Worden sporten die overdag plaatsvinden, stilgelegd tijdens de ramadan?

Bij intensieve sporten moet je veel drinken. Zelf drink ik altijd vooraf, indien mogelijk tijdens, en zeker ná het sporten veel water - ik zou niet zonder kunnen.

Veel moslims drinken tijdens de ramadan overdag zelfs geen water.

Worden sportactiviteiten die overdag plaatsvinden, massaal stilgelegd tijdens de ramadan?

13 jaar geleden
in: Religie

Antwoorden (6)

In Islamitische landen ligt het hele openbare leven stil. Hier is dat een stuk moeilijker, maar moslims houden er echt wel rekening mee,met wat ze niet en wel kunnen doen
13 jaar geleden
Dit is wat sportzorg.nl er van zegt:
Ramadan en sport
Bijna een miljoen moslims in Nederland beginnen morgen aan de islamitische vastenmaand, de Ramadan. (Top)sport en Ramadan, volgens veel sporters gaan ze niet samen. In de Arabisch wereld is in ieder geval ophef ontstaan over de datum van de Olympische spelen 2012 in Londen. Turkije riep al op tot het verschuiven van de spelen. Het grootste topsportevenement ter wereld valt namelijk precies tijdens de Ramadan. Met als gevolg dat mogelijk zo’n 3000 Islamitische topsporters de strijd met hun concurrenten met een lege maag moeten aangaan.

Ook in het voetbal, waar inmiddels al veel Islamitische spelers in de West-Europese topcompetities rondlopen zorgt de combinatie nog voor de nodige discussie. Gert Jan Verbeek, ex-trainer van Feyenoord: “De Ramadan heeft het herstel van Feyenoord middenvelder Karim El Ahmadi geen goed gedaan. Hij kon slechts één maal per dag trainen en dat is onvoldoende. De Ramadan past gewoon niet bij topsport.”Sterspeler Ibrahim Afellay van PSV zegt weinig hinder van de Ramadan te ondervinden. “Ik doe het nu al een paar jaar en het gaat prima.”
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is moeilijk te zeggen. Als het echt om nationale sporten en evenementen gaat, wordt het inderdaad stilgelegd. Sterker nog, het vindt nooit tijdens een ramadan plaats.

Internationale sporten of evenementen die in Islamitische landen plaatsvinden, kunnen gewoon doorgaan. Zelf zullen ze er niet snel aan meedoen, tenzij het Aleviten zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor zwangere vrouwen en zieken geldt dat ze niet aan de ramadan hoeven mee te doen (zoals vrouwen tijdens de menstruatie ook niet hoeven, die tijd halen ze dan vaak later in).
Ik kan me voorstellen dat op termijn ook zo'n oplossing komt voor topsporters - dat ze de ramadan tijdens hun seizoensstop kunnen doen. Nu is dat in elk geval nog niet zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geheel volgens de Arabische traditie hebben ze hier een goede oplossing voor gevonden : atleten worden beschouwd als krijgers en krijgers dienen zich niet te houden aan de ramadan.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik kan zo direct de bron niet vinden, maar dit was in elk geval het antwoord van een (ik dacht Algerijnse) langeafstandsloper op de vraag van een sportjournalist of zijn prestaties niet te lijden hadden onder de vasten. Hij had nochtans wel de wedstrijd gewonnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is wel zo dat je je leven neit moet aanpassen voor de ramadan. Dus als je elke dag een sport beoefend dan zou je dat ook logischerweg gwn meoten doen. Wordt het dan moeilijk voor je ?? dan pas ben je goed bezig en ben je ramadan optimaal aan het houden.
Ik zou zeggen gwn je dagelijkse leven gaan leven en proberen vol te houden.