wat voor wetten golden er in Nederland voor het jaar 690, dus voordat het een christelijk land was?

werden er toen bijvoorbeeld lijfstraffen toegepast bij overtredingen of doodstraf of iets dergelijks?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie

Antwoorden (2)

Toen gold het germaanse recht, zie de link.
Daarbij moet je je wel realiseren dat het systeem veel minder ontwikkeld was dan nu. Termen als staatsrecht, rechtspersonenrecht, milieurecht en consumentenrecht waren volstrekt onbekend. Ook had men geen notie van grondrechten en mensenrechten, om maar wat te noemen. Eigenlijk bestond er alleen maar een primitieve vorm van wat we nu privaatrecht noemen (b.v. familierecht, erfrecht, handelsrecht en regelingen mbt eigendom), en strafrecht natuurlijk. Per stad of streek had je grote verschillen. Iedere heerser over een land of een kleiner gebiedje kon zijn eigen regels uitvaardigen. En zelf rechtspreken, dus er bestond ook een grote mate van willekeur.
12 jaar geleden
Toen was er het Salische recht.
Dat was meer een gewoonterecht.

Salische Wet
Handschrift van de Salische Wet

De Salische Wet was een van de eerste wetboeken sinds de Romeinen. Dit wetboek, in het Latijn Lex Salica, dateert uit het begin van de zesde eeuw, uit de tijd van de Merovingische koning Clovis, die tot de stam van de Salische Franken behoorde. In zijn rijk leefden verschillende stammen samen en hij liet een wet optekenen om de orde te kunnen handhaven. De Salische wetteksten gingen vooral over erfeniskwesties, diefstal, moord en geweldplegingen. De straffen waren bijna allemaal geldstraffen. Openbare aanklagers bestonden niet, enkel benadeelden of —bijvoorbeeld bij moord— hun familie konden een klacht indienen.

De Salische Franken leefden voor de Grote Volksverhuizing rond de IJssel, maar zij verplaatsten zich aan het einde van het West-Romeinse Rijk naar Brabant en veroverden van daaruit Gallië. Na vereniging met de Ripuarische Franken werden onder Karel de Grote stammen in Duitsland, Zwitserland en Noord-Italië onderworpen. Hierdoor kwam een groot deel van West-Europa onder de Salische Wet.
Bronnen: