redding, verlossing, zaligmaking
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geestelijk welzijn, voorspoed of: Ik zie er geen heil in, dan betekent het zoveel als nut.
14 jaar geleden
geluk, voorspoed, zegen, verlossing, zaligmaking, redding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heil het; o 1 welzijn, voorspoed 2 nut, voordeel: ik zie er geen ~ in 3 geestelijk welzijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klik op de link en je ontdekt wat heil is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heil komt van "heilig"komt vanuit het oud nederlands. Betekent heel "dat alles goed is".
Heylik betekent huwelijk ,sinterklaas was een huwelijksman die heeft er voor gezorgd dat 3 zusjes die geen man konden krijgen een man kregen.Volgens de legende.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De tweede voornaam van Hitler...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heil kun je in een aantal categorieën tegenkomen
Heil in de categorie genezing.
Er bestond in Twente een ziekenhuis wat ooit heette Heil der Kranken
Heil en zegen een wens in het geloof voor zegeningen.
Heil als gelukwens.
Je ziet dat dit woord velerlei variaties kent vanuit de basis geluk en gezondheid toewensen.
Lies
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heil omvat meer dan een woord. Het betekend geluk voorspoed en oprechte liefde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heil in het geloof is voorspoed, geluk, maar ook verlossing. Dit woord omvat eigenlijk al het goede en mooie wat je kunt ontvangen, en is daarom niet in een echte vertaling te vatten.
De Heiland is de verlosser, en de redder, en aldus de brenger van het geluk.

Een heilige is een bijzonder goed en rechtvaardig persoon die een vroom leven heeft geleid.
Persoonlijk vind ik het vreemd dat hier ook het woordje "heil" in zit, omdat een heilige niet altijd geluk en voorspoed heeft gehad, maar vermoedelijk is hij/zij door de heiligverklaring verlost. Echte heiligverklaringen gebeuren overigens alleen in de RK-kerk, en zij hebben ook deze naam eraan gegeven.