Mag een jehovah's getuigen officeel gezien operaties ondergaan, medicijnen slikken etc.?

Ik weet wel dat jehovah's getuigen geen bloedtransfusies mogen ondergaan. Maar mogen verder alle medische behandelingen? Sommige mensen zeggen namelijk dat JG's niet geopereerd mogen worden, geen medicijnen mogen slikken, niet mogen aangeven dat ze gereanimeerd willen worden als het nodig is etc. Is dat waar? Wat mogen ze wel op medisch gebied en wat is niet toegestaan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
8.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoi
bloedtransfusies accepteert jehova getuige niet. alleen al er een alternatieve methode voor is, je eigen bloed mag je dus wel in je opnemen maar niet van andere. operatie worden niet geweigerd bloed prikken is alleen voor je gezondheid doel einde. bloed donor mag bij de jehova getuigen niet. www.jw.org
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De Bijbel zegt duidelijk dat christenen zich dienen te onthouden van bloed.
Daarom zal het nooit voorkomen dat een Getuige van Jehovah een andere mede-Getuige vermoordt in een conflict of oorlog of stammentwist zoals bv in Rwanda het geval is geweest en tijdens de Wereldoorlogen waar protestant en katholiek deftig op elkaar in hebben gehakt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja mee eens Aimeetje, een goede gelovige maakt een ander niet af omdat diegene iets anders gelooft dan hij/zij!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het weigeren aan mensen voor wie een bloedtransfusie levensreddend kan zijn en dat op grond van een betwistbare interpretatie van een bijbeltekst is misdadig en zou strafbaar moeten worden gesteld.
ItisILeClerc
11 jaar geleden
ja, dat mag, officieel gezien
er is geen enkele wet die dit verbiedt

Het beste antwoord

Jehova's getuigen weigeren bloedtransfusie. Hierbij beroepen zij zich onder andere op de passage in Handelingen 15:28, 29: "In overeenstemming met de heilige Geest hebben wij namelijk besloten u geen andere verplichtingen op te leggen dan wat strikt noodzakelijk is: onthoud u van offervlees dat bij de afgodendienst is gebruikt, van bloed, van vlees waar nog bloed in zit, en van ontucht. Als u zich hier aan houdt, doet u wat juist is. Het ga u goed." Hoewel Jehova's getuigen bloedtransfusie weigeren, accepteren zij alternatieve behandelmethoden. Het Wachttorengenootschap schrijft voor dat transfusies van vol bloed en bepaalde bestanddelen van bloed (plasma, erytrocyten, leukocyten, trombocyten) niet acceptabel zijn (op straffe van uitsluiting). Op het accepteren van andere bestanddelen (zoals albumine) is geen sanctie van toepassing; er is een lijst van de bestanddelen die een Jehova's getuige mag accepteren zonder dat sancties volgen.
Vanwege de risico's die dit standpunt oplevert, heeft de Hoge Raad der Nederlanden bepaald dat Jehova's getuigen niet in aanmerking komen als adoptieouder.[47]
Van 1931 tot 1961 was het accepteren van een vaccinatie een reden voor excommunicatie.[48] In 1952 schreef het Besturend Lichaam dat het Wachttorengenootschap niet aansprakelijk kon worden gesteld voor de gevolgen van het weigeren van vaccinaties. In 1961 schreven ze dat het accepteren van vaccinaties geen grond meer was voor uitsluiting. In Ontwaakt! van 1993 ontkende het Besturend Lichaam het eerdere standpunt inzake vaccinaties en stelde dat in hun geschriften altijd was gezegd dat het een kwestie van het geweten was.

Medicijnen mogen wel en operaties ook, zolang deze maar bloedvrij zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het drinken of het nuttigen van bloed doen we niet omdat dit een bijbels gebod is die aan de gehele mensheid is gegeven aan de aartsvader Noach.

Toegevoegd na 12 minuten:
Dus ook intraveneus doen we dat niet.

Als er wordt gevraagd u te onthouden van drugs, zal je dan ook intraveneus geen drugs inspuiten.

Wat medicijnen betreft zou ik echt niet weten wat een JG niet zou mogen nemen,ook zijn sommige uit bloed vervaardigd!

Zeewater bestaat uit water en zout.
Is water alleen zeewater.?nee
Is zout alleen zeewater?Nee

En ik kan je verzekeren dat het niet alleen Jehovah's Getuigen zijn die de voordelen beseffen van het zich onthouden van bloed!
zie maar:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar het is wel een feit dat door sommige mensen ook als drugs meegerekend worden! (Niet door mij hoor)! Maar het Engelse woord voor apotheek is geloof ik ook drugsstore, toch? Maar ik vind het wel iets heel anders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Welke vraag beantwoord je nu? Er wordt gevraagd "Mag een jehovah's getuigen officeel gezien operaties ondergaan, medicijnen slikken etc.?" en dan begin je een heel verhaal over het nuttigen van bloed. Wat volgens mij iets heel anders is dan een levensreddende bloedtransfusie waarvan de vraagsteller gezien zijn toelichting al weet dat dit bij jg's niet mag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Aimeetje: zomaar een vraag, omdat het over operaties ging: bij geplande operaties is het soms mogelijk om zelf bloed af te laten nemen dat gebruikt kan worden als tijdens de operatie veel bloedverlies optreedt. Is dit een praktijk die binnen de JG gemeenschap veel toegepast of gepromoot wordt? Er zijn geen bezwaren tegen het gebruik van eigen bloed, toch? Of heeft een dergelijke techniek bepaalde facetten waardoor het ook afgewezen wordt? Is puur interesse hoor, ik hoop dat je m'n vraag niet verkeerd opvat.