Klopt het verhaal in de bijbel dat iemand (jezus?) een visioen kreeg over ijzeren vogels (vliegtuigen)?

En zo ja, wat zag diegene dan nog meer in zijn visioenen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie
5.4K
Amadea
10 jaar geleden
Nee. Dat is slechts een zeer vrije interpretatie van de tekst in Jesaja 31 vers 5: Zoals een vogel boven zijn nest vliegt, zo waakt de HEER van de hemelse machten over Jeruzalem.
jc54
10 jaar geleden
Waar in de bijbel staat deze passage?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jesaja 31 vers 5 betekent dat vogels rond hun nest gaan vliegen als er gevaar dreigt , dus ter bescherming van hun nest , zo zal God om Zijn kinderen (dus de echte gelovigen) heen gaan , ter bescherming van de gevaren van deze wereld die gelovigen zullen aanvallen.
God zorgt Zelf voor Zijn uitverkoren volk , die in Hem gelooft.
Dat is de eigenlijke strekking van dit vers , dus heeft niets te maken met ijzeren vogels of van iets van dien aard
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat was een ander fictief boek... De stam van de holebeer, van jean m auel.

Antwoorden (3)

Neen, dit lijkt eerder een voorspelling van Nostradamus te zijn geweest over de eerste of tweede WO.

Hij zou het in zijn voorspelling over Hister (Hitler) gehad hebben over :
" vliegende ijzeren vogels die overal dood en verderf zaaien'" .

Leuk om eens te lezen: http://www.militair.net/forum/viewtopic.php?f=57&t=187&p=1898

Googlemaar eens op "NOSTRADAMUS"

Toegevoegd na 26 minuten:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nostradamus

http://www.alletop10lijstjes.nl/10-uitgekomen-voorspellingen-nostradamus/

http://mens-en-samenleving.infonu.nl/sociaal-cultureel/69931-nostradamus-en-het-einde-van-de-wereld.html

http://www.scientias.nl/nostradamus/20118
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sowieso nonsens natuurlijk...
In zijn kwatrijnen noemt Nostradamus slechts tweemaal een 'datum'. De eerste keer (grote brand van Londen) noemt hij alleen een jaartal (1666).
De tweede keer noemt hij specifiek augustus 1999. Nu heb ik misschien iets gemist, maar ik kan me niet herinneren dat er destijds iets wereldschokkends gebeurd is. De overige 'voorspellingen' zijn zó vaag dat de omschrijving altijd wel een keer lijkt te kloppen als je maar lang genoeg wacht (onderhand al bijna 500 jaar).
En tja... als je met terugwerkende kracht Hister als Hitler leest, máák je de 'voorspelling' gewoon kloppend. Dat heeft niets met accurate geschiedschrijving te maken. Mijn eigen voorspelling: "En ik zag de pilaren schudden. Wat eens tot de hemelen reikte stort zich ter aarde. Brokstukken van de Heilige Stad doet de vete oplaaien." Ik durf er een goede fles wodka om te verwedden dat deze 'voorspelling' binnen nu en 500 jaar te relateren is aan een of andere catastrofe.
Zo makkelijk gaat dat als je geen data noemt.
Helaas zal ik waarschijnlijk niet lang genoeg leven om de fles te claimen, maar mijn punt is duidelijk. ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Rabelais, we kennen beide de voorspellingen van nostradamus natuurlijk, of deze nonsens zijn, laat ik in het midden. In mijn antwoord ben ik neutraal gebleven.
Trouwens, als jij mij een thumb down hebt gegeven, hoor ik dan ook graag waarom ;-)) . groet amadeus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoals ik onder mijn antwoord aangaf zie ik geen reden een thumb down te geven, aangezien er (ondanks dat Nostradamus' schrijfsels geen Bijbelverhalen zijn) in de kwatrijnen inderdaad omschrijvingen staan van wat wij heden ten dage zouden kunnen interpreteren als 'vliegtuig'.
Bovendien biedt je een breed scala aan bronnen, waaronder ook sceptische.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ Rabelais, dank je voor je toelichting.
Mijn bronnen zijn idd pro, en contra. Natuurlijk bewust een aanmoediging naar de vraagsteller toe, zonder een eigen mening op te dringen.
Je doelt waarschijnlijk op Ezechiël.

In zijn boek zegt deze 'profeet' onder andere "En elkeen had vier aangezichten; insgelijks had elkeen van hen vier vleugelen.
En hun voeten waren rechte voeten, en hun voetplanten waren gelijk de voetplanten van een kalf, en glinsterden gelijk de verf van glad koper." (Ez. 1-7)

en ook

"De gedaante der raderen en derzelver maaksel was als de verf van een turkoois; en die vier hadden enerlei gelijkenis; daartoe was hun gedaante, en hun maaksel, alsof het ware een rad in het midden van een rad." (Ez. 1-16) (bron 1)

