wat is de historische achtergrond van de gevechten tussen de moslims en christen in caïro?

Ik bedoel met deze vraag niet waarom het gevecht was uitgebroken, maar meer waardoor ze juist zo'n haat aan elkaar hebben gekregen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
christenen zijn geen ongelovigen

Antwoorden (3)

De jongste bloedige confrontaties tussen moslims en koptische Christenen komen volgens de in Caïro werkzame missionaris Luciano Verdoscia voort uit een verkeerde interpretatie van de Koran. De aanleiding tot de onlusten was naast een protest tegen de vernieling van de kerk een verhouding tussen een moslim en een Christen.
Amadea
12 jaar geleden
Het kan met bloedwraak te maken hebben, als de ene kant iemand van jouw kant vermoord, dan ben je moreel gedwongen om wraak te nemen. Dit is een typisch Egyptisch verschijnsel. Daarbij denk ik dat de gevechten nog stammen uit de koloniale tijd, toen Egypte een Britse kolonie was. De Britten waren vanzelfsprekend christelijk en dat zal de woede opgeroepen hebben van de moslimbevolking. Toen de Britten vertrokken bleven bekeerde Egyptenaren het doelwit voor gewelddadige moslims, waarna de gevechten aan beide kanten uit de hand liepen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk moeten de moslims hier zelf op antwoorden, IZMO waar blijft je reactie.. Het is dezelfde reden waarom christenen in Irak en bijv Jemen worden vervolgd en vermoord.

Het salafisme is een strenge islamitische leer die de totale onderwerping van het gehele leven aan God voorschrijft.
Men onderscheidt drie varianten van het salafisme: het puristisch, politiek en jihadistisch salafisme. Deze laatste stroming gelooft in een strijd op leven en dood met de westerse wereld.

Dit is mijn persoonlijke visie, die moslims uiteraard als reactie mogen weerleggen. In de koran staan een aantal teksten die gebruikt kunnen worden om hard geweld goed te keuren.
Bijv / Soera 5:51 en Soera 9:123 en Soera 47 vs 4.
Maar er staan ook vredelievende teksten die hier pal tegenin gaan.
Soera 8:38 en Soera 8 vs 61 draagt de muslims op alvorens naar de wapens te grijpen om zich te verdedigen, eerst nog een ultieme poging te ondernemen om vrede te onderhandelen.
Bovendien geloven de moslims ook in de Bijbel en in Jezus als profeet en zullen ook deze wetten van niet doden en naastenliefde ter acht moeten nemen.
Het hangt van de uitleggers af hoe ernaar gehandeld wordt.

Jezus die in liefde wandelde verkondigde het volgende/ aan de vruchten herkent men de boom in Matteus.12 v s 23.
Zo brengt iedere goede boom goede vruchten voort, maar de slechte boom brengt slechte vruchten voort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit antwoord is toch niet historisch onderbouwd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het betreft voornamelijk een geestelijk conflict, waarbij historische argumenten en incidenten betrokken kunnen worden.
Ook het salafisme ziet het als een geestelijk conflict.
Niet gelovigen kunnen dit vaak niet goed scheiden.
Commentaar van moslims is welkom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Izmo, Er zijn verschillende stromingen binnen de Islam, jij behoort zo te lezen tot de milde vorming.
Sommigen zijn ook geweldadig naar andere stromingen binnen de Islam. Stukjes over het salafisme in Egygpte
http://www.refdag.nl/nieuws/buitenland/moslimbroederschap_en_salafisten_in_egypte_laten_ware_gezicht_zien_1_547899
http://nos.nl/artikel/230850-egypte-is-bang-voor-religieus-geweld.html Je verwijst naar Mat 10 sommige moslims misbruiken deze tekst nl. als letterlijk, maar is duidelijk symbolisch bedoeld.
De geschiedenis laat zien dat Jezus nooit een zwaard gebruikte tegenover iemand, en in Matteüs 10:34 beveelt hij zijn volgelingen niet om er met één te zwaaien, of om hun familietegenstanders te doden.
Maar een waar discipel die waardig is Christus te volgen en die mogelijk komt uit een vijandige familie moet een zwaard van wilskracht gebruiken (nooit een fysiek zwaard) om alle tegenstand van je af te snijden, zelfs zo ver als het opnemen van je kruis – een ander metaforisch werktuig voor de discipelen. Het is waar dat Jezus de wereld in twee kampen verdeelde, degenen die hem volgen en degenen die dat niet doen. Overigens bedankt voor je visie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Izmo,
Daar denken andere moslims heel anders over. "De een noemt zich Soenniet", óf Shiet. Sommigen noemen zichzelf Hanafi of Shafi of Maliki of Hanbali, Deobandi' terwijl anderen weer zeggen 'Ik ben een Barelvi'.
Dit verschil is zo diep dat sommige denken dat de andere geen moslim is en daarbij zelfmoordaanslagen rechtvaardigen.
Er wordt beweerd dat er ongeveer 73 stromingen zijn, waarvan er maar 1, de ware Islam naar de hemel lijdt. Je noemt overigens geen geweldadige teksten op maar juist zeer diepe teksten, over de mensen die verloren
gaan en de smalle en brede weg waarop wij ons kunnen bevinden in het leven.
Ik adviseer laat ons vertrouwen helemaal gericht zijn op de Here Jezus Christus. Hij is opgestaan. Zullen we de discussie maar afsluiten.