Heeft het anker symbool te maken met het cristendom?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
3.3K
Computoon
11 jaar geleden
Antwoord is al gegeven. In aanvulling: geloof (symbool: kruis), hoop (symbool: anker) en liefde (symbool: hart) worden (in de katholieke Kerk) de goddelijke deugden genoemd omdat ze (zoals de katholieke Kerk het formuleert) door God zijn ingestort in de ziel van de gelovigen om hen in staat te stellen te handelen als zijn kinderen en het eeuwig leven te verdienen. Ze voromen alle morele deugden en wekken die tot leven. Ze zijn alle drie belangrijk maar de liefde is het belangrijkst: "Ons resten geloof, hoop en liefde, deze drie, maar de grootste daarvan is de liefde." (1 Korintiërs 13, 13)

Antwoorden (2)

Ja. Het anker staat voor hoop. En als je dat drievoudige teken bedoelt, dan staat het hart voor liefde en het kruis voor geloof.

Toegevoegd na 2 minuten:
Geloof, hoop en liefde: de drie pijlers waarop de christelijke kerk is gebouwd.
Plaatje bij antwoord
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Even ter kennisgeving, wat veel mensen niet weten.
Toen Jezus voor Pontius Pilatus terecht stond vroeg Pilatus om een reactie van de Joden. De achterste Joden in de menigte maakten een kruissymbool ter teken om Jezus te kruisigen. Ze stonden dus tever af om zichzelf hoorbaar te maken. Een kruis staat dus beslist niet voor geloof. Het betekent" Kruisig Jezus!". Het is eigenlijk heel raar dat het tegenwoordig symbool staat voor geloof.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoi adriaan ik heb geen mening gegeven, alleen een feit. Het kruis is pas later simbool geworden voor datgene wat jij zegt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok, ik had staat mischien in stond moeten veranderen. Maar het is wel raar.
Eerst moet gezegd worden dat het christendom geen symbolen kent.

Wel gebruikte Paulus 'een anker 'in een analogie ,om zijn lezers ervan te overtuigen dat hun hoop op redding door bemiddeling van Jezus goed gefundeerd was

(Hebreeën 6:19) . . .Deze hoop hebben wij als een anker voor de ziel, . . .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Je bedoelt waarschijnlijk dat Jehova's geen symbolen kennen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zijn' Jehovah's Getuigen' Amadea.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zie heel graag antwoorden die Bijbels ondersteund zijn.
:)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Christendom" betekent zoveel als "godsdienst van hen die geloven dat Jezus Gods zoon is". Als er dus christenen zijn die vinden dat een vis, een kruis, een anker, of wat dan ook een christelijk symbool is, dan behoort dat tot hun godsdienst en maakt daarmee dus deel uit van het christendom. Misschien dat JGs het er niet mee eens zijn, maar het christendom is een grotere verzameling dan slechts de overtuiging van de JGs. Ik zie heel graag reacties die door de realiteit ondersteund zijn.
Computoon
11 jaar geleden
Theologisch gezien, zijn Jehovah's Getuigen geen christenen.
Wezenlijk voor het christelijk geloof is het geloof in de ene God die bestaat in drie personen: de Vader, de Zoon en de heilige Geest. Alle drie 'even veel God', wel van elkaar te onderscheiden, niet wezenlijk van elkaar te scheiden. Deze Drie-eenheid komt zowel terug in de oudste geloofsbelijdenis (de apostolische) als in die van Nicea-Constantinopel. Daarmee is natuurlijk niets gezegd over het persoonlijk geloofsleven van een Jehovah Getuige maar wel van hetgeen ze geloven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Computoon: Jij doet nu hetzelfe als de JGs: je sluit andere groepen uit die niet precies jouw beeld van God aanhouden. Sommige christenen geloven in de drie-eenheid ja, de meeste zelfs, maar niet alle christenen. Het belangrijkste criterium voor het wel of niet zijn van een christen is of je in Jezus gelooft of niet (als zijnde de zoon van God). Of hij nu wel of niet zelf ook God is, doet er niet toe om het label christen te krijgen. Dit is hetzelfde als voetbalfans die ruzieën over welke club de beste is, terwijl ze vergeten dat alle clubs voetbal spelen.
Computoon
11 jaar geleden
Widar: je zit er gewoon naast, maar dat neem ik je niet kwalijk. Ik heb het helemaal niet gehad over 'godsbeelden'; daarvan zijn er vermoedelijk net zo veel als er christenen zijn. De heilige Drie-eenheid is niet 'een godsbeeld'. Het is hét kenmerk van het christelijk geloof in God wat ons zowel onderscheidt van de joden (die, zoals bekend, ook in de ene God geloven) en de moslims, die dat ook doen maar op weer een andere manier dan de joden en de christenen.) Net zo wezenlijk als bijv. het geloof in de verrijzenis van Jezus Christus. Je schrijft: "Het belangrijkste criterium voor het wel of niet zijn van een christen is of je in Jezus gelooft of niet (als zijnde de zoon van God). Of hij nu wel of niet zelf ook God is, doet er niet toe om het label christen te krijgen." Het gaat echter niet om een etiketje. Het gaat om wat christelijk geloof is. Het doet er, christelijk gezien, juist alles toe. Als Jezus de Zoon van God is, dan is Hij niet alleen helemaal mens maar gelijktijdig helemaal God. Net zoals de zoon van een adellijke vader ook van adel is. Die kan ook niet zeggen: mijn vader is van adel maar ik ben het zelf niet.) Als Jezus niet de Zoon van God is, dan is Hij alleen maar mens. Als Jezus alleen maar mens is, kon Hij niet uit de doden opstaan. De gedachte dat Jezus wel Zoon van God is maar het gelijktijdig ontkennen van de Drie-ene God is een vorm van arianisme (in de 4e eeuw overigens al verworpen.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jezus onderwees niet dat zijn discipelen aan zichtbare symbolen herkend zouden worden, maar „hieraan”: dat zij „liefde onder elkaar” zouden hebben. — Joh. 13:35. Hoewel zichtbare symbolen altijd een kenmerk van niet-bijbelse religies zijn geweest, waren ze in de beginperiode van het christendom onbekend. Net als in de eerste eeuw , dienen ware christenen ook nu aan het schriftuurlijke beginsel te voldoen: „Want wij wandelen door geloof, niet door aanschouwen.” — 2 Kor. 5:7.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Computoon: Er zijn zat christenen geweest die 't niet met je eens waren en die zijn er nog steeds (JGs bijv.). Ergo, het gaat wel om een idee waar je het wel of niet mee eens bent, maar nochtans geen onderscheid vormt in het al dan niet christen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@aimeeTJE: Wat in de beginperiode van het christendom was, doet er niet toe. Het enige dat er toe doet, is hoe het nu is. Als christenen dergelijke symbolen NU gebruiken, dan behoort het NU tot het christendom. Vroeger misschien niet, nu wel. Het christendom is niet iets statisch, het ontwikkelt zich, het verandert. Of zou je in alles terug willen naar de beginperiode van het christendom?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het christendom kent geen symbolen zeg je? Integendeel, het christendom is enkel symboliek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Adriaanv
Heel mooi verwoord.
Maar ,ik denk dat je het wel met mij eens bent wanneer ik zeg ,dat het niet zozeer door het kruis ,maar wel door de 'dood' van Jezus is dat alles zal terecht gebracht worden. Want anders zou bv,moest Jezus Christus met een Kalashnikov om het leven zijn gebracht de Kalashnikov het teken zijn van christenen,dat zou niet zo fraai zijn hé? Liefde is het kenmerk van ware christenen en geen terechtstellings-wapens!