Welke invloed heeft religie op tieners? geef uw mening! voor een werkstuk...

ik schrijf een werkstuk over de invloed van religie op tieners, vooral atheistische tieners. alle hulp en ideen welkom! alvast bedankt!

Toegevoegd na 37 minuten:
*vooral de invloed van religie op atheistische tieners.

Toegevoegd na 1 uur:
ik bedoel dus voornamelijk Christendom, Jodendom en de Islam.. en Boeddhisme. Religies zoals Taoisme, Naturalisme enz. komen maar even in het werkstuk..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik bedoel dus de invloed van religie op tieners, en vooral de invloed van religie op atheistische tieners.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De bedoeling van een werkstuk is toch dat je zelf met het antwoord op die vraag gaat komen door gerichte vraaggesprekken met tieners te houden ??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan hier inderdaad allerlei theorieën blaten, maar ten eerste doe ik dan jouw huiswerk, en ten tweede krijg je dan niet de informatie uit de eerste hand die je nodig hebt. Internet is een heel nuttig medium, maar een vraag stellen via dit medium is géén vervanging van zelf je handen vuil maken en in dit geval naar de tieners zélf gaan, plus wat theoretische achtergrond uitzoeken in echte boeken en artikelen. Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is geen werkstuk of huiswerk, ik wil meningen horen, ideen krijgen, en weten wat andere mensen er van vinden, ik vraag jullie niet om mijn huiswerk te doen. want ik kan niet naar nederland komen om het jullie te vragen..

Het beste antwoord

Religie heeft op tieners die invloed, als er van huis uit ook wat aan religie werd gedaan. Bepaalde normen en waarden, worden al dan niet overgenomen. Soms kunnen bepaalde beslissingen in hun leven worden beïnvloed door hun opvoeding in een bepaalde religie.
Maar wanneer ze ouder worden en door hun "omgeving" (vrienden, meestal) worden beïnvloed of geprest mee te doen met bepaalde dingen die ze "van huis uit" niet gewend waren, komt er een geestelijk conflict.
Aan de ene kant hun ouders niet per se willen teleurstellen of juist provoceren, en geaccepteerd te worden door mee te doen met hun vriend of vrienden.
De keuzes die tieners maken heeft ook te maken met genetische overerving of opleiding die ze genoten hebben.
Maar hoofdzakelijk word men door zijn omgeving gevormd. Daar tieners gevoelig zijn en nog gevormd moeten worden, geen specifieke eigen verantwoording hebben, zullen ze makkelijker met alle winden meewaaien.
Algemeen zal je zien dat tieners daarom kiezen voor lol, plezier en feesten.
In de meeste religies is daar geen plaats voor. Dus een keuze te maken voor religie is niet algemeen aanvaard onder tieners.
Daarom blijkt dat slecht een klein deel ook daadwerkelijk wat aan religie doet.
Door vrienden (tenzij het ook dezelfde wensen van de vrienden zijn) zal het niet geaccepteerd worden.
Dit komt zowel onder christelijk, als niet-christelijk opgevoede jongeren voor.
Daar we wat verder in de tijd zijn en de ouders van nu zelf "ontkerkelijkt" zijn, speelt religie geen rol meer heden ten dage meer in het leven van het allergrootste deel van de tieners.
Daar tieners ook de geschiedenis kunnen terugzien, waar religie zelfs vroeger en nu wreedheden heeft gepleegd, pleegt en toegestaan, hebben velen en vooral tieners geen interesse meer in religie. Dit geld ook steeds meer voor degenen die in de Koran geloven.
Dit heeft gevolgen voor het aantal dat daarom nog wat met religie te maken wil hebben.
Soms kan door een toevallige ontmoeting, discussie, gesprek of gebeurtenis (dood van iemand b.v.) een kentering in de gedachtegang van de tiener komen, waarbij de desbetreffende tiener gaat nadenken over vragen als: Wat is de zin van het leven? Is er dan toch wel een Hogere Macht?
Dan ontstaat ineens interesse in religie en volgt een speuren naar antwoorden.
Wegens gebrek aan ruimte moet ik het hierbij laten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Religie heeft op vele manieren invloed op tieners, iedere tiener heeft zijn of haar kijk op het onderwerp.
Mijn zoons(nu 21 en 18) zijn beiden tegen religie. Ze vinden allebei dat religie tot heel veel ellende aanzet, dat er weinig goede zaken voortkomen uit religie en dat mensen religie veel te serieus nemen. Ze snappen niet dat mensen niet denken over zaken maar veel gewoon aannemen en dat het in dit land mogelijk is religie zo'n prioriteit te geven.
Zij vinden dat religie een zaak is om thuis te belijden en in het hart en niet op straat o.i.d.
Ze lezen er veel over, vooral de jongste, al jaren en proberen zo hun visie en kennis te vergroten.

