Hoe kijkt iemand die uit het boedhisme komt op de natuur en milieu?

Ik moet een werkstuk maken over boedhisme en natuur en milieu. Ik weet hier niks over, weet iemand van jullie misschien hoe iemand uit het boedhisme tegen de natuur en milieu aankijkt. En wat hun gewoontes zijn enzo.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
3.7K

Het beste antwoord

misschien heb je hier wat aan?

www.scholieren.com/werkstukken/8654
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dankje

Andere antwoorden (2)

Boeddhisten hebben vooral heel veel respect voor alles wat leeft. Een echte boeddhist zal dus geen vliegen en muggen dood slaan.
Alle mensen en alle dieren en al wat leeft, is met elkaar verbonden. Alles is een.
Boeddhisten hoeven niet allemaal in reincarnatie te geloven, maar zij die dat wel doen, vinden dat je kan reincarneren in alles, dus ook in grote of kleine beesten.
Vandaar het respect voor alles wat leeft.
Ook omdat de planeet Aarde gezien wordt als een levend systeem van onderling afhankelijke soorten.
Leef zo eenvoudig en zo natuurlijk en zo dicht bij de aarde als mogelijk.
In Thailand is het de gewoonte dat "nomadische" monniken zich tijdens het regenseizoen terugtrekken in het klooster voor een retraite. De Boeddha riep dit gebruik in het leven omdat het regenseizoen een periode is waarin nieuw leven met nieuwe gewassen, overvloedig aanwezig is. Hij wilde de betredingsdruk van de rondzwervende monniken, en daarmee de vernietiging van leven, minimaliseren.

Toegevoegd na 2 minuten:
Hier staat ook nog wat:
http://les.canisius.nl/web/Grassroots_Canisius/levensbeschouwing_4h/boed/_boedorgaan.htm

Toegevoegd na 3 minuten:
En hier een stukje, met illustraties
http://www.cmo.nl/vnarena/levensbeschouwing/basisopdrachten/schietgebed-voor-de-natuur/lees-dit-boeddhisme
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De boeddhist gelooft in het rad van het leven, dus in reincarnatie.
Alles wat je zaait zul je oogsten, is het niet nu dan wel in het volgende leven.
Daarom gaan ze bedachtzaam om met alles wat leeft.
Het zijn meestal heel vriendelijke en gastvrije mensen, want door goed en vriendelijk te zijn, zullen ze eerder uitkomen in het hoogste geluk.
Wat ze aan de natuur onttrekken wordt ook weer terug gegeven aan de natuur.
Velen leiden een goed en eerlijk bestaan, zeker ook met de achterliggende gedachte om geen karma op te bouwen.