Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Een pastorie wordt door een predikant bewoond. Maar wie betaald wat ?

Moet de predikant hiervoor huur betalen, zit dit gewoon in zijn salaris verwerkt of betaald hij net als wij een auto van de zaak hebben een bijtelling hiervoor ?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Religie
3.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Vroeger was het inderdaad zo dat de predikant rond moest komen van een schijntje, maar dat hij wel mocht wonen in de pastorie die door de kerkelijke gemeente werd betaald.... Hoe het tegenwoordig is, weet ik niet....

kijk hier maar even...http://www.predikanten.nl/index.php?/pastorie_en_woz_waarde

..de tekst is te lang om hier aan te vullen...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

In onze gemeente is de ambtswoning onderdeel van het arbeidsvoorwaardenpakket.
De predikant mag net zolang in de pastorie wonen als dat hij predikant is bij de gemeenschap.

Als hij stopt bij de gemeente, dan zal hij de ambtswoning moeten verlaten voor zijn opvolger.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sommige betalen er wel (soms volledige of geddeeltelijk huur) en sommige betalen er geen huur voor. Het ligt een beetje aan de hoeveel gemeenteleden een kerk heeft. Als we de jurispridentie van reddelijkheid en billijkheid zouden toepassen dan vind ik dat de predikant de huur zou moeten betalen. Tegenwoordig verdienen ze geen schijtjes meer. Of daar een belastingaftrek of belastingvoordelen aanvast zit, dat weet ik niet. Een pastorie staat op de grond van de plaatselijke kerk. Maar oke, een auto van de zaak is ook niet van jezelf!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De predikant krijgt zijn loon van het bisdom. Zij betalen ook voor zijn woning. De woning is dus van het bisdom zij stellen het alleen beschikbaar voor de predikant.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding