hoe origineel is het gezegde van math. 7:1-7?

Jezus doet de uitspraak : dat men andermans splinter niet moet veroordelen voor men zijn eigen balk onder ogen ziet.
zijn er eerdere of andere bronnen/religies waarbij men een dergelijk psychologisch zelfbewustzijn en projectie ziet?

10 jaar geleden
in: Religie

Het beste antwoord

Dr. F.A. Stoett heeft in 1913 deze zelfde vraag die jij stelt onderzocht en is tot de conclussie gekomen dat dit de oudste oorsprong is. Deze publicatie is te vinden in Tijdschrift voor Nederlandse Taal- en Letterkunde. Jaargang 32 pagina 273. De gehele publicatie van 56 spreekwoorden zijn gepubliceerd op pagina 261-278. Je kunt deze terugvinden bij Digitale Bibliotheek voor de Nederlandse Letteren