is moskee bezoek verplicht voor basisschool leerlingen?

daar is soms ‘ophef’ over maar ik vraag me af of dit echt verplicht is… staat het in de wet… in welk wetsartikel dan? en wanneer is die wet aangenomen?

5 jaar geleden
in: Religie
3.8K
ronron1212
5 jaar geleden
Hoezo moskee bezoek en hoezo ophef over heb je daar iets over?
Amadea
5 jaar geleden
Zie https://www.startpagina.nl/v/werk-onderwijs/vraag/56676/openbare-school-eisen-leerlingen-kerkmoskee/
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Nee, en het zal toch mooi worden omdat te verplichten!! mijn zoons inmiddels volwassenen, kregen van hun school dezelfde uitnodiging om een moskee te bezoeken tijdens de les, ze kwamen met deze mededeling thuis waarop mijn vraag was of er dan ook een kerk bezocht werd, als dit niet het geval was hoefdenen ze van mij hier niet aan mee te werken en naar huis komen.
Hetgeen ik al vermoeden gebeurde er werd geen kerk bezocht!!!
Dus ook geen moskee.Nooit meer iets over gehoord trouwens.

Antwoorden (2)

Nee, dat is niet verplicht.
Er is alleen wat nutteloze ophef ontstaan over de burgemeester van Heerenveen die heeft gezegd dat een moskeebezoek – bijvoorbeeld in het kader van maatschappijleer – vooroordelen kan doen verdwijnen.
Deze opmerking werd opgeblazen tot 'verplicht moskeebezoek voor scholieren'.
In de Kamer zijn hier zelfs vragen over gesteld aan de minister:
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2018/06/05/beantwoording-kamervragen-over-verplicht-moskeebezoek-voor-scholieren
Toegevoegd op 27 juni 2018 10:37: tekst
SimonV
5 jaar geleden
Natuurlijk staat er niet expliciet in een wet dat een moskee- of kerkbezoek verplicht is. Maar in het algemeen is het zo dat, indien de excursie onderdeel is van het lesprogramma, de school deelname verplicht kan stellen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
teusvh
5 jaar geleden
Klopt dat sommige scholen het verplicht (willen) stellen. Ik ben van mening dat het in strijd is met basale mensenrechten omiemand te dwingen deel te nemen aan gebruiken of rituelen die haaks staan op het eigen waardensysteem (c.q. levensovertuiging).
De Islam is niet 'slechts' een godsdienst. Het is ook een politieke ideologie, die democratie, integriteit van het lichaam en gelijkheid voor alle mensen verwerpt, en slavernij goedkeurt (en in veel moslimlanden praktiseert).
Je hebt alle recht je daarvan te distantieren.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik denk dat het juist dit soort uitspraken zijn waardoor scholen dergelijke excursies willen organiseren. Het is nu eenmaal een gegeven dat Nederland meerdere religies en culturen kent, dus kan het naar mijn mening geen kwaad om kinderen daar kennis mee te laten maken. Dat is onderdeel van de maatschappijleer. Vooroordelen helpen in dat kader niet. Wat is de vrees? Dat kinderen door een bezoek aan een kerk, moskee, synagoge, tempel enz. geïndoctrineerd worden? Kinderen moeten juist de kans krijgen on zelf een mening en een beeld te kunnen vormen over dit soort maatschappelijke aspecten.