Waarom heten Hare Krishna's zo, ondanks dat ze meestal geen hare op hun hoofd hebben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
3.1K

Het beste antwoord

Hare betekent "energie van de Heer" en Krishna betekent "al aantrekkelijke persoonlijkheid". Het zijn woorden uit het Sanskriet. De aanhangers van deze gemeenschap bedoelen met hun mantra hetzelfde als wij in het Nederlands met: God is het Allerhoogste wezen.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De Hare Krishna-beweging is een beweging binnen het vaishnavisme en het hindoeïsme.
De officiële benaming van deze beweging is ISKCON, International Society for Krishna Consciousness, de Internationale Gemeenschap voor Krishna Bewustzijn.

Zij worden zo genoemd omdat ze de mantra Hare Krishna
heel veel gebruiken voor het bevorderen van het bewustzijn van de hindoegod Krishna.
Door dit te zingen (te chanten, te reciteren) wordt de Hindoegod Krishna vereerd en zou de ziel gereinigd worden van alle stoffelijke besmettingen.

De mantra:
"Hare Krishna, Hare Krishna, Krishna Krishna, Hare Hare
Hare Rama, Hare Rama, Rama Rama, Hare Hare"
Hare Rama, Hare Rama, Rama Rama, Hare Hare "
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het afscheren van het haar en de naam Hara Krisna staan los van elkaar.

De naam:
De Internationale Gemeenschap voor Krishna-bewustzijn (International Society for Krishna Consciousness – ISKCON), in de volksmond beter bekend als de Hare Krishna-beweging, is een wereldwijde Gemeenschap van toegewijden van Krishna. De naam Hara krisna komt omdat deze toegewijden ook herkenbaar is aan de mantra die ze zingen.
"Hare Krishna, Hare Krishna, Krishna Krishna, Hare Hare
Hare Rama, Hare Rama, Rama Rama, Hare Hare"

Het afscheren van het haar:
Hare Krishna mannen scheren hun hoofd kaal als symbool van onthechting van de materiële levensstijl en toewijding aan spirituele doelen. Het kleine stukje haar op de achterkant van hun hoofd geeft aan dat ze toegewijden van Krishna zijn. Hierbij scheiden ze zich af van andere spirituallisten die hun hoofd kaalscheren, zoals bijvoorbeeld de boeddhisten.

Het hoofd kaalscheren is niet verplicht voor toegewijden van Krishna en het wordt meestal gedaan door mannen die in een kloosteromgeving (ashram) leven. De meeste Hare Krishna mannen leven en werken buiten Krishna gemeenschappen en scheren hun hoofd niet kaal.

Toegevoegd na 53 minuten:
De betekenis van de mantra is:
Het chanten is een gebed tot Heer Krishna dat betekent:”O energie van de Heer (Hare), O al-aantrekkelijke Heer (Krishna), O Allerhoogste Genieter(Rama), laat me U alstublieft dienen.”
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
Oké. So far so good. Maar waar staat dat ‘hare’ dan voor?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het staat voor Krishna, dat kun je toch lezen Antwoordman? Eerst komt Hare en daarop volgt Krishna, dus het staat voor Krishna.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij staat het voor de energie van Krishna.