Ossenhaas is een deel van de rug van een rund. Dus ja, dat mag door een moslim worden gegeten. Die mogen namelijk alleen geen varken eten.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de informatie, en vooral zo snel. Ik had het wel snel nodig, Wat een top site.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Moslims mogen ook geen zwijn, paard, krokodil, kikker en nog veel meer...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat is er mis met een kikker :P
Jazeker, ossenhaas is rundvlees, dus geen enkel probleem!

Toegevoegd na 49 seconden:
Een moslim mag rund, kip, lam/schaap, geit eten, maar geen varkensvlees.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het rund is Halal dus in principe mag dat (Halal zijn de dieren die in de Koran en de Soennah als Halal genoemd en verklaard zijn).

Er zijn echter wel de nodige eisen aan de slacht. De richtlijnen die de Halal Voeding en Voedsel Keuringsdienst hanteert zijn als volgt:

1. Het dier moet Halal zijn (o.a. rund)
2. Het dier moet goed gevoed en gezond zijn (dus niet graatmager, ziek of kreupel)
3. Het dier moet niet in het bijzijn van zijn soortgenoten – die bijvoorbeeld in de wacht staan om ook geslacht te worden – worden geslacht. Dus de ruimte waarin het dier wordt geslacht (ook wel de slachtruimte genoemd) moet gescheiden zijn van de aanvoerruimte. De dieren moeten elkaar dus niet kunnen zien.
4. Het slachtmes moet vlijmscherp zijn
5. De voorsnijder (degene die het dier slacht) moet een moslim zijn
6. Het snijden moet in één haal / slachtbeweging gebeuren. Daarbij moet de slokdarm, de keel, de luchtpijp en de slagaders in één keer gesneden worden.
7. De voorsnijder moet tijdens het snijden de basmallah (het zeggen van ‘In de naam van Allah de Barmhartige, de Genadevolle’) en de takbier (Allah is Groot) uitspreken. Bismillah Allahoe Akbar wordt als slachtgebed opgezegd. Hij mag dit prevelen of zacht hoorbaar uitspreken (zodat je kan getuigen dat hij de basmallah inderdaad heeft uitgesproken).
8. Het dier mag tijdens het slachten geen pijn lijden. Dus de voorsnijder moet een goede bekwame vakman zijn, geen amateur. Hij mag niet gaan ‘zagen’ om de slokdarm, de keel, de luchtpijp en de slagaders door te kunnen snijden. Mocht het slachten niet in één beweging lukken dan mag hij de slachthandeling nog maximaal twee keer snel uitvoeren om tot een goed slachtresultaat te komen.
9. Het ritueel geslachte dier moet goed uitbloeden, voordat het kadaver (het gedode lichaam van het dier) verder wordt verwerkt.
10. De kop van het dier moet na de slachthandeling voor een derde (1/3) aan het lichaam van het dier vast blijven zitten
11. De kop van het dier wordt verwijderd nadat de ingewanden uit het dier zijn gehaald
12. Bedwelming hoort niet bij het ritueel slachten. Het bedwelmen houdt in dat het dier buiten bewustzijn wordt gebracht door middel van bijvoorbeeld een penschot door het hoofd, of een kogelstoot (met een bal wordt een dier bewusteloos geslagen) of door middel van een elektrische schok.

Toegevoegd na 21 uur:
Conclusie: het mag maar haal het wel bij de islamitische slager...

Toegevoegd na 21 uur:
Conclusie: het mag maar haal het wel bij de islamitische slager...
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat een dierenmishandeling allemaal..
Poet
10 jaar geleden
Ja sorry, is ook niet mijn piece of cake
Poet
10 jaar geleden
En dan natuurlijk niet in een wijnsausje!