Kun je tegelijkertijd atheïst en wicca-aanhanger zijn?

Toegevoegd na 31 minuten:
Ik heb namelijk mensen zien beweren dat dat wél kan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, mensen beweren de gekste dingen. Paganisme waarbij het pantheon een combinatie is van Griekse, Noorse, Keltische goden én die ene monotheïstische jahweh/allah/god ben ik ook al tegengekomen. Ook dat mixt natuurlijk niet lekker, polytheïsme en uitgesproken monotheïsme, maar aanhangers van een gezellige supermarktlevensbeschouwing beweren dat dat best kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmm, ik heb er geen problemen mee dat mensen een bepaalde religie aanhangen. Als zij er voor zichzelf iets uit kunnen halen, prima. Ik ben alleen wel geïnteresseerd in de redenatie die erachter zit en of die voor mij enig hout snijdt. Eigenlijk vind ik al die verschillende religies best wel interessant.

Antwoorden (6)

Nee, een vrouwelijke en een mannelijke god in één of andere vorm zijn per definitie onderdeel van wicca.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat kan niet. Een atheïst wijst alle vormen van geloof in goden af, ook de natuurgoden die in de Wicca worden geeerd. Je kunt als Wicca-aanhanger natuurlijk wel 'tegen' de standaard-godheden van het Christendom, Jodendom of de Islam zijn, maar dan ben je dus geen atheist.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee,dit gaat niet.Je gelooft iets wel of niet of je twijfelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, waarom niet...
Een Atheist heeft meestal niets met een kerkelijk geloof.
Maar kan wel wicca zijn en in de natuur geloven. De kracht van de natuur, zeg maar.
En wat is daar fout aan...niets. Wat is er fout aan een Atheist, ook niets. Wat is er fout aan een Jood, ook niets.
Zolang diegene, NIEMAND benadeeld op wat voor manier dan ook!
NIEMAND kwetst, bedriegt, etcetera. Dan ben je een goed medemens, zeg maar.
Met of zonder geloof...dat zou niet zoveel uit moeten maken. Het verschil tussen Goed doen en Kwaad doen...dat moet je leren. Daar gaat het grotendeels om.
Dus de lieve mensen die nooit een bijbel hebben gezien, laat staan gelezen....en toch dat verschil weten...En daar ook naar handelen, zijn perfect! God = Liefde. En verlangt dat wij ook vanuit Liefde handelen. Niets meer of minder.
Dus wie dat doet, is goed.
En wie dat niet doet, is fout.
Zo simpel is het eigenlijk, groetjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Merry Meet!

In het atheisme zijn hoofdzakelijk 2 grote religies actief, zijnde het Humanisme en het Satanisme.
Het huidig Humanisme gelooft bij mijn weten niet in het goddelijke, wat toch een voorwaarde is binnen de Wicca.
En toch, het Humanisme is oorspronkelijk bedacht door Erasmus. En Erasmus was christen. Het is heel goed mogelijk om Wicca te zijn zonder de christelijke waarden geweld aan te doen. Zo tolerant is Wicca wel. De atheist die het Humanisme van Erasmus volgt, kan zich dus wel bewegen in Wicca-kringen.

Wat het Satanisme betreft, deze religie gelooft wel degelijk in het goddelijke.
Satan wordt gezien als een duistere natuurkracht (dus in overeenkomst met de eveneens duistere Godin binnen de Wicca), terwijl de individuele mens als Goddelijk wordt beschouwd. De Wicca beschouwt alles binnen het Universum als Goddelijk.

Binnen de Wicca heersen weliswaar nog andere ideeën en afspraken, maar als de individuele atheist zich kan vinden in die afspraken en ideeën, dan is integratie dus zeker mogelijk, ongeacht of deze atheist nu Humanist of Satanist is.

Het komt er dus op neer dat men zich moet vinden in het ideeëngoed van alle betrokken religies en dat de afspraken binnen de Cirkel horen nagekomen te worden.

Op uw vraag zou ik dus inderdaad antwoorden met "Ja, het is mogelijk".
Of het ganse integratieproces een mooi resultaat heeft, wenselijk is, of nuttig is, is een heel andere discussie.
Ik ga er van uit dat als 1 individu daar baat bij heeft, dat het dus nuttig is.

Brightest Blessings,

Toran Korshnah
Oleidingsgroep Tir Nan Og Beselare
Greencraft Wicca
http://www.greencraftwicca.org
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan me voorstellen dat diegene zich aangetrokken voelt tot bijvoorbeeld de kruidkunde en de natuurzijde van Wicca. Ik kan me ook voorstellen dat diegene zegt niet een of andere GODsdienst te praktiseren. Maar om dan tegelijkertijd te zeggen wicca en atheïst te zijn komt over als iemand die de klok wel heeft horen tikken maar niet weet waar de klepel hangt.