Bestaan er joodse moslims?

Aangezien de jood ook als volk wordt gezien. Zijn er Joden die de moslim geloof hebben? Je hebt ook christelijke joden en atheïstische joden.
Ik bedoel: bestaan er moslim joden. Dus joden die moslim zijn.

2 jaar geleden
in: Religie
1.5K
Amadea
2 jaar geleden
Andersom bestaat het in elk geval wél, een moslim die zich tot het jodendom bekeerd heeft.
LeonardN
2 jaar geleden
@Amadea Je snapt de vraag niet, of misschien bedoel je iets anders te zeggen.
Een moslim die zich tot het jodendom bekeert is daarna een jood. Bij Joden/joden ligt het echter wellicht anders aangezien het een etno-religieuze groep is. Als je Jood bent kan je wel van religie veranderen (of er vanaf stappen), maar niet van de etniciteit. Zo heb je dus mensen die stellen zowel atheïstisch als Joods te zijn. Je zou dus dan wellicht ook een islamtische Jood kunnen zijn. Jood als etniciteit, moslim van geloof. Dus dat is niet andersom van de situatie die jij tekent. Moslim is geen etniciteit.
Wat wel een etniciteit is, is Arabier. Je hebt dan dus wel Joods Arabieren. Maar Arabier zegt verder weer niks over religie (dus ook dat is niet een andersom).

Antwoorden (1)

De bekendste joodse moslim is Sjabtai Zwi (1626-1675). Een joods visionair die een geweldige aanhang wist te verwerven in de gehele joodse wereld. Het jaar 1666 was voor hem cruciaal: in dat jaar zou hij de sultan van Constantinopel (Istanbul) afzetten. Maar bij aankomst in Constantinopel werd hij gearresteerd. Vervolgens dwong de sultan hem tot de islam over te gaan, waarna hij het merendeel van zijn aanhang onder de joden verloor. Een gedeelte van zijn -inmiddels islamitische- aanhangers bleef als sekte voortbestaan, vooral in Saloniki (het huidige Thessaloniki).
Bron: Winkler Prins encyclopedie.
2 jaar geleden
SimonV
2 jaar geleden
+ Snap de min niet. Je antwoord wordt hier nog eens bevestigd:
https://www.trouw.nl/nieuws/het-bestbewaarde-geheim~b85bf505/ De vraag gaat wel over de tegenwoordige tijd. “Bestaan…”… Koerdistan: “Sinds de meeste Joden in de jaren vijftig vertrokken naar Israël, zijn er alleen nog moslims met Joodse wortels in Koerdistan, wier grootouders zich tot de islam bekeerden.”
https://juditneurink.eu/zieltjeswinnen-kost-joodse-vertegenwoordiger-zn-baan/
SentWierda
2 jaar geleden
@SimonV. In mijn antwoord laat ik in het midden of de tegenwoordige tijd van toepassing is. De bron geeft daar geen uitsluitsel over.
Dank voor de twee links! (Ik kan geen link geven omdat mijn bron niet digitaal is.)