Donderdag of vrijdag eindigt de ramadan. Afhankelijk van nieuwe maan. Maar het is toch bekend wanneer nieuwe maan is?

Ik dacht, dat wetenschappers precies kunnen uitrekenen op welk tijdstip nieuwe maan is. Dat kon Eise Eisinga in de 18e eeuw volgens mij ook al. Het is toch bekend dat nieuwe maan op a.s. donderdag dan wel op vrijdag begint? Of is dat niet zo?

Toegevoegd na 6 dagen:
Zie mijn reaktie op antwoorden.

13 jaar geleden
in: Religie

Antwoorden (2)

Niet overal ter wereld is het tegelijkertijd nieuwe maan. Zie maar: http://www.goeievraag.nl/vraag/valt-suikerfeest-jaar-gemeenschap-verschillen.86584
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. De nieuwe maan moet GEZIEN worden door specifieke mensen. Alleen al het feit dat je niet weet of het bewolkt is of niet betekent dat het een dag later kan zijn. Het gaat dus NIET uit van een kalender, maar van met de ogen zien van de maan.