Kunnen slechte moslims uiteidenlijk toch naar het Paradijs?

Dat als je slecht bent geweest in je leven ( de regels overtreden in de Islam ) dat een moslim toch naar het Paradijs kan of dat hij altijd in de hel blijft.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Religie
15.4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat is iets wat niemand kan beantwoorden. Allah swt weet het best!
Als die 'slechte' moslim spijt heeft van zijn daden en zich terugkeert naar Allah swt en spijt toont en om vergiffenis vraagt is het natuurlijk altijd beter
Allah is genadevol en houdt van iedereen.
Toon liefde naar jou Heer toe en Hij toont het voor jou.

Het beste antwoord

Bij Allah is altijd een mogelijkheid voor de gelovige om tot inkeer en berouw te komen en zo vergeving te krijgen voor zijn ongehoorzaamheid in het verleden.

Het feit dat je je bewust bent dat je regels in de Islam hebt overtreden is voor jou al een moment om te kiezen of je oprecht berouw of spijt hebt en het niet meer zal doen of dat je niet van plan bent om tot inkeer te komen en doorgaat met het overtreden van de regels waarvan je weet dat die tegen jouw geloof ingaan.

In het eerste geval, als de moslim spijt heeft, kan hij toch naar het Paradijs gaan en in het tweede geval, als de moslim tegen beter weten in handelt, zal hij voor altijd in de hel blijven. Datzelfde geldt trouwens ook voor christenen ten opzichte van hun God.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor je uitleg.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
deze uitleg is gelukkig niet goed
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zie mijn antwoord en mijn reactie bij de vraag:
Is het zo dat als je de steen in Mekka aanraakt dat al je zonde worden vergeven?
Cryofiel
7 jaar geleden
Elke uitleg is even goed als elke andere uitleg wanneer het over geloofszaken gaat. Het gaat immers over een geloof, niet over feiten.

Andere antwoorden (1)

Het betreden van het Paradijs wordt in eerste instantie bepaald door de Genade van Allah, vervolgens door de verhouding tussen iemands goede en slechte daden. Dit geldt natuurlijk alleen voor een gelovige, want een ongelovige betreedt nooit het Paradijs.

Als de goede daden van een gelovige het winnen van zijn slechte daden, dan gaat hij direct naar het Paradijs. Zijn de slechte daden juist in de meerderheid, dan is hij overgelaten aan de Wil van Allah. Allah kan er dan voor kiezen om hem te straffen of te vergeven. Kiest Hij ervoor om hem te straffen, dan is dat voor een bepaalde duur. Een gelovige komt per slot altijd terecht in het Paradijs.

Een gelovige met evenveel goede daden als slechte daden behoort tot Ahl ul-Acraaf. Dit selecte groepje mensen bevindt zich op de Dag des Oordeels op een hooggelegen plek tussen het Paradijs en de Hel. Hiervandaan worden zij in staat gesteld worden om te kijken naar de inwoners van Het Paradijs en de Hel. Zij zullen Allah smeken om hun bescherming te bieden tegen het Vuur, waarna Allah hen alsnog het Paradijs doet binnentreden.

Samenvatting van de les van Aboe Ismail
(uit het boek cAqiedat us-Saffaariniyyah)

Allah vergeeft de pleger van shirk niet als hij sterft en geen berouw heeft getoond. Het bewijs hiervoor zijn de Woorden van Allah (interpretatie van de betekenis):

"Waarlijk Allah vergeeft het niet dat er deelgenoten aan Hem worden toegekend en Hij vergeeft buiten dit (alles) aan wie Hij wilt."                                                      (Soerat an-Nisaa’: 48)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wanneer ben je gelovig/ongelovig? Wanneer winnen goede daden het van slechte daden? Hoe werkt die weegschaal? En wie is Aboe Ismail? Is dat dezelfde die stelt dat een vrouw al een zonde begaat als ze alleen maar erover denkt om haar hoofddoek af te doen?