Hoe noemen niet gelovige mensen de tijd voor het jaar 0?

Wij noemen die tijd "voor Christus" maar als je niet in het bestaan van Christus gelooft hoe noem je die tijd dan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
4.2K

Het beste antwoord

Zij gebruiken daarvoor de afkorting v.o.j., wat betekent vóór onze jaartelling. Zie bijvoorbeeld http://www.legia-forum.org/nederlands/Poseidonios-van-Apameia-nl.html:
Kort voor het uitbreken van de burgeroorlog tussen Julius Caesar en Pompeius Magnus die het Romeinse Rijk jarenlang zou verdelen, stierf Poseidonios in het jaar 51 v.o.j.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

"Voor Christus".

Dat begrijpt men namelijk. Anders ben je zo lang bezig met uitleggen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mijn weten is het in nederland meer een begrip geworden. dus ik denk dat niet gelovige mensen ook gebruik maken van de term, of tenminste spreken over voor het jaar nul... maar ook dit is dan bij mijn weten ook gerelateerd aan het geloof want ik weet niet of er nog een andere theorie is over wanneer de jarentelling is begonnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat ze ipv 1000 jaar voro Christus; zeggen 3000 jaar terug/geleden.

Trouwens bijna iedereen gebruikt de term ''voor christus'', ook niet gelovigen.

Toegevoegd na 2 minuten:
voro=voor

Chinezen hebben bijvoorbeeld een andere jaartelling. die gebruiken deze term niet. Het Chinese jaar is, in tegenstelling tot de westerse Juliaanse/Gregoriaanse kalender, gebaseerd op de maancyclus. Een volle synodische maancyclus, waarbij de maan vanaf de Aarde gezien dezelfde positie t.o.v. de zon inneemt, duurt 29.5306 dagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
BCE of CE zijn uit het Engels overgehevelde termen. (Before) Common Era (gebruikelijke telling). Men kan ook gewoon 'voor het begin van de gebruikelijke jaartelling' hanteren, maar dat is vrij lang en dus soms onhandig.

Toegevoegd na 46 seconden:
Het antwoord op je vraag is dus kort gezegd: BCE.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gangbare Jaartelling en Gewone Tijdrekening zijn de Nederlandse vertalingen van het Engelse begrip Common Era, Current Era of ook van Christian Era, vaak afgekort tot CE. Vóór Christus wordt zodoende afgekort met BCE, Before the Common Era. De term wordt door sommingen beschouwd als neutraal synoniem voor na (de geboorte van) Christus of in de christelijke jaartelling. Velen vinden het echter niet meer of minder neutraal dan na Christus en de praktijk is dat deze term in het Nederlands niet of nauwelijks wordt gebruikt en dat ook in de wetenschap standaard wordt gewerkt met voor en na Christus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Andere godsdiensten hebben andere jaartelling. De tijdrekening van de christenen heeft het gewonnen en is nu algemeen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zeggen: zoveel jaar voor het begin van onze Jaartelling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik als niet-gelovige noem iets ook 1500 vóór of 1500 na Christus, omdat dat nou eenmaal de officiele benaming is in Nederland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als niet gelovige heb ik het ook gewoon over 'voor christus'. Ik geloof ook niet in het kerstfeest, maar heb wel kerstvakantie bijvoorbeeld.

Sowieso denk ik, en ik ben vast niet de enige, dat Jezus WEL heeft bestaan, maar dat hij geen zoon van god was maar 'gewoon' de starter van een sekte die veel succes heeft gehad. En vanaf zijn geboorte is men begonnen met tellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die noemen het ook "voor christus" hoewel sommige mensen spreken van v. G. T (voor gewone tijd)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De overgrote meerderheid heeft het ook over 'voor Christus'. En waarom ook niet? Of je zelf nu gelovig bent of niet, de gangbare jaartelling is nou eenmaal gebaseerd op het idee dat ene Jezus Christus dan-en-dan geboren zou zijn.

Niet-gelovig zijn wil trouwens niet zeggen dat je denkt dat de figuur die nu Jezus Christus wordt genoemd, nooit heeft bestaan. Het betekent dat je niet gelooft dat er een gód bestaat, en dus ook automatisch dat die Jezus Christus niet de zoon van die god geweest kan zijn.