan eventueel een goede start zijn om te beginnen.
Ook bijbelboeken zoals galaten, kolossenzen etc hebben weinig hoofdstukken en moedigt aan om te bidden voor Gods Geest die help bij het lezen van Zijn Woord.
Het bijbelboek Handelingen gaat dan weer over de opdracht van de discipelen.
Een goede verstaanbare bijbelvertaling is eventueel ook een hulp om het bijbellezen vol te houden. ;-)

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Joh17%3A17&id42=1&id18=1&id17=1&pos=0&l=nl&set=10
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De groot nieuws bijbel met aantekeningen is ook wel een verstaanbare vertaling.
Persoonlijk heb ik de uitgave van 1998.
Meerdere vertalingen met elkaar vergelijken voor een diepgaande studie is heel leerzaam, maar wel een uitdaging. ;-)
Begin bij het Nieuwe Testament. Eerst de getuigenisssen van de vier evangelisten die vrij dichtbij of via mondelingeoverlevering van tijdgenoten van Jezus, het leven van Jezus en zijn woorden hebben opgetekend. Daarna de verhalen over de eerste christengemeenten.

Het Oude Testament bevat de boeken die behoren bij Israel. Jezus zei: Ik ben de vervulling van de Wet. Hij is voortgekomen uit dat volk dat eeuwen leefde met de boeken van Mozes, en de Profeten.
Je zou kunnen beginnen met het boek Spreuken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je begint bij : "In den beginne" Logisch toch!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heel makkelijk gewoon beginnen bij het begin genesis dus
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met de Nieuwe Testament :)!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je begint natuurlijk bij het scheppingsverhaal 'Genesis' als je daarna wilt weten hoe het afloopt kun je meteen verder naar de Openbaringen van Johannes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je het best bij Jezus kunt beginnen. Dus in het nieuwe testament.In Mattheus, Markus, Lukas of Johannes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat zou je denken van deel 1 van het oude testament.
met andere woorden bij het begin
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou beginnen bij het Nieuwe Testament, dus met de evangeliën. Genesis is ook een mooi begin natuurlijk, maar het OT is soms toch behoorlijk lastig om doorheen te komen. Zware kost. De verhalen over Jezus zijn 'makkelijker' leesbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kinderbijbel, en dan gewoon bij Genesis beginnen.