Is er een (symbolische?) reden waarom Jezus om drie uur stierf?

Zijn doodsstrijd duurde zes uur, van 's ochtends negen tot 's middags drie uur (in die tijd heette dat het derde tot het negende uur van de dag).

Naar mijn idee deed Jezus niet veel zonder Reden. Maar waarom koos hij drie uur 's-middags uit?

9 jaar geleden
in: Religie
bamibal
9 jaar geleden
Ik denk dat je weinig te kiezen hebt als je aan het kruis genageld bent.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@Bamibal
Voor God, de vader van, is het een peulenschilletje om dat even te regelen. Daar is 'ie almachtig voor. :-)
redhouse
9 jaar geleden
Hadden ze al klokken in die tijd:)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@redhouse
Ja hoor !
Zo'n grote gele. Hij staat ook wel bekend onder de naam "zon".
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De oudst bekende zonnewijzer dateert van omstreeks 1500 v. Chr.
Staat in de wiki

Het beste antwoord

Ja, dat heeft te maken met de viering van het Pascha. Waar dat naar verwijst staat beschreven in het twaalfde hoofdstuk van het bijbelboek Exodus. Het volgroeide en onberispelijke lam dat men vier dagen in huis had gehouden moest op dat uur van de veertiende dag van de maand Nisan geslacht worden.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo Amadea,
Volgens mij is jouw antwoord juist, maar ik blijf toch met een probleem zitten.
Het geslachte lam, dat naar Jezus verwijst, werd die zelfde dag 's avonds gegeten. Deze maaltijd wordt in het NT het Pascha genoemd.
Ik vraag me nu af: hoe kon Jezus de avond ervoor deze paasmaaltijd met zijn discipelen houden?
Amadea
9 jaar geleden
Het laatste Avondmaal bestond uit alleen brood en wijn. Er wordt niet geschreven over (lams-)vlees. De maaltijd vond plaats op de vooravond van het Joodse Paasfeest.
Amadea
9 jaar geleden
Inhttp://www.digibron.nl/search/detail/f675ecf3dfa2620247461bc31e085860/en-zij-slachtten-het-pascha-op-de-veertiende-der-eerste-maand wordt het allemaal uitgelegd. Gebaseerd op Exodus 12, zoals al in mijn antwoord staat.
Amadea
9 jaar geleden
In http://www.digibron.nl/search/detail/f675ecf3dfa2620247461bc31e085860/en-zij-slachtten-het-pascha-op-de-veertiende-der-eerste-maand
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo adriaan, ik onderschrijf jouw mening.
Het tijdstip van Jezus dood voor zonsondergang was belangrijk. Zoals staat in de Torah:
In de eerste maand, op de veertiende der maand, in de avondschemering, is het Pascha voor de Here (Lev. 23: 5). betekenis schemering:
http://www.encyclo.nl/begrip/schemering groet amadeus