Hoe heet (als deze überhaupt bestaat) de religie waarin men enkel in god gelooft, dus niet in profeten etc.?

Weet jij het antwoord?

/2500

Die bestaat per definitie niet, want het zijn profeten die die god introduceren.

Dat lijkt nog het meest op het iets-isme ; een persoonlijk soort van (modern en momenteel ook vrij populair) geloof in dat er wel 'iets'/ iemand moet zijn die de aarde geschapen heeft bijvoorbeeld, of zich bemoeit met het menselijk reilen en zeilen in welke vorm dan ook, maar zonder georganiseerde, gestructureerde achterban die altijd een hiërarchie van leiders heeft, en waar dus ook altijd wel uitleggers, profeten, voorspellers en dergelijke bij horen. Je hebt in een dergelijke machtsstructuur namelijk altijd mensen nodig om de schaapjes een beetje bij de kudde te houden. En ze te vertellen wat ze wel en niet moeten geloven. Het iets-isme, dat verder niet georganiseerd of gestructureerd is, is vooral een beetje 'klei je eigen god', en kan dus door iedereen persoonlijk aangekleed, ingevuld en opgeleukt worden. Niemand mag je tenslotte ooit aanvallen op dat wat je gelooft, zelfs niet als je de enige bent.

Hangt er van af wat je verstaat onder "geloven in". In de joodse godsdienst bijvoorbeeld gelooft men alleen in god en zijn de profeten de instrumenten waardoor god spreekt. Eigenlijk geldt dat ook voor de Islam. Je gelooft in god en erkent Mohammed als profeet. Erkennen en geloven is niet hetzelfde. Dat is in het christendom anders. Christenen geloven in god, jezus christus en de heilige geest. 3 "personen" die op wonderbaarlijke wije toch weer 1 god vormen.

Een agnosticus Is iemand die vindt dat het onmogelijk is de waarheid te weten over God en het toekomstige leven, zaken waar christelijke en andere religies zich mee bezighouden. Of, als het niet definitief onmogelijk is, dat het in ieder geval op dit moment onmogelijk is. Dus iemand die beslist niet in profeten geloofd.

Bronnen:
http://www.freethinker.nl/index.php?option...

de islam is daar 1 van

Dat wordt ook wel deïsme genoemd, hoewel dat wel iets gecompliceerder ligt. Bij het deïsme ga je er ook vanuit dat God Zich niet meer met Zijn schepping bemoeide na de schepping. Automatisch betekent dat dan ook dat er geen profeten e.d. zijn gekomen.

Ik denk dat je het dan hebt over de natuurgodsdienst. Waarbij aan de zon, de maan en de sterren goddelijke krachten worden toegekend en die als goden aanbeden worden. Google maar op 'natuurgodsdienst' dan kom je genoeg informatie tegen.