Heilige graal!

Er zijn hele volksstammen die speculeren over de heilige graal. Er zijn zelfs films over gemaakt zag ik net in de TV gids...

Maar wat is die heilige graal dan?

Want als je al dat gespeculeer moet geloven dan kunnen het een paar verschillende dingen zijn...

Iemand die antwoord weet?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Religie
2.4K

Het beste antwoord

er zijn verschillende speculaties, het kan de beker zijn waar Christus uit gedronken heeft tijdens het laatste avondmaal, de beker waar het bloed van Christus in is opgevangen tijdens de kruisignig (mbv the spear of destiny), of (volgens de nieuwste ideen) gaat het om Maria Magdelena. Hoe dan ook draait het om een object wat het bloed van Christus in zich heeft (laatste avondmaal; drink van dit glas want het is Mijn bloed). Het is het enige tastbare wat van Christus achter gebleven is op aarde, vandaar dat aardig wat mensen er naar gezocht hebben. Beetje hetzelfde verhaal als met het arc des verbonds; een tastbaar object uit het hand van God. Een link naar de hemel, met Christus en met God.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik weet dat, ik heb die ontdekt...

(en niet gaan denken dat XiniX dit geschreven heeft, heeft niets met die klestkous te maken)

Toegevoegd op 27-04-2009 14:35:32
de heilige graal is de beker waar je uit kunt drinken en kunt blijven drinken, daar is geen einde aan...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
haha wat een onzin, ongelooflijk
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Weet jij het beter, dan nodig ik je uit om te antwoorden op deze vraag... :-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
nee de antwoorden die gegeven zijn volstaan al wel. ik ben gewoon een beetje aant rondkijken wat jij allemaal voor onzin verkondigt overal.
Er zijn inderdaad een aantal antwoorden op deze vraag.
Vaak zegt men dat de heilige graal de beker of schaal is waar het bloed van de gekruisigte Jezus in is opgevangen. Of dat het de beker is waaruit Jezus dronk tijdens het laatste avondmaal. Deze beker zou magische krachten hebben. Het bestaan hiervan is echter nooit bevestigd en er wordt ook wel gezegd dat het eigenlijk afkomstig is van allerlei sagen.
Een andere betekenis zou zijn het koninklijke bloed. In dit verhaal zou Jezus getrouwd zijn geweest met Maria Magdalena en uit dit huwelijk is een dochter geboren. De afstammelingen van deze dochter hebben dus koninklijk bloed.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
op zich kan je aardig ver komen op wikipedia met je vraag... want voor de één is het de kelk waar jezus uit gedronken zou hebben, voor de ander is het de drager van het bloed van jezus (kinderen?)

het is in ieder geval een leuke uitdaging om te vinden :)

naar mijn inzien valt dit onder het kopje religie en is het een thema dat vaak terugkomt in verhalen en films, omdat het vinden van de heilige graal (in welke vorm ook) de ultieme queste/avontuur lijkt :)

iets ongrijpbaars, alleen voor de echte helden/pure onder ons etc etc

al heel snel komen we bij een kip en een ei graal.. :)

die uit de bijbel (en de versies van de graal die daarop of daardoor geinspireerd zijn) is het meest bekend en daardoor lijkt het al snel alsof dat de ware graal is of de grondlegger van de graal-verhalen.
zoals je zelf aangaf zijn er verschillende volksstammen met het thema graal aan de haal gegaan. het gegeven is iets dat ons allen mensen aanspreekt en daarom (waarschijnlijk) gebruikt door de schrijvers/bedenkers van religies om te gebruiken in hun verhalen.

in de meeste religies komen verhalen voor over een hoofdpersoon (of meerdere) die op zoek zijn naar iets "fantastisch"

hou rekening met hetgeen dat wat wij nu als graal (beker?) zien misschien een foute vertaling is uit een oude taal... ik hou het daarom liever op een doel met een flinke uitdaging ipv daadwerkelijk een beker ofzo :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De heilige graal is niets anders dan een ongrijpbare verleiding. Ook in de Griekse mythologie kennen we dit symbool in de vorm van Tantalus(kwelling). De heilige graal is bedoelt als een kwelling voor de mens die uit het paradijs is verbannen. Symboliek en niets magisch of mysterieus bestaat er in dit geloof.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De heilige graal is een bruikbare ingang om je te kunnen inleven in het denken van de vroege Middeleeuwen. Volgens mij is dat ding toen ook bedacht, maar dat is onzeker zoals alles wat over de graal wordt beweerd.
Net zoals er nu meer stukjes Berlijnse Muur in omloop zijn dan er ooit aan muur heeft bestaan was dat in de ME met relieken van Jezus. Onwaarschijnlijk dat dat Hema-bekertje van Jezus bewaard is gebleven.