Wat vind de 'islam' eigenlijk over extremisme?

Ik moet een werkstuk maken over 'moslimextremisme' maar wat vind nu de Islam eigenlijk hier over? Zijn ze het hier mee eens wat bv 'ISIS' doet (aanslagen, onthoofdingen,..) of niet?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Religie
2.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er is niet zo iets als 'de' islam. Wel kun je zeggen dat de over-overgrote meerderheid van de moslims het niet eens is met wat ISIS doet. Vergeet niet dat de meeste slachtoffers van ISIS ook mosims zjn. Waarom laten moslims dan niet duidelijker iets van zich horen? Wel, dat deden christenen ook niet bv over de strijd in Noord-Ierland tussen Rooms-Katholieken en protestanten. Terwijl de over-overgrote meerderheid van de christenen dat een belachelijke oorlog vond die niets met het christen-zijn te maken had.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@HeleneF
Treffende vergelijking
Het enige wat daarop gezegd kan worden, is dat wel degelijk christen van die groepen de kerk verlaten hebben en nog steeds verlaten, vanwege de misstanden door de kerk. Maar een groepsprotest kan ik me niet herinneren. Er is echter wel 1 belangrijk verschil. De bijbel spoort mensen niet aan tot haat, vijandschap en zelfs moord, wanneer betreffende mensen niet in de bijbel geloven. De bijbel zegt dat dat oordeel aan God is.
De Koran spoort hier echter herhaaldelijk en zeer concreet wel toe aan. Zie ook de link van Maria, in de reactie hieronder. Daarom vermoed ik dat veel moslims wel stilzwijgend instemmen met IS(IS), maar dat dat dus nu alleen nog niet zichtbaar is. Want zeg maar eens iets over de Koran, dat kan echt niet, die is in hun ogen onfeilbaar...

Antwoorden (3)

De Koran is geen absolutistisch geheel van strakke regels, maar biedt een leidraad om in allerhande uiteenlopende situaties in het leven het beste naar voor te kunnen brengen. Daarbij wijst de koran extremen af, en neigt deze steeds naar de gulden middenweg.

De Koran schrijft de middenweg voor en verbiedt muslims extremisten te volgen

De Koran omschrijft de muslimgemeenschap als een evenwichtige gemeenschap, een gemeenschap van matiging en gematigden (in het Arabisch: 'ummat wasatan'):

"Zo hebben Wij jullie gemaakt tot een evenwichtige gemeenschap opdat jullie getuigen zullen zijn over de mensen en opdat de gezant getuige zal zijn over jullie."(Koran 2:143)
Daarenboven waarschuwt de Koran voor de onmatigen en voor buitensporigheden

"Vreest dan God en gehoorzaam mij. En gehoorzaamt niet het bevel van de onmatigen, die op de aarde verderf zaaien en die geen orde op zaken stellen."(Koran 26:150-151)
"Jullie die geloven! Zeg niet dat de goede dingen die God jullie heeft toegestaan verboden zijn en begaat geen buitensporigheden; God bemint diegenen die buitensporigheden begaan niet." (Koran 5:87)
fremar
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.answering-islam.org/Dutch/g/islamengeweld.htm
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Maria16
Goeie link! Ik denk dat veel moslims niet het achterste van hun tong laten zien. Want hoeveel betogingen van moslims zijn er eigenlijk TEGEN IS(IS)?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je artra. Eigenlijk is de Islam geen geloof maar een ideologie en als je vele soera's leest dan kom je tot de ontdekking dat het wel degelijk een haatdragende 'religie' is ook al zullen moslims dit ontkennen en zeggen dat zij niet zo zijn.
Trap er niet in!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat heb ik vaker gehoor en gelezen adriaanv en ik weet dat een aantal dingen in elke religie voorkomt,maar de Islam is wel heel extreem hierin.
Eigenlijk is door religie juist veel onrust ontstaan doordat er gelovigen zijn die de tekst letterlijk nemen dus zulke teksten hadden eigenlijk helemaal niet in de religie mogen voorkomen als deze zo vredelievend is. Dat iemand ergens in gelooft prima,maar wees een ander er niet tot last mee en dring het vooral niet op en dit is juist wat er met de ideologie gemaand Islam gebeurd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gemaand=genoemd
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En daarnaast stikt het van de tegenstrijdigheden (in tegenstelling tot de bijbel...)
Het probleem is dat wat wij als extremistisch beschouwen, door moslims vaak niet als extremistisch wordt beschouwd. De oorzaak daarvan ligt in de diepgewortelde overtuiging dat de Koran als heilig en onfeilbaar wordt beschouwd, terwijl tegelijkertijd de Koran dergelijk gedrag vergoeilijkt, en er zelfs toe aanmoedigt.

Losse beweringen? Was het maar waar... er zijn zoveel van dergelijke teksten in de Koran, dat ik een hele hoop verschillende reacties zou moeten plaatsen om het daarin te laten passen. En ik denk niet dat dat de bedoeling is, dus hierbij een selectie:

Koran 1.1 : Dit is een boek waarvan de verzen onherroepelijk zijn gemaakt.
Koran 2.85 Gelooft gij dan slechts in een gedeelte van het Boek en verwerpt gij een ander gedeelte? Er is geen beloning voor degenen uwer, die zulks doen, behalve schande in dit leven; en op de Dag van Opstanding zullen zij de strengste kastijding moeten ondergaan, want Allah is niet onachtzaam betreffende hetgeen gij doet.
>> er is volgens de Koran dus maar 1 ware wet, namelijk wat de Koran voorschrijft, en dat moet volledig nageleefd worden.

Koran 3.110 Gij (de moslims dus) zijt het beste volk dat voor de mensheid is verwekt; Gij gebiedt wat goed is, verbiedt wat kwaad is en gelooft in Allah.
>> anderen zijn dus per definitie minderwaardig/afkeurenswaardig.

Koran 4.101 Voorwaar, de ongelovigen zijn een openlijke vijand voor u.
>> hoezo Koran predikt vrede/liefde?

Koran 48.29 Mohammed is de boodschapper van Allah. En zij, die met hem zijn, zijn hard tegen de ongelovigen en zachtmoedig onder elkander.

Koran 2.191 En doodt hen (de ongelovigen), waar gij hen ook ontmoet en drijft hen uit, vanwaar zij u hebben uitgedreven; want vervolging is erger dan doden.

Koran 4.75 Laten derhalve zij die hun tegenwoordig leven voor hun leven in het hiernamaals willen offeren, voor de zaak van Allah strijden. En wie voor de zaak van Allah strijdt, hetzij gedood wordt of overwint, weldra zullen Wij hem een grote beloning geven.
>> kamikaze

Koran 8.17 Gij doodde hen niet, doch Allah was het, Die hen doodde.
>> schuldgevoel wordt uit het hoofd gepraat

Koran 8.65 O profeet, spoor de gelovigen aan om te vechten. [...]

Koran 8.12 Toen uw Heer aan de engelen openbaarde: "Ik ben met u; versterkt de gelovigen. Ik boezem ontzag in de harten der ongelovigen. Slaat daarom hun hoofd af en slaat alle toppen van hun vingers af."
>> aanmoediging tot onthoofdingen...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De islam vindt helemaal niks van extremisme. Net zo min als het christendom iets van zijn extremisten vindt. Dit geldt voor iedere godsdienst.

Extremisme is een interpretatie van een religie en iedere religie heeft argumenten waarop je extremisme kunt ontwikkelen.