Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is openbaring het fundament van het geloof?

Ik hoorde vandaag iemand op de radio zeggen dat de openbaring het fundament van het geloof is, maar wat bedoelen ze daar nu precies mee?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Religie
1.6K
LeonardN
3 jaar geleden
Ik denk dat als je deze wiki even doorkijkt je een beter idee hebt wat men bedoelt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Openbaring_(concept)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Klopt, de Gd van Abraham, Isaak en Jakob openbaart zich via zijn Woord de bijbel.
Hij openbaarde zich in het verleden door gebruik te maken van engelen die zich in zijn plaats als woordvoerder verschenen aan mensen. Hij openbaarde zich door middel van de profeten, Hogepriester, Rechters en Koningen die op Gds troon zaten. Later openbaarde JHWH Gd zich via zijn zoon Jezus Christus. Nu openbaart Gd zich door middel van zijn onzichtbare geest aan diegenen die wedergeboren zijn en daardoor mede-erfgenamen van Christus zijn.
Moest JHWH zich niet hebben geopenbaart, dan zou men hem nooit leren kennen.
Dus ja,...Kennis van JHWH Gd door middel van de bijbel - zijn openbaring - is het fundament van van ons geloof. Alleen door geloof in JHWH kan men gered worden.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Nee (althans enkel in de ogen van die gelovige zelf als deze het heeft over de openbaring in ZIJN geloof). Geloof (in de openbaring) is het fundament van geloof(religie). Anders dan bijvoorbeeld de scepsis(initiële ongeloof) van wetenschappers die het onderzoek en testen van een claim tot gevolg heeft.
Christenen geloven dat hun god tot Jezus (en profeten) sprak(een openbaring volgens christenen).
Islamieten geloven dat hun god tot Mohammed sprak (een openbaring islamieten).
X-gelovige gelooft dat hun god tot Y-heilige sprak (een openbaring volgens X-gelovigen).

Je zou dus kunnen denken dat de openbaringen het fundament zijn, maar eigenlijk is het het geloof in die openbaring zelf, dus geloven dat zogenoemde god sprak tegen de vaak heilige-benoemde in dat geloof.

Een islamiet zou dus kunnen beweren dat de openbaringen van Allah naar Mohammed het fundament van zijn geloof is.
Echter een christen (of enige andersgelovende, of atheïst) zal waarschijnlijk beweren dat die "openbaring" niet echt was.
Het is dus het geloof in de echtheid van die openbaring welke het fundament is van zijn geloof.
Vandaar dat er zoveel religies/geloven zijn.
==
Wat men met openbaring bedoelt is het moment waarop een zgn. godfiguur zich openbaart aan een persoon.
Neem https://nl.wikipedia.org/wiki/Joseph_Smith die volgens hemzelf (wie anders) bezocht zou zijn door de judo-christelijke god en welke sindsdien de https://nl.wikipedia.org/wiki/Kerk_van_Jezus_Christus_van_de_Heiligen_der_Laatste_Dagen opgericht heeft.
Voor iedereen behalve mormonen zal duidelijk zijn dat deze man loog of waanvoorstellingen had.
De mormonen geloven echter in zijn "openbaring" en dus is het geloof in die leugen/waanvoorstelling het fundament voor hun geloof.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 24 mei 2020 16:30: tekst
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
Voor diegenen die het niet met dit antwoord eens zijn.
Volg de volgende vragen:
0. Is mormonisme een geloof (als JA ga naar 1., als NEE, wat is het dan?)
1. Ben je mormoon? (als NEE ga naar 2, als je neem dan een ander geloof en andere "heilige")
2. Neem je aan dat de openbaring van god aan Joseph Smith waar is? (als nee ga naar 3, als ja waarom ben je dan geen mormoon?)
3. Neem je aan dat de zgn. "openbaring" het fundament is aan het mormonisme. (als ja ga naar conclusie)
Als je stelt dat die openbaring van god niet werkelijk heeft plaatsgevonden, maar het geloof IN die openbaring wel mormonisme als kerk heeft veroorzaakt dan is het dus het GELOOF in die openbaring, niet de openbaring zelf, immers deze heeft nooit plaatsgevonden. Iets wat niet bestaat kan niet het fundament zijn van iets.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding