Is er in de islam ook een stroming die de koran niet altijd even letterlijk neemt, zoals je dat (tegenwoordig) bij veel christenen ziet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
1.4K

Het beste antwoord

De vraag die je stelt is feitelijk onmogelijk te beantwoorden. Dat begint ermee dat de rol van de H. Qur'aan voor moslims anders is dan voor christenen. Binnen het christendom is Jezus (vzmh) het vleesgeworden Woord van God, in de islaam is de H. Qur'aan het boekgeworden Woord van God. Los daarvan, een antwoord op je vraag dat eigenlijk even onmogelijk is.

Binnen de islaam bestaat geen twijfel over het Woord van God als zijnde de H. Qur'aan. Er zijn wel stromingen die andere opvattingen hebben over de schepping van de H. Qur'aan. Zo gaan eigenlijk alle stromingen er vanuit dat het Woord altijd bij God was, dus de H. Qur'aan is niet geschapen (zoals dat ook voor Jezus (vzmh) geldt binnen het christendom). Ibadieten zijn echter wel van mening dat de H. Qur'aan op enig moment geschapen is.

Wat betreft de interpretatie van de H. Qur'aan, die wordt volgens iedereen letterlijk opgevolgd, alleen de uitleg erbij is anders. Zo zul je niet in de H. Qur'aan vinden hoe je moet bidden of zelfs hoeveel keer per dag. In theorie kán je de H. Qur'aan helemaal niet letterlijk opvolgen.

Is dat een probleem? Nee, want binnen de islaam vervult de H. Qur'aan iets anders dan de Bijbel in het christendom. Naast de H. Qur'aan zijn er de Hadithverzamelingen van de profeet Mohammed (zvmh) die uitleggen wat er in de H. Qur'aan staat. Zij geven concreet uitleg waarom een bepaalde passage is geopenbaard, wat de omstandigheden waren en wat het belang voor de moslims is.

Dus, hoewel in woord alle stromingen zeggen dat ze de H. Qur'aan volgen, volgen alle stromingen in praktijk de Hadithverzamelingen, met als basis de H. Qur'aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De Alevieten zien de koran wel als een heilig boek maar gaan er niet zo strikt mee om als de andere islamieten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het stuk nog aan het doorlezen, maar vraag me af of je deze groep wel onder de islamieten kan laten vallen. Wel een interessant stuk, had er nog niet van gehoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah dit deel is de kern: http://nl.wikipedia.org/wiki/Alevitisme#Sjiitische_islam
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist ja. Gewoon kwestie van doorlezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk zijn Alevieten moslims, behorend tot de Shia.
Soefisme is de mystieke taak van de Islam! Waar bijv. ook de grote dichter Rumi toe behoorde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor, elk woordje moet je tot de diepste gronden uitzoeken tot je aan de betekenis komt. voor vele is dit wel moeilijk. enkel de geleerde bij ons kunnen dit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker, er zijn ook "vrijzinnige" moslims. Ga maar eens kijken in Istanbul of Casablanca.

Ook sommige Sufi’s (soefisme) proberen de betekenis achter de letterlijke tekst te zoeken. Voor hen zit achter de letterlijke tekst een andere (soms diepere) boodschap.
Voor Sufi’s is de weg van het hart, dwz het rechtstreeks ervaren van God, minstens even belangrijk als de Koran.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dan gaan ze er dan vanuit dat het ook echt zo gebeurd is of dat het alleen maar opgetekend is om een idee over te brengen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat verschilt. Ook is het binnen de Islamitische gemeenschappen doorgaans lastiger om de tekst van de Koran minder letterlijk te nemen dan het b.v. doorgaans voor christenen in Nederland. Mijn observatie is dat men dan de tekst van de Koran niet (openlijk) relativeert, maar er voor zichzelf een andere interpretatie naast zet.
of er een "stroming" is weet ik niet, ttz ik ken geen naam van één of andere stroming. maar ik werk wel vaak met Islamieten en daar zie ik toch grote verschillen.
Vergeet niet dat vele religies ook culturele aspecten hebben. Vele voorschriften zijn niet terug te vinden in de religieuze boeken, of worden op een andere manier geinterpreteerd door de verkondigers van het woord. Dit omwille van verschillende redenen, maar dat is een andere vraag waard.
Zoals bij vele Christenen is het ook vaak niet zozeer het geloof dat een rol speelt, maar vooral de druk van de massa. Op fuiven bv. komen allochtone jongeren vragen om wijn in een colaglas, zodat het niet opvalt dat ze drinken. Ik zeg dan soms met een knipoog "pas op, want Allah ziet het wel he!" en dan lachen ze even.
Ook bij het dragen van een hoofddoek hoor ik soms de bezorgdheid om de anderen. Anderen echter zeggen wel dat ze dit willen doen voor hun geloof. Dat is dus wel verschillend van vrouw tot vrouw (en van echtgenoot tot echtgenoot ...).
Mensen die enige studie hebben gevolgd e.d. zijn ook kritischer naar wat er in de Koran staat. Zij analyseren meer en nemen eruit waar ze zelf achter staan. ...
Bv. Een collega die haar haar blond verft en geen hoofddoek draagt zegt met overtuiging dat ze hiervoor later wel zal gestraft worden door Allah, en vandaar veel goed werk wil doen in de Moskee. Ze is met overtuiging Islamitisch maar stelt hier toch een bepaalde grens over in hoeverre ze meegaat.