Mijn schoondochter (18) is half turks en is volgens haar atheistisch, maar ze eet bijv. uit respect voor haar vader geen varkensvlees, dat is strijdig met atheisme en ze heeft op haar hyves pagina een aantal satanistische groepen staan (net als mijn oudste zoon) die ook lijnrecht staan op het atheisme.

Dat is het afzetten tegen religie terwijl satanisme een religie op zich is ( Satan is een figuur uit de bijbel en heeft dus een christelijke achtergrond)

M.a.w tieners kunnen heel goed denken over zaken als religie, een duidelijk beeld vormen en zelf toch op de een of andere manier tegen hun eigen ideeen ingaan.

Het zijn net mensen ;-)))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een moeilijke vraag hoor. Lijkt me meer een afstudeeronderwerp voor studenten psychologie ofzo.
Maar laat ik eens een poging wagen.

Het is zoiets als: welke invloed heeft regen op mensen?
De een zal er blij mee zijn en zijn akkers erdoor gevoed zien worden, de ander baalt ervan en wil niet naar buiten.

Zo is het ook met religie bij tieners. De een wordt er blij van (vraag maar na op http://evangelie-pinkster.hyves.nl/
daar heb je 1234 blije mensen waar erg veel tieners bij zitten) maar je hebt ook sites/hyves van atheïsten, en moslims en nog andere religies, die vertellen je weer andere meningen.

De atheïstische tiener heeft zijn keuze gemaakt, anders noemde die zich geen atheïst. Een atheïst is iemand die zegt dat God of god niet bestaat. Die zal dus afwijzend staan tegenover het geloof en hoe die dat tot uiting brengt, dat verschilt per tiener. De een zal met opzet vloeken bij het zien van een christen (in sommige delen van het land zijn ze nl. nogal zichtbaar) de ander zal heel gewoon gewoon doen.

Wat ook nog kan, is dat de atheïstische tiener gelovige vrienden krijgt, en zich in een geloof verdiepen gaat. Dat kan zoals Antwoordman ook al zei, inderdaad dodelijk zijn voor het atheïstische gehalte. Een overtuigt atheïstische tiener kan dan ook bijv. beter niet naar http://www.youthalpha.nl gaan. Een atheïst moet dus wel dingen nalaten om atheist te kunnen blijven. Alstie atheïst wil blijven, moet ie goed oppassen dat ie niet onderweg toch gelovig wordt. Want zoals een gelovige atheïst kan worden, zo kan ook een atheïst gelovig worden.

En verder kan ik je weinig vertellen over de invloed op atheistische tieners. Zelf was ik in mijn tienertijd namelijk een christen en ken het atheïst zijn wel van vriendjes maar niet van m'n eigen leven. Christen ben ik nog steeds, maar tiener niet meer.

Succes met je werkstuk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
optie 1 ze zien het als kennisiname over een mythe

optie 2 hun agnostische kant word wat meer geprikkeld

optie 3 ze komen tot geloof
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hangt er een beetje af van welke religie je bedoelt.
Als ze zich geen bezighouden met de religie van de eskimo's krijgen ze veel frisse lucht en beweging bij de zeehondenjacht. Dat is goed, ook voor atheïstische tieners.
Ze moeten zich wel warm aankleden. En op Groenland niet naar de disco gaan, want daar gebeuren dingen waar ze nog niet aan toe zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan alleen maar een voorbeeld geven van toen mijn zoon een tiener was.
Ik ben zelf katholiek opgevoed, al minder streng dan mijn ouders maar wel gedoopt. Mijn kinderen heb ik niet laten dopen, ik vond dat ze later zelf die keus mochten maken.
Wel zijn ze naar een katholieke school gegaan, meer omdat dit mijn oude school was die dichtbij was.
Ook had ik zoiets van, het is niet meer zo streng als vroeger op scholen. Toen mijn zoon ongeveer 16 was leerde ik mijn huidige partner kennen. Hij is een boeddhist en heeft hem uitgelegd dat boeddhisme een levenswijze is en geen geloof. Vaak hebben ze tot in de late uurtjes zitten filosoferen en dat heeft hem toch wel aan het denken gezet. Vooral karma, materialisme en wedergeboorte hadden zijn interesse. Hij denkt nu hij 21 is toch dieper na over bepaalde zaken, dat merk ik aan zijn gedrag en hoe hij zich uitspreekt over bepaalde dingen. Alles wat besproken werd en de gedachtte daarachter was vrijblijvend. Niets werd opgedrongen. Ik vind het fijn dat hij zelf daarin een weg heeft gevonden. Was hij atheist gebleven had ik er ook geen moeite mee gehad.