Is de Islam minder tolerant dan andere religies?

Lees eerst de toelichting!

Naar aanleiding van een artikel in de krant (zie hieronder) van vanochtend mijn vraag. In het artikel staat dat de makers van South Park (Parker & Stone) met de dood worden bedreigd. In South Park worden meerdere religies op de hak genomen (Scientology, Christendom, Mormons, Joden). Nu ook de Islam en de makers worden met de dood bedreigd.

Is dit omdat de Islam intolerant is of is daar een andere reden voor?

AMSTERDAM - Radicale islamieten dreigen de Amerikaanse cartoonisten Matt Stone en Trey Parker te vermoorden vanwege hun aanhoudende persiflages van de profeet Mohammed in de tekenfilmserie South Park. Het dreigement - gepubliceerd op beruchte jihadwebsites - wordt kracht bijgezet met schokkende foto's waarop Theo van Gogh vermoord op straat ligt met twee messen, in buik en borst. Bij die dramatische foto van de afgeslachte Van Gogh staat het dreigement: "Theo van Gogh; have Matt Stone and Trey Parker forgotten this?"

Opmerkelijk genoeg worden bij het dreigement nóg twee bekende Nederlanders genoemd, die 'door het zwaard moeten worden getroffen': Geert Wilders en Ayaan Hirsi Ali. De dreigementen zijn gepost op de radicale website Al Ansar, wereldwijd één van de belangrijkste Al-Qaeda-websites.

"We waarschuwen Matt en Trey dat wat ze doen idioot is. Ze zullen eindigen als Theo van Gogh als ze dit blijven uitzenden." Bij de oproep tot het doden van de Amerikaanse cartoonisten worden zakelijke adressen genoemd in New York en Los Angeles.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
2.3K

Het beste antwoord

Nee hoor, er lopen alleen van die eikels rond die uit naam van Allah allerlei misdragingen plegen en dreigingen uiten waarvan nergens in Koran of welk islamitisch geschrift dan ook een rechtvaardigingsgrond te vinden is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Radicale islamieten zijn minder tolerant..
Niet de rest van de moslim's!

Toegevoegd na 1 minuut:
Zo hetzelfde met onze katholieke misbruikers..
Ook niet alle katholieken doen dat!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan mij niet herinneren dat ik ooit een radicale Christen een doodsbedreiging heb horen uiten.
Nee hoor, dit is maar een kleine groep van alle moslims die zo reageren.
Heb het hier regelmatig over met mijn moslim buren.
Ze voelen zich niet aangevallen door bv de Deens cartoon tekenaar of Wilders, vinden dat die hun mening mogen hebben. Ze zijn het daar niet mee eens, maar het 'raakt' hun nauwelijks. En alle geweld om godsdienst keuren ze helemaal af, net als ieder ander, normaal denkend mens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
juist ja plus 1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Dachten ze er allemaal maar zo over...
Op deze vraag kan ik geen antwoord geven tov alle religies.
Wel kan ik garanderen dat het christendom (niet perse degenen die zeggen christen te zijn) vredelievend is. Dezen zullen hun schouders ophalen als buitenstaanders hun geloof aanvallen (citaat toen de apostelen verboden werd over Jezus te spreken: Ze waren blij smaad te ondergaan vanwege de heer)

Let er wel op: Christen zullen zich WEL verdedigen als ze aangevallen worden...het geloof verbied je niet om je tegen aanvallers te verdedigen....zie ook de kruistochten, verdediging (hier en daar wel wat uit de hand gelopen) tegen de expansie aanvallen van moslims.
(citaat: Wat miet ik doen vroeg de soldaat aan Jezus...Jezus antwoordde : Je werk, maar verkracht en plundert niet. Wees tevreden met je soldij ....waaruit afgeleid wordt dat de soldaat wel degelijk het land dient te verdedigen.
Ander citaat: Jezus: Als de eigenaar wist wanneer de dief kwam, hij zou er wel voor zorgen dat de dief dan niet binnen komt...
Waar tegenover staat dat je iemand die netjes om hulp vraagt wel weer ondersteunt naar mogelijkheden.)

Ben je geïnteresseerd in meer kennis over de islam, bekijk eens de bron, nederlands ondertitelde versie. Ben je wel een tijdje zoet mee (bijna 100 minuten). Hierin leggen islamkenners uit hoe de koran en hadith geïnterpreteerd moet worden (door de extremere gelovigen).
Laat je niet te veel afleiden door de stukjes uit politieke redevoeringen door bekende politici die er ook in voorkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet de Islam die intolerant is, maar de radicale moslims die in naam van de Islam opereren.

Het erge is dat religie wordt beleefd vanuit cultuur en cultuur is vele malen machtiger dan het geloof. In de Arabische macho mannencultuur is agressiviteit heel gewoon. Als zij toevallig het christelijke geloof aanhingen waren ze net zo radicaal geweest als nu, immers het christendom wijkt niet zo veel af van de islam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle antwoorden tot nu toe zeggen meer over degenen die antwoorden(ze zijn n.l. zeer tolerant, is inherent aan het christen zijn, of beinvloed erdoor zijn), dan dat het iets zegt over de volgelingen van Mohammed.

Kijken we naar het voorval, dan vind ik het wel tekenend dat er wel ineens radicale Islamieten voorhanden zijn bij het optreden van de cartoonisten. En dat er gelijk een Jihad website is.

