Moet religie worden afgeschaft?

Religie is vaak één van de belangrijkste danwel belangrijkste oorzaken van conflicten. Veel gelovigen zijn niet voor reden vatbaar als je een discussie met ze aangaat, want het geloof vertelt altijd de waarheid. Daarnaast is zo dat in de bijbel 'god' meer moorden begaat dan 'de duivel'. Alweer een teken dat geloof niet zo vredelievend is. Zou het niet beter zijn om het af te schaffen, of in ieder geval de bevoorrechte positie binnen de wet af te nemen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Mee-eens. Ik vind het zo dom dat mensen niet gewoon zoals de rest kan doen, omdat ze ergens in geloven. Toegevoegd op 26-04-2009 16:10:04 Het zal waarschijnlijk ook heel wat conflicten stoppen enzo.

Niet mee eens. Door religie af te schaffen los je het probleem niet op. Mensen zullen altijd wel zaken vinden om voor te vechten. Nu heet het voor jouw gevoel misschien God (ook daar ben ik het niet mee eens maar dat is een andere zaak), maar economie, expansie en grondstoffen zijn toch ook factoren die vaak, en misschien wel vaker tot oorlog geleid hebben.

Het verschil maken tussen verschillende groepen is een onderdeel. Religie is iets totaal anders dan de excessen waar bepaalde leden zich schuldig aan maken. Niet de religie maar de mensen die het misbruiken zijn de oorzaak. Die mensen zou je dan moeten afschaffen. Doe je precies hetzelfde, lijkt mij.

religie dient (zeker niet door de staat) NIET gestimuleerd te worden, maar verbieden hoort niet in een semi-vrij-landje. educatie educatie educatie is de oplossing. als de nieuwe generatie eens goed krijgt uitgelegd waarom de mens vatbaar is voor geloof en schaperig gedrag, dan kiezen ze hopelijk niet voor een geloof, maar voor redelijkheid, intelligentie en humor :) het gevaar is nog altijd de ouders... religie/geloof is een virus dat van ouder/voorbeeldfiguur op kind overgaat... kip en het ei verhaal, angst, dreigementen en rituelen die ingespeeld zijn op het brainwashen van mensen. probeer dat maar te stoppen, want op de een of andere mysterieuze wijze lijkt religie en geloof respect te verdienen... onzinnig! we hebben geen religie meer nodig om dingen te verklaren en/of een volk onder controle te houden... althans, ik hoop het niet.

Als ik terug denk aan de Romeinse tijd waar Christen zijn op dat moment "a matter of life or death" was, waar ze "stiekem" naar Christen bijeenkomsten gaan en daar gaan bidden omdat de wet het verbood. De wet aanpassen of religie afschaffen zal precies dit effect hebben. Je legt dan druk op mensen, zij voelen zich beperkt in waar ze in kunnen geloven. Dit zal alleen maar 1 resultaat opleveren: Mensen gaan door de druk die ze voelen in het geheim bijeenkomen en daarmee zal het uiteindelijk veel meer conflicten opleveren dan dat de mens gewoon openbaar zijn religie kan uitoefenen. En dan nog iets: Hoe leg je dit uit aan de rest van de wereld? Je neemt een stukje hoop van mensen weg, iets waar ze altijd al in hun leven mee bezig waren. Zondag naar de kerk, vrijdag naar de moskee etc. Ik denk dat je heel veel moois afneemt van mensen als dit wordt afgeschaft.

Ja, niet over wanneer want het kan niet. Maar als het zou kunnen..

Religie moet je niet willen afschaffen omdat het mensen houvast geeft. Er zit altijd een positieve en negatieve kant aan iets. Zo ook aan religie. Maar wat betekent religie, wat is religie? Over welke religie (geloofsleer) praten we dan? Als je alle religie wil uitbannen wat hou je dan over? En als je het zou willen verbieden, dan gaat het toch ondergronds. Alles wat niet mag geeft de mens een trigger om wel te doen... dus verbieden heeft geen zin!? denk ik dan... Maar als ik je motivatie van je vraag lees dan heb ik het idee dat je niet goed weet wat het christelijk geloof inhoud. Ik heb niets tegen mensen die tegen religie zijn integendeel, maar doe het dan om goede redenen en niet om de verkeerde. Dat vind ik nu keer op keer zo verdraaid jammer. Ondanks alles kan ik je wel begrijpen dat je het niet leuk vindt dat christenen zo verdraaid eigenwijs zijn. Maar als dat het probleem is dan zou ik zeggen, ga met hen dan geen discussie meer aan mits je jezelf getriggerd voelt omdat wel te doen.