Hoe komt het dat evangelische kerken zo populair zijn, en nog steeds in leden groeien?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie

Het beste antwoord

Kerken kunnen alleen groeien als ze nieuwe leden krijgen. Evangelische kerken zijn
1- laagdrempelig voor nieuwe leden,
2- ze hebben muziek van deze tijd (praise-avonden met deze muziek zijn ook populair onder leden van andere kerken),
3- en spreken de taal van deze tijd,
en 4 - hebben door het gebruik van huis kringen (groepen van 10 tot 20 personen), een sterke persoonlijke betrokkenheid.

Vele andere kerken zijn wel goed met betrekking tot inhoud (vaak beter dan de snelgroeiende kerken), maar gebruiken tale Kanaäns van enkele eeuwen geleden, hebben een totaal andere muziekstijl dan de huidige maatschappij, en zijn vaak weinig gericht op het (nieuwe) individu. Die traditionele kerken hebben een eigen wereldje gecreëerd. Potentiële nieuwe leden en zoekende krijgen dan een cultuurshock, waardoor vele afhaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Evangelische kerken zijn vooral populair vanwege de ruimte voor emotie en ervaring.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan er ontzettend gezellig zijn en ze zijn laagdrempelig. En iedereen is er welkom en dat gevoel krijg je ook. Ook al geloof je in niets behalve Sinterklaas en zwarte Piet.
Ik ken wat mensen die er heen gaan en ga wel eens mee. Best leuk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is entertainment voor relie gevoelige mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat die 'met de tijd meegaan qua muziek en regels'.
De gereformeerde kerken hanteren soms 'zware' regels en zijn strenger in het geloof e.d.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2 Timotheüs 4:3
Want er zal een tijd zijn, wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen; maar kittelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelven leraars opgaderen, naar hun eigen begeerlijkheden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze springen vaak in op behoeftes van jongeren, en dat zijn vaak degene die nog twijfelen over God en religie. Ouderen zijn toch vaak wat conservatiever en blijven bij de kerk die ze van jongs af aan kennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Religie moet een behoefte bevredigen. Als dat niet het geval is, raakt men teleurgesteld. Dat geld ook voor de omgang binnen die religie. Veel oudere gevestigde zijn alleen maar plaatsen om even wat aan te horen en weer te vertrekken. Als men dan in contact komt met een religie waar omgang, interesse in elkaar, gezelligheid en dergelijke word geboden, heeft het een aantrekkingskracht, ook op jongeren, en zal dat dan ook makkelijker worden gekozen. Ook doordat er vaker aan evangelisatie word gedaan en actief naar nieuwe volgelingen word gezocht. Dit word door niet door allemaal gedaan.