Wat vinden moslims precies 'onrein' aan varkens?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Religie
32.5K
LeonardN
4 jaar geleden
Grote valkuil bij dergelijke vragen is dat mensen de regel die verder zonder argumenten omkleed in de koran staat, achteraf met medische/wetenschappelijke argumenten gaan voorzien, terwijl daar niks over te vinden is in het boek waarin het verbod staat. Of is dat juist wat je zoekt? Argumenten die pas na de koran gevonden zijn om een varken als onrein te bestempelen?
tinus1969
4 jaar geleden
@LeonardN mss niet - de vraag is breed gesteld. Ik hoop niet dat je daarom gemind hebt.
tinus1969
4 jaar geleden
@LeonardN mss wel mss niet; de vraag is breed gesteld. Ik hoop niet dat je daarom gemind hebt.
De ecologische reden verklaart waarom er een taboe is ontstaan.
tinus1969
4 jaar geleden
De diepere oorzaak van het verbod op varkens is ecologisch. Het fokken van varkens in aride (woestijnachtige) streken is namelijk ecologisch volkomen waanzin; varkens zijn bosdieren en hebben water en schaduw nodig. In aride streken kun je beter koeien of geiten fokken.
Verder zijn varkens in veel opzichten een ideale voedselbron; ze zetten huishoudelijk afval en ander laagwaardig voedsel om in hoogwaardig eiwit en vet. Ze zijn mbt kans op ziekteverspreiding en voedselvergiftiging objectief niet onreiner dan andere diersoorten.
Varkens zijn (na honden) mss wel één van de eerste dieren die speciaal gefokt en gedomesticeerd zijn -en ironisch genoeg gebeurde dat waarschijnlijk in Mesopotamië. Die streek was namelijk 10.000 jaar geleden goed bebost. Het varkenstaboe is ontstaan om de varkensfok te stoppen nadat door ontbossing deze fok schadelijk was geworden.

Antwoorden (4)

Het spijsverteringssysteem van varkens verschilt duidelijk van die van koeien, welke herkauwers zijn. De maag van varkens heeft een hoge zuurgraad, maar doordat varkens veelvraten zijn en grote hoeveelheden voer eten, wordt het maagzuur verdund. Hierdoor kunnen allerlei soorten parasieten deze barrière ongehinderd passeren. Er komen allerlei parasieten en toxische stoffen in het vlees van het varken terecht. De mens die dit vlees eet, kan hiermee besmet worden. Door varkens (enigszins) geschikt te maken voor vleesconsumptie, wordt deze uit zijn natuurlijke omgeving gehaald en vetgemest onder gecontroleerde omstandigheden en specifiek voer. De varkensboer tracht hiermee te voorkomen dat het dier op mensen overdraagbare ziekteverwekkers met zich mee gaat dragen.

Varkens zijn gulzige dieren, absoluut niet kieskeurig en willen alles eten wat op hun pad komt. Het zijn alleseters (omnivoren) en op hun menu staat zowel plantaardig voedsel als vlees. Van nature is het varken een biologische opruimer, een biologische stofzuiger. Dat is zijn taak, daarvoor is hij ontworpen. Maar door hun functie is het lichaam van varkens een gifstoffendepot. Varkens kunnen er zelf blijkbaar wel tegen. Een varken eet niet alleen eikels, paddenstoelen en bosvruchten, maar ook rottende groenten, larven, maden en aas, zelfs rottend vlees van andere dieren. Het vet van een varken absorbeert alle mogelijke gifstoffen dat het binnenkrijgt, als een spons. Het is bekend dat het vlees van een varken tot maximaal dertig keer giftiger kan zijn dan rundvlees.

