aan welke regels moeten protestanten zich houden behalve de 10 geboden?

ik bedoel de dingen zoals geen sex voor het huwelijk en rokken dragen. is dit ook ergens in een lijst te vinden of staat dit verspreid door heel de bijbel??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
41.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is verschillend van kerk..Van de ene kerk mag je geen broeken dragen, van de andere kerk weer wel. En zo dus alles..

Het beste antwoord

Het allerbelangrijkste is dat het binnen het christendom (protestant of katholiek) niet gaat om bepaalde regels. Het christendom leert mensen niet zelf "de hemel kunnen verdienen" door zich aan bepaalde regels te houden of door goede dingen te doen, maar dat je alleen maar bij God kunt komen door geloof in Jezus.

Jezus vat de wet zelf als volgt samen: ‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. Dat is het grootste en eerste gebod. Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf. Deze twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat.’ (Mattheus 22)

Ook de apostel Paulus (de bekendste brievenschrijver uit het nieuwe testament van de Bijbel) noemt dit nog eens in zijn brief aan de Romeinen, en benadrukt dat ook in zijn prediking de liefde centraal staat: "Wees elkaar niets schuldig, behalve liefde, want wie de ander liefheeft, heeft de gehele wet vervuld. Want: ‘Pleeg geen overspel, pleeg geen moord, steel niet, zet uw zinnen niet op wat van een ander is’ – deze en alle andere geboden worden samengevat in deze ene uitspraak: ‘Heb uw naaste lief als uzelf.’ De liefde berokkent uw naaste geen kwaad, dus de wet vindt zijn vervulling in de liefde."

Er zijn dus geen andere geboden waar een protestant zich aan moet houden om zichzelf christen te kunnen noemen. Wel hebben natuurlijk bepaalde christelijke gemeenschappen of stromingen zelf bepaalde regels of gewoontes. Zo staat er nergens in de Bijbel dat je geen seks zou mogen hebben voor het huwelijk, maar wordt wel duidelijk dat de Bijbel grote waarde hecht aan het huwelijk, en dat het de bedoeling is dat een man en vrouw eerst nadrukkelijk voor elkaar kiezen voordat ze ook alles met elkaar delen. Sommige christenen vinden op grond daarvan dat seks alleen binnen het huwelijk thuishoort, maar anderen vinden dat het "bij voorkeur" binnen het huwelijk gebeurt, weer anderen dat het binnen een monogame en liefdevolle relatie moet zijn, en nog weer anderen hebben er niet echt een mening over. In sommige kringen is men ook meer bezig met de vraag wat mag en wat niet, en hoe het al dan niet 'hoort', dan in andere kringen.

Samengevat zijn er dus maar twee geboden waar elke christen zich aan moet houden, en dat is God liefhebben, en je naaste liefhebben. Daarnaast zijn interpretaties, regels en gewoontes verschillend per stroming, en soms zelfs per plaatselijke kerkelijke gemeente.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+

Andere antwoorden (3)

De 10 geboden zijn geboden, dat is wat anders dan regels (verboden). Maar de 10 geboden zijn onderdeel van het christendom en Jodendom. Ze staan immers in het oude testament (Tora) en zijn de geboden die Mozes meekreeg.

De PKN (protestante kerk Nederland) heeft geen specifieke regels waar protestanten zich aan moeten houden. Ik ben zelf protestant.

Toegevoegd na 2 minuten:
De regels die jij noemt zijn interpretaties die door geloofsgroepen zijn bedacht en in sommige kerkgemeenschappen ook wel als regels worden gebruikt. Dit zijn doorgaans geen geloofsgemeenschappen die bij de protestantse kerk horen in het algemeen.

Toegevoegd na 6 minuten:
En ook de 10 geboden worden op verschillende wijze geinterpreteerd natuurlijk. Hier zie je bijvoorbeeld een discussie in het Reformatorisch dagblad (dat je als streng christelijk mag zien) over het advies m.b.t. internetgebruik door de leden:

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieuws/kerkelijke_regels_1_280705
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen. Er zijn in godsdiensten geen regels behalve die mensen zichzelf opleggen. Het is wel heel gebruikelijk dat ze geen afgodsbeelden in huis hebben. Ze hebben vaker een sobere kerk dan bijvoorbeeld katholieken. En voor die richtlijnen, staan overal in de bijbel natuurlijk hints.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken geen enkel geloof waarbij je je moet houden aan regels, dus ook als je protestants bent hoeft dat niet. Er zijn altijd alleen richtlijnen en consequenties als je je daar niet aan houdt. Even heel kort door de bocht: het is niet de bedoeling dat je mensen vermoordt volgens de bijbel, als je dat wel doet kom je in de hel als je dat niet doet kom je in de hemel (deze stelling klopt van geen kant, maar het is een voorbeeld om te verduidelijken wat ik bedoel met richtlijnen en consequenties.)
De 10 geboden zijn van die richtlijnen en in het oude testament (waar de 10 geboden ook staan) staan nog meer richtlijnen. In het nieuwe testament staan ook regels, en deze zijn vaak wat subtieler en gaan over meer persoonlijke dingen dan grove dingen als moorden en stelen.
Dat je een rok moet dragen staat absoluut nergens in de bijbel! Dat kan ik je beloven. Er staat wel dat een vrouw geen manskleding zal dragen en andersom. Waarschijnlijk wordt een broek door de protestanten gezien als manskleding en vinden ze daarom dat een vrouw deze niet mag dragen.
Protestanten zelf zullen trouwens niet gauw zeggen dat ze regels hebben en dat het verboden is een rok te dragen, maar tegelijkertijd zullen ze je wel vermanend aankijken als je als vrouw in een broek loopt.
Ik hoop je vraag een beetje te hebben beantwoord.