Hoe komen mensen erbij dat Bugarach en Sirince veilig zouden zijn op 21 dec. 2012?

Volgens verschillende berichten over "doomsday" 21 dec. 2012 zouden mensen veilig zijn in Bugarach (Frankrijk) en Sirince (Turkije). (zie links)
In de berichten wordt naar deze mensen gerefereerd als "gelovigen", "een aantal ingewijden" of "doomsday believers".
Wat zijn dit voor mensen en hoe komen ze hierbij? Heeft dit nog iets met de Maya-geschiften te maken?

http://www.eenvandaag.nl/buitenland/39696/bugarach_veilig_bij_einde_van_de_wereld
http://www.nu.nl/opmerkelijk/2967635/heilig-dorp-dicht-wereld-vergaat.html
http://wereldnieuws.blog.nl/religie/2012/12/17/massaal-op-zoek-naar-veilige-plek-om-doomday-af-te-wachten

Toegevoegd na 29 minuten:
Oeps... Maya-geschiften moet natuurlijk Maya-geschriften zijn, haha. (What's in a name?)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
Ritsuka
11 jaar geleden
Was iets met magnetische straling of zo, onzin lijkt mij
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedoel je nou Maya-geschriften, of is dat "geschiften" opzet?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
WELKE Maya-geschriften? De Maya's hadden een kalender en die stopt op 21 december 2012, waarna hij weer opnieuw begint. Dat is alles. Geen geschriften, geen voorspellingen, niks. Ja, er is wel iets: nonsens van spiriwiri's.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moolkeesje, dat was een foutje, ik had het al aangepast. Widar, er is naast de Maya-kalender ook een tekst die naar deze datum verwijst (op de Maya-manier weergegeven dan) Dat heb ik afgelopen weekend nog op NatGeo gezien. Daarnaast zijn er er ook teksten die naar de tijd na 21-12-2012 verwijzen.
Maar mijn vraag gaat niet over het al dan niet kloppen van deze voorspelling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk zijn er wel teksten waarin een datum voorkomt. Die hebben wij er ook zat. Net zoals ik nu een afspraak lees voor 20 december 2012. Of een tekst waarin wordt gezegd dat na 31 december 9999 we iets moeten verzinnen ivm computers die maar 4 posities reserveren voor jaartallen. Dat soort verwijzingen zullen de Maya's vast ook hebben gehad. Wat ik bedoelde met "er zijn geen geschriften", is dat er geen teksten zijn over wat er zou gebeuren op 21 december 2012, geen voorspellingen.

Het beste antwoord

Dat heeft de blue energy group verzonnen. Zoals al in de linken staat menen zij dat die dorpjes een een poort vormen tussen verschillende dimensies en dat aliens de mensen daar komen redden van de ondergang van de wereld, een ruimteschip komt je ophalen dus. http://turkije.blog.nl/algemeen/2012/12/15/turks-dorp-sirince-het-toevluchtsoord-op-21-december
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, ik had nog niet van de Blue Energy Group gehoord.