Waarom is het getal 40 in de bijbel een heilig getal?

Las ik toevallig in een tijdsschrift.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Religie
29.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/40_(getal)

Het beste antwoord

Testen,Beproeven. Voorbeeld:
Mozes verliet de pracht van het Egyptische hof om bij zijn broeders in de verdrukking te zijn (Exo 2:11). Hij verbleef veertig jaar lang in afzondering in Midian, om innerlijk te worden veranderd. Hij werd herder, een naar Egyptische maatstaven verachtelijke positie. "Want al wat schaapherder is, is voor de Egyptenaren een gruwel" (Gen 46:34).
-> http://www.bijbelinfo.nl/Woordenschat/Getallensymboliek/

40 is het getal van beproeving.
Zondvloed: het regendeveertig dagen en veertig nachten
Mozes werd veertig jaren in Egypte beproefd
Het volk Israël zwierf 2x 40 jaren door de woestijn
De verspieders verkenden veertig dagen lang het beloofde land
Goliath daagde het volk Israël 40 dagen lang uit
De regeringen van Saul, David en Salomo duurden ieder 40 jaren
Ninevé kreeg 40 dagen uitstel om zich te bekeren
Elia vastte 40 dagen en 40 nachten
Jezus werd 40 dagen verzocht in de woestijn
Nadat Jezus was opgestaan, verscheen hij 11x gedurende de 40 dagen na zijn opstanding
De geselstraf bestond uit 40 slagen min 1
In het getal 40 komen ook de getallen 4 (mens/wereld) en het getal 10 (volledigheid) sterk terug: 40, het getal van de uiterste aardse uitgebreidheid of tijdsspanne. Een volk, een mens moet soms tot het uiterste gaan in zijn beproeving, om zijn levensroeping te ontdekken en daarvoor (opnieuw) te worden toegerust. Vandaar ook die 40-dagen tijd voor Pasen, tijd van inkeer en grondige bezinning op de weg van Jezus.
-> https://www.youngstarswiki.org/nl/youngstarswikiorg-share-your-experience/getallen-in-de-bijbel.html
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In de joodse, christelijke en islamitische traditie heeft veertig een speciale betekenis. In de Bijbel komt het getal veertig veelvuldig voor; veertig heeft betrekking op voorbereiding en verwachting. Maar ook op vasten en boetedoening, of zuivering ("quarantaine"). De zondvloed duurde veertig dagen en nachten (Genesis 7:12) en Noach wachtte 40 dagen voordat hij de ark opende (Genesis 8:6). Mozes verbleef veertig dagen en nachten op de Sinaïberg om er de Tien geboden te ontvangen. De Israëlieten trokken veertig jaar onder leiding van Mozes door de Sinaïwoestijn. Goliath daagde de Israëlieten veertig dagen lang uit voordat David hem ging bevechten (1 Samuël 17:16). Elia ging door de kracht van de spijs die de engel hem gaf 40 dagen en nachten tot aan de berg Gods, Horeb (1 Koningen 19). Jona preekte in Ninive dat de stad over veertig dagen verwoest zou worden (Jona 3:4). Na zijn doop vastte Jezus veertig dagen in de woestijn en werd toen verzocht door de duivel daarna begon Zijn prediking met de Bergrede (Matteüs 4:2) (de hiervan afgeleide vastentijd betreft de periode voorafgaande aan het Paasfeest) Na zijn opstanding verscheen Jezus veertig dagen aan zijn discipelen alvorens naar de hemel op te varen (Handelingen 1:3). De periode van het paasfeest tot Hemelvaartsdag duurt daarom veertig dagen.
fremar
7 jaar geleden
In enkele gevallen schijnt het getal veertig verband te houden met periodes van oordeel of straf (Ge 7:4; Ez 29:11, 12).

Nineve kreeg veertig dagen om berouw te tonen (Jon 3:4).

In een ander geval laat het getal veertig een parallel uitkomen tussen het leven van Jezus Christus en dat van Mozes, die een voorafschaduwing van Christus was.

Deze mannen hebben namelijk beiden veertig dagen gevast. — Ex 24:18; 34:28; De 9:9, 11; Mt 4:1, 2.