De haas komt van lang geleden. Ons Paasfeest is bij de introductie van het Christendom 'over' het Germaanse lentefeest van de wilde en 'heks-achtige' vruchtbaarheidsgodin Eastra gelegd. Zij verscheen vaak in de vorm van een woest springende haas, en nog het meest in 'haar' seizoen, de lente. Als de hazen inderdaad dol draaien. Vandaar dat pasen in Éngels ook Éaster' heet.
De eieren werden op dat feest veel gegeten. Veel anders was er na de winter ook niet.

Toegevoegd na 45 minuten:
...in het Engels ook 'Easter' heet.
MSWord kan rare dingen doen als je even niet oplet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goed!

Andere antwoorden (11)

Totaal niets...

Maar wel met de traditie van Pasen, dat dan weer wel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Konijnen zijn heel erg vruchtbaar, dus symboliseren nieuw leven.
Ook eieren symboliseren nieuw leven.
Aangezien Jezus met Pasen is opgestaan, hoort nieuw leven bij Pasen.
Dus zijn konijnen en eieren mooie symbolen voor Pasen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik heb opgezocht over paasklokken, ik had daar namelijk nooit van gehoord. Ik heb ontdekt dat dat komt omdat ik protestants ben en de paasklok een katholieke traditie is. De paaseieren komen bij deze traditie uit de klok vallen, bij de protestante traditie worden de eieren verstopt door de paashaas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Konijnen en eieren zijn voornamelijk afkomstig uit het (heidense) vruchtbaarheidsfeest dat gevierd wordt in het voorjaar - de natuur komt weer tot leven.

Het nieuwe leven wordt dan gesymboliseerd in een ei, en konijnen zijn natuurlijk notoire voortplanters ("they're quite literally breeding like rabbits"). Deze twee hebben derhalve niets te maken met het pasen zoals dit vanuit het Christelijke geloof komt.

Hoe dat met die klokken zit, moet ik je schuldig blijven. Misschien dat iemand anders zijn licht hierover kan schijnen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Konijnen verspreiden de eieren. De klokken luiden omdat de kerk wil laten weten dat het pasen is.

Konijnen en eieren zijn de voorjaars symbolen van de pagant feesten waarmee pasen door de kerk gefuseert is om meer aanhangers te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik en er van overtuigt dat konijnen, klokken en eieren niks te maken hebben met pasen.
(dit is mij verteld)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die konijn hoort er niet bij, het was de paasHAAS.
14 jaar geleden
Van die konijnen en die eieren in verband met Pasen kan ik je niets vertellen. Maar met die klokken zit het zo dat de Katholieken (vroeger) vanaf Goede Vrijdag tot Paaszondag de kerkklok niet luidden omdat Jezus gestorven was, uit rouw dus. Pas als Hij weer opgestaan was, verrezen was, mochten ze de klokken weer luiden.
14 jaar geleden
In de katholieke Kerken wordt op witte donderdag alles klaargemaakt voor de Goede Vrijdag. Daarmee gaan ook de versieringen uit de kerk (niet de beelden) en ook de klokken worden op Goede Vrijdag niet geluid.
De ouders vertelden ons dat de klokken naar Rome waren gevlogen en dan de Paaseieren mee terug brachten.
Paas zaterdag, precies om 12 uur werden de kerkklokken geluid en dan mochten wij de tuin in om eieren te zoeken. En ja hoor de klok had ook een stelletje eieren in onze tuin gemikt.
De paashaas historie ken ik niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niets, maar dan ook helemaal niets, absoluut niets!!!

Met Pasen herdenken wij de opstanding van de Heere Jezus Christus die nadt Hij voor de zondige mens de dood is ingegaan ook weer levend werd en opstond uit de dood.

Vandaar dat de bijbel onze Heere Jezus ook duidelijk overwinnaar noemt. Zelfs de dood is door Hem overwonnen.
Hij heeft het volbracht, de vraag blijft geloof je daarin

Je mag daar gerust een ei bij eten zelfs meerdere maar het heeft niets wezenlijk met Pasen te maken.

Groet, Henk Rijstenberg Veenendaal
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom eten wij met Pasen eieren? Eieren met Pasen heeft geen hogere mytische betekenis, maar komt uit de tijd dat de kippen in de winter geen eieren legden.

In vroeger tijden, toen de electrische lamp nog niet bestond, legden kippen in de winter (korte dagen, weinig licht) geen of nauwelijks eieren. Rond het begin van de lente, als de dagen weer langer werden, begonnen de kippen weer met leggen. Vandaar dat eieren een paasgerecht werden.

Waarom worden paaseieren verstopt door de paashaas? Tegenwoordig leven kippen in (grote) hokken en bij scharrelkippen in een afgesloten ren. Vroeger liepen de kippen los over het erf. Ze legden hun eieren vaak goed verstopt onder struiken en heggen. Als de lente aanbrak, moest er gezocht worden naar de eerste legsels. Zo'n nest met eieren leek verdacht veel op een leger van een haas. Het was dus niet verwonderlijk dat kinderen wijs gemaakt werd dat de eieren door de paashaas gelegd waren.

Als zo'n nest met eieren niet gevonden werd en de hen haar eieren uit kon broeden, dan zag men (na 20 dagen broeden) plots een kloen met kuiken over het erf scharrelen. Omdat Pasen een maand in datum kan verschuiven, heeft ook dit verschijnsel een betekenis met Pasen gekregen.

Uiteraard kan één en ander symbolisch met nieuw leven in verband gebracht worden, maar het is minder mythisch dan sommige ons doen geloven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Konijnen houden van eieren en de klokken zijn nodig om ze op de gewenste zachtheid te koken. Kortom ze hebben helemaal niets met elkaar te maken.