Uiteraard betreft het hier geen vliegtuigen of iets dergelijks, maar de 'moderne' mens is blijkbaar geneigd dergelijke omschrijvingen te relateren aan hedendaagse verschijnselen.
Dus nee, in die zin klopt het verhaal niet.
Dat voornoemde omschrijvingen een buitenaardse/technologische oorsprong zouden hebben is een pover onderbouwde bewering van de Zwitserse schrijver Erich von Däniken (welke een aardig centje heeft verdiend aan met name het boek 'Waren de Goden Kosmonauten?') (zie bron 2)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geen onderbouwing bij de 'thumb down'...?
Jammer...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
geen thumb down van mij, wel een kleine opmerking: vers 5 En uit het midden daarvan24 kwam de gelijkenis van vier dieren;25 en dit was hun gedaante: zij hadden de gelijkenis van een mens;26 Zij werden vergeleken met mensen , "omdat zij erop leken, ". ze hadden ook vleugels, maar leken mijns inziens niet op ijzeren vogels vergeleken met vliegtuigen zoels de vraagsteller het heeft beschreven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waar 'ze' op leken durf ik niet te zeggen, ik was er niet bij. Wel weet ik dat Ezechiël er ook arenden in meende te herkennen en dat deze wezens voorzien waren van vaartuigen. Mij is in ieder geval geen ander Bijbelboek bekend waarin vaartuigen worden beschreven die uit de lucht komen en metaalachtig glanzen. Er zijn mij overigens überhaupt geen boeken bekend tot de (pakweg) 14e eeuw waarin een accurate beschrijving wordt gegeven van hoe een vliegtuig er mogelijkerwijs uit zou kunnen zien. Uiteraard ook geen thumb down voor jou, ondanks het feit dat de vraagsteller specifiek naar een Bijbelverhaal vraagt. ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@adriaanv
Mja... het verhaaltje achter de Cherubs is me bekend.
Ik zie alleen niet in waarom met die achtergrondinformatie mijn antwoord niet zou kloppen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, daar zie ik geen enkele aanleiding toe.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ Rabelais, bedankt alvast, verder zitten we denk ik voor een groot deel op dezelfde golflengte. groet amadeus. @ adriaan, mee eens, behalve je opmerking over ufo's, maar dit wist je waarschijnlijk al. zie opmerkingen statenvertaling bij vers 5 hfst 1: 25) vier dieren; Door deze dieren zijn te verstaan de heilige engelen, overmits zij cherubim genaamd worden, onder Ezech. 10:15,20.

26) een mens; Te weten naar het meeste deel van hun lichaam, want zij hadden eens mensen aangezicht, handen en benen, Ezech. 1:7,8. Bij de mensen worden de engelen vergeleken, omdat zij verstand en wil hebben, doch veel volmaakter dan de mensen; 2 Sam. 14:20; Ps. 103:20; 1 Petr. 1:12. groet amadeus
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
idd, een halve waarheid is een hele leugen. ;,-))
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@adriaanv
Sterker nog: Von Däniken is mijns inziens een blamage voor het empirisch denken dat zo essentieel is voor gedegen wetenschap.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@rabelais dit is de religie rubriek. Gedegen wetenschap wordt hier zelden bedreven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@mullog
Dat klopt, maar deze aanvulling was louter ter verduidelijking van mijn opinie omtrent dat sujet. ;) @adriaanv
Dat is helemaal waar.
Mogelijk verwijs je naar de grote verdrukking - de laatste 7 jaar op aarde, voordat
de Here Jezus terugkomt op aarde om het vrederijk op te richten.

Hier kreeg Johannes een visioen over, die hij moeilijk lijkt te kunnen plaatsen.
Het is ten tijde van de antichrist die dan de (wereld)macht heeft op aarde.
Tevens de tijd van rampen op aarde die dan gaan ontstaan.

Een leger van 200 miljoen soldaten zal naar het Midden Oosten optrekken met een rare beschrijving van helikopters, tanks en harnassen lijkt het.
Iets wat hij niet lijkt te kunnen plaatsen in dit visoen beschrijft hij

Openbaring 9 - De vijfde en zesde bazuin.
7 En de gedaante der sprinkhanen was als van paarden, die uitgerust zijn tot de oorlog; en op hun koppen waren kransen als van goud en hun aangezichten waren als aangezichten van mensen; 8 en zij hadden haar als vrouwenhaar en hun tanden waren als die van leeuwen; 9 en zij hadden borstschilden als ijzeren harnassen en het gedruis van hun vleugels was als het gedruis van wagens, wanneer vele paarden ten strijde draven.

15 En de vier engelen, die tegen het uur en de dag en de maand en het jaar waren gereed gehouden, werden losgelaten om het derde deel van de mensen te doden. 16 En het getal der legerscharen van de ruiterij was tweemaal tienduizend tienduizendtallen; ik hoorde hun aantal. 17 En aldus zag ik in dit gezicht de paarden en hen, die erop gezeten waren: zij hadden rossige en blauwe en zwavelkleurige harnassen, en de koppen der paarden waren als leeuwenkoppen, en uit hun bek kwam vuur en rook en zwavel. 18 Door deze drie plagen werd het derde deel van de mensen gedood: door het vuur en de rook en de zwavel, die uit hun bek kwamen.

Een gigantische oorlog lijkt er dan uit te breken bij de Eufraat - het midden Oosten.

Toen dit geschreven werd was een leger van 200 miljoen volledig ondenkbaar.
Nu kan India en China dit op de been brengen.
Gaat het over olie, macht of religie - dat wordt niet vermeld.