In tegenstelling tot veel andere geloven, is er in de beleving geen grijs mogelijk. Niks te twijfelen aan de hemel, niks te niet bidden. Dat is eigenlijk niet toegestaan. Er zijn vijf dingen die de Moslim MOET doen, bidden, de Hadj (toch naar Mekka), en nog zo wat dingen, die ik even niet weet. Iedere Moslim die dit niet doet, voelt zich een minder goede moslim, denk ik. Het zwart-witte denken is erin gestampt.
Daarom is het knap van die buren dat ze wat milder kunnen denken.

Daarom heb ik het gevoel dat de rechtlijnigheid van de Islam minder ruimte laat voor nuance.

Het neemt allemaal niet weg, dat ook van mij, iedereen mag denken wat hij/zij wil. Doe maar wat je gelukkig maakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet je wat me opvalt dat de cartoonmakers van South Park nu het slachtoffer proberen te spelen.
Nou, bij mij schiet dat echt in het verkeerde keelgat!

Ik ben van mening dat je het geloof hoe dan ook in ere moet houden en moet respecteren. Mijn geloof staat op nummer 1. Ik strijd ervoor. Kijk en op welke manier deze moslims (die meteen radicaal) genoemd worden strijden is hun keuze, niet de mijne.

De makers van South Park moesten maar nadenken over wat zij veroorzaakt hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan je zo niet zeggen. Ik ken tolerante islamieten en intolerante christenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, de Islam loopt achter op de overige geloven en is bovendien altijd zeer primitief vertaald voor wat betreft omgangsvormen en mensenrechten door de aanhangers ervan.

Onze maatschappij heeft de overige geloven een schop onder hun kont gegeven en is daarmee weggekomen.

Dat wil niet lukken met de Islam. Buiten dat is het, tot grote verbazing van velen, de tolerante maatschappij (lees: mensen die zich progressief noemen!!!) die de extreme vormen van de Islam ruim baan geeft en uitspattingen goedpraat en de oorzaken bij zichzelf gaat zoeken of deponeert bij mensen die hun eigen cultuur enigszins ook willen behouden!

Binnen elk geloof zijn er schandalen en excessen. De Islam in combinatie met de culturen die zich aangetrokken voelen to de islam maken het over het algemeen tot een zeer vrouw- kind- en gewoon mens-onvriendelijk en ook primitief geloof.

De mens is dus hierin de hoofdoorzaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Islam is Juist een Tolerant geloof. Veel mensen weten niet dat de Profeet Mohamed vaak bij Joden is gaan eten bij hun thuis notabene! Meerdere malen zelfs! Joden hebben 2000 jaar veilig onder Arabische bewind geleefd, nog veiliger dan nu in Israel zelfs. Dat beweren zelfs de meest othodoxe Joden die ik ken! U moet nou niet doen alsof de Islam voorschrijft dat moslims anti joods of anti christen of anti wat dan ook moet zijn want dat is het juist helemaal niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij weten veel moslims niets van hun eigen geloof dus. Tolerant... lachen. Mohamed deed het ook met kinderen. Dat mag je ook tolerant noemen..... in sommige kringen dan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@babyfaced
In welk deel van mijn vraag, beweer ik dat de Islam voorschrijft dat een Moslim anti-Joods, anti-Christen of anti-alles-wat-anders-is moet zijn? Als het nou gerichte propaganda was tegen de Islam, kan ik mij nog voorstellen dat er een felle reactie komt. Maar South Park kan je toch niet serieus nemen. Je geeft aan dat Joden 2000 jaar onder Arabisch bewind hebben geleefd, waar is het dan gestopt? Wilden de Joden toch voor hun eigen geloof uitkomen en werd dit niet geaccepteerd door het "bewind"?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Quote uit het artikel in de link: "Als tolerantie afwezigheid van vervolging betekent dan was de klassieke islamitische maatschappij tolerant ten opzichte van haar joodse en christelijke onderdanen, toleranter misschien in Spanje dan in het oosten en onvergelijkelijk toleranter dan het middeleeuwse christendom. Maar als tolerantie afwezigheid van discriminatie betekent dan was de islam nimmer tolerant, noch maakt hij er aanspraak op het te zijn. In tegendeel. De islam hield vast aan de bevoorrechte superioriteit van de ware gelovige zowel in deze wereld als de toekomstige'.
Ja! Islam is gewoon minder tolerant. Islam is het enige geloof, zo zeggen ze. De rest zijn ongelovige honden. De koran is erg radicaal. Wie met de Islam spot, is zijn leven niet meer zeker. dat wordt keer op keer bewezen. Het zijn fanatieke mensen. Natuurlijk niet allemaal, maar heb het over het geloof en zijn aanhang, dus niet over de gemiddelde moslim in a'dam. Die zal ook naar de moskee gaan, en braaf de regeltjes volgen. Het gaat om de fanatieke kern. Zoals je overal heb je fanaten, maar zet de fanaten tegenover elkaar en moslims zijn dan veruit het 'ergst' Slaan, eerwraak, uithuwelijking enz enz
Dat hoeven we toch zeker niet te ontkennen? of zijn we soms bang geworden?? haahahah
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Islam is juist een tolerant geloof.
Er is gezegden '' islam kan je alleen met wijsheid begrijpen'' tegenwoordig worden er allemaal vertalingen gemaakt van de koran en brengen deze vertaalde zinnen in de media. Een zin in de koran kan malen verschillende betekenissen hebben,mensen moeten het niet gelijk negatief.