Waar is bepaald dat Islamitische kinderen niet naar school mogen tijdens het offerfeest?

Ik doel op religieuze teksten

Toegevoegd na 1 dag:
Ik doel ook religieuze teksten die stellen dat ze aan bepaalde activiteiten of viering van het offerfeest dienen deel te nemen hetgeen impliceert dat ze dus niet naar school kunnen gaan

Toegevoegd na 1 dag:
(met dank aan Tinus)

6 jaar geleden
in: Religie
1.8K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Ik heb geen exacte tekst voor je, maar over het algemeen vinden goden zichzelf (en dien ten gevolge ook hun feesten) het aller belangrijkst. Een goede gelovige laat alles op aarde dus zoveel mogelijk wijken om voorrang te geven aan de desbetreffende god.
tinus1969
6 jaar geleden
Dit is de verkeerde vraag; in het algemene eisen religieuze teksten en/of gewoontes dat mensen een bepaalde viering bijwonen, of soms ook dat mensen op die dag niet weken. Niet naar school mogen is daar dan ee gevolg van.

Antwoorden (1)

Nergens staat die bepaling letterlijk. Wel kun je vanuit religieuze overwegingen vrijstelling krijgen voor bepaalde religieuze handelingen. Je kunt niet één leerling vrijgeven voor dat offerfeest want dan moet je gelijk de hele school vrijgeven, sommigen doen dat als blijkt dat de taak-uren voor dat semester gehaald worden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
tinus1969
6 jaar geleden
Min Je kunt wel één leerling vrij geven. Dat is juist wat er in Den Haag is gebeurd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Tinus: Lees dan even mee in de bron... "Scholen mogen leerlingen vrij geven op andere (religieuze) feestdagen dan de nationale feestdagen. Dit geldt dan voor álle leerlingen van de school. Dus niet alleen voor de groep leerlingen die op de vrije dag een religieuze plicht vervult of feest viert." Bovendien schrijf ik toch dat je vrijstelling kan krijgen voor bepaalde religieuze handelingen, en daar valt het offerfeest niet onder.....
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Min Je kunt wel één leerling vrij geven. Dat is juist wat er in Den Haag is gebeurd."
Precies, en daar is iedereen over gevallen omdat die school ALLE kinderen dan vrij had moeten geven....