Het vlees van varkens is dubbel zo vet als dat rundvlees. Dus het veelvuldig eten van varkensvlees leidt tot een verhoogd cholesterolgehalte. Varkensvlees geeft hierdoor een veel groter risico op hartziekten zoals een hartaanval. Ook wordt de consumptie van varkensvlees geassocieerd met bepaalde vormen van kanker, maar meer onderzoek hiernaar is nodig. Bovendien hebben varkens zeer hoge niveaus histamine en varkensvlees bevat de hoogste concentratie zwavel van alle organismen. Zwavel veroorzaakt bij veel mensen bot- en gewrichtsklachten, zoals reuma en artrose. Bij artrose verandert het kraakbeen met klachten als stijfheid en gewrichtspijn.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Daarom mogen moslims van Allah geen varkens eten, het is onrein.
LeonardN
4 jaar geleden
Hoe weet je dat dat de redenatie zou zijn? Staat dat in de koran?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Staat niet in de Koran, in de Koran staat dat het onrein is en het is Haram als moslims dat zouden eten. Dit is een wetenschappelijk bewezen waarom varkensvlees slecht is je kan kijken naar mijn bronnen.
LeonardN
4 jaar geleden
Als er nu geen wetenschappelijke reden zou zijn, en het staat alsnog in de koran dat een varken onrein is, is dan een varken onrein volgens moslims?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Volgens de moslims zou het wel onrein zijn ja, waarom? Het staat in hun heilige boek de Koran, Allah of terwijl God heeft dit in de Koran geschreven. En God weet wel altijd het beste over het mens, want God heeft ons gecreëerd.
LeonardN
4 jaar geleden
"Volgens de moslims zou het wel onrein zijn ja, waarom? Het staat in hun heilige boek de Koran," Bingo.... Waarom maak je daar geen melding van in je antwoord? https://www.al-yaqeen.com/va/waarom-geen-varkensvlees/
Vraag:
Waarom eten we geen varkensvlees? Antwoord:
Mensen verwachten vaak bij dit soort vragen een wetenschappelijke uiteenzetting van de redenen waarom varkensvlees verboden is gemaakt. Maar het antwoord is eenvoudiger dan gedacht: omdat Allah het heeft verboden en als onrein heeft verklaard. Allah zegt (interpretatie van de betekenis): (En dan volgt een quote uit de koran)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het staat in de Koran dat het onrein is en enz. Maar waarom is het onrein? Het is onrein, omdat de varkens alles eeters zijn. Ik ben zelf ook een moslim en zo heb ik zelf ook geleerd waarom het Haram is. Het is schadelijk voor het mens lichaam. Alles wat schadelijk is voor het mens is Haram.
LeonardN
4 jaar geleden
"Het is onrein, omdat de varkens alles eeters zijn." Als moslim is dat een geloof wat buiten de koran valt.
Vraag eens aan de mensen die je dat geleerd hebben, hoe zij die link gelegd hebben? Hebben ze dat gehoord van Mohammed of Allah zelf, of hebben ze dat zo begrepen uit de koran? OF heeft iemand ooit de negatieve feiten over varkens vermengt met het feit dat in de koran staat dat varkens onrein zijn en daarom de conclusie getrokken dat dat dus wel de reden moet zijn? Ik zeg dat laatste, en dat is dus een aanname. Als Allah of Mohammed dat de reden vond, waarom heeft deze dat dan niet in de koran gezet? Stel je voor dat we morgen een varken genetisch manipuleren zodat dit het gezondst stukje voeding is op de wereld en alle ziektes zou genezen, ipv dat er ooit 1 ziekte van zou komen en dat dat varken alleen maar planten zou eten. Is hij dan "rein" geworden? En dan andersom, haal het verbod weg uit de koran. Maken die argumenten nu nog steeds dat het varken onrein is?
Reddie
4 jaar geleden
''De maag van varkens heeft een hoge zuurgraad, maar doordat varkens veelvraten zijn en grote hoeveelheden voer eten, wordt het maagzuur verdund. ''
Je hebt wel een heel erg primitieve kennis van de stofwisseling.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
"En dan andersom, haal het verbod weg uit de koran. Maken die argumenten nu nog steeds dat het varken onrein is?" Wat is onrein ? Minder gezond ? Bezoedeld door....?
Ja! als je het verbod weghaald, is varkensvlees nog steeds minder gezond voor de mens dan bv rundsvlees.
Dit is waar het gebod of verbod om draait... ten voordele van onze gezondheid.
Moslims en joden eten alleen dieren die 'rein' zijn. Reine dieren zijn dieren die alleen planten eten zoals koeien en schapen; varkens zijn onrein omdat ze ook kleine dieren eten.
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
"Reine dieren zijn dieren die alleen planten eten zoals koeien en schapen; varkens zijn onrein omdat ze ook kleine dieren eten."
Die argumentatie geldt voor joden, niet voor moslims.
Moslims mogen het niet omdat het in de koran staat, verder staat er niet waarom dat zo is.
ronron1212
4 jaar geleden
Dat staat ook in de tora
LeonardN
4 jaar geleden
Waarom zouden moslims zich iets aantrekken van wat er in de torah staat?
ronron1212
4 jaar geleden
@LeonardN veel plezier
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Maar moslims en joden eten wel kip, maar koppen zijn ook omnivoren die naast pitten en zaden ook insecten, larven/wormen en zelfs gewoon vlees eten. (kippen jagen b.v. op muizen)
Volgens bovenstaande omschrijving zijn kippen dus ook onrein!
De directe oorzaak van het onrein beoordelen van varkens, ligt hem in het feit dat de koran stelt dat varkensvlees en varkensbloed onrein(haram) zou zijn. Waarom dat dan weer het geval zou zijn wordt in de koran verder niet vermeldt. Dat hoeft ook niet, wat in de koran staat wordt veelal zonder verdere uitleg geaccepteerd door moslims.

https://islamreligie.nl/waarom-varkensvlees-verboden/

"Het basisprincipe voor de Moslim is dat hij alles doet wat Allah hem oplegt en alles laat wat Hij hem verbiedt, ongeacht of de reden erachter duidelijk is of niet. Het is voor een Moslim niet toegestaan om een oordeel van de Sharia te verwerpen, of te aarzelen om het na te leven, wanneer de reden ervoor niet duidelijk is. …. Allah zegt (vertaling van de betekenis): In de Islam is varkensvlees verboden op basis van de Korantekst waarin Allah zegt (vertaling van de betekenis): “Voorwaar, Hij heeft voor jullie verboden het gestorvene (het niet ritueel geslachte), bloed, varkensvlees, …” [Edele Koran 2:173]

Die uitspraak in de koran is dus de hoofdreden dat moslims geen varkensvlees eten, en aangezien een dier voornamelijk uit dat onreine vlees en bloed bestaat wordt het hele dier als onrein bestempeld.

Daarnaast is er een cultuur ontstaan onder moslims (maar onder joden en christenen bestaat diezelfde neiging) om nu allerlei negatieve wetenschappelijke/medische aspecten rond datgene wat al onrein is verklaard, met elkaar te gaan linken. (Een ziekte die varkens zouden verspreiden zou een bewijs zijn dat allah zijn volgers juist heeft geïnformeerd als het ware)

Je ziet dan dus vaker dit soort redenaties (die dus verder niet uit de koran te interpreteren zijn):

https://islamreligie.nl/waarom-varkensvlees-verboden/
Wetenschappelijk en medisch onderzoek heeft bovendien bewezen dat van alle dieren het zwijn drager is van kiemen die schadelijk zijn voor het menselijke lichaam. Het zou te lang duren om al die schadelijke ziekten in detail te beschrijven, maar kort samengevat kunnen we ze als volgt omschrijven: parasitaire ziekten, bacteriële ziekten, virussen enzovoort. Deze en andere schadelijke effecten wijzen erop dat de Wijze Wetgever een reden had om varkensvlees te verbieden, namelijk ter bescherming van leven en gezondheid. Deze behoren tot de vijf basisnoden die door de Sharia worden beschermd.
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
Als je echter al die negatieve aspecten om zou weten te buigen; je modificeert als het ware een varken zodanig dat al die later erbij gehaalde argumenten vervallen, zal een moslim waarschijnlijk toch altijd nog een varken (en vooral het vlees ervan) als onrein bestempelen. Andersom, als het onrein zijn van varkens nooit in de koran had gestaan, waren er nu waarschijnlijk geen moslims die geen varkensvlees zouden eten uit (religieus) principe. Daarnaast zie je dat als er allerlei feiten naar boven drijven over de schadelijkheid van andere (vlees)producten die producten ook niet opeens door de moslimgemeenschap of islamitische gezaghebbende als onrein worden bestempeld. Kippenvlees komt zomaar bovendrijven. Daar staat niks over in de koran, dus zullen moslims ze niet (snel) als onrein zien, ongeacht de vele salmonellabesmettingen.
https://www.nrc.nl/nieuws/1997/03/27/gevaar-kippen-maken-zieker-dan-varkens-7347592-a1044547
Even heel simpel uitgelegd:
Varkens eten alles, ook poep, karkassen etc.
varkensvlees is heel erg vet, wat de kans op hart en vaatziekten verhoogt.
Het is gewoon minder gezond dan bijv. koeien.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
Neen, ook dat is de oorzaak niet.
Als de Koran geen melding was geweest dat varkens onrein waren zouden bijna alle moslims varkens eten.
Als in de Koran had gestaan dat koeien onrein waren zouden moslims geen koeien eten, en dan voor koeien wel een argument verzinnen waarom deze "vies" zijn.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@leonardn Waar heb je dat nou weer op gebaseerd??
De koran heeft het overgenomen van het Jodendom.
Die reinheidswetten en voorschriften zijn door God aan het volk van Israël gegeven.
Spring hoog of laag, maar wat je zegt is uit de duim gezogen onzin.