hoe heet het als je in god gelooft maar geen christen bent?

Ik geloof namelijk wel dat god en jezus bestaan en ik bid wel maar ik ben niet echt christen wat ben je dan?

Toegevoegd na 3 uur:
(Ik ben wel christen hoor)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Religie
7.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gelovige
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarom ben je 'niet echt christen' dan? Je zegt dat je gelooft in Jezus: wát geloof je over Jezus? Dat geeft waarschijnlijk het antwoord op de vraag. Een Moslim bijvoorbeeld gelooft dat Jezus een profeet was, een Christen dat Jezus de Zoon van God en Verlosser van de mensen is, veel andere mensen geloven dat Jezus een goed mens was, of een religieuze fanaat, of nog weer iets anders. Geloven dat God en Jezus bestaan op zich zegt nog niet zoveel.
Cryofiel
8 jaar geleden
Dan ben je een Moslim. Of een Azteek, maar dat is wat minder waarschijnlijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben wel christen hoor
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
:-) Maar wat is je vraag dan precies?
Cryofiel
8 jaar geleden
Dat je christen bent maakt niet uit. Moslims geloven in de god waarvan zij weten dat het de enige is, maar zijn toch (of daardoor) geen christen. Daarnaast zijn er christenen die door andere christenen niet als christenen worden gezien. Jouw opmerking bevat dus geen informatie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je gelooft in jezus als de Zoon van God en de Verlosser, dan ben je Christen, want dat is de kern van het Christendom. Welke stroming binnen het Christendom, dat is dan weer een ander verhaal. Katholiek, protestant, etc.
Cryofiel
8 jaar geleden
@Calle, ik heb op Goeie Vraag christenen zien beweren dat Katholieken geen christenen zouden zijn...

Antwoorden (2)

Dat kan allerlei namen hebben. Bijvoorbeeld Moslim of Jood.
Maar over het algemeen is iedereen die in 'een god' gelooft een Theïst. In de bron die ik heb gevonden worden er verschillende uitleggen gegeven aan het woord theïst.

Om even te helpen: theïst komt van het Griekse theos: God.
Als je dus theïst bent hoor je dus bij een god (denk aan machine - machinist. Of iemand die met zich met juridische dingen bezighoudt: jurist).

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens is theïsme een heel algemene benaming, ook als je gelooft dat het spagettimonster god is, ben je theïst.

Toegevoegd na 26 minuten:
Toevoeging met dank aan Freekfluweel: gelovige is inderdaad een minstens net zo makkelijk en correct woord.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ kleine toevoeging, Samaritanen , ook al zijn er heden ten dage niet veel meer, geloven ook in Y-H-W-H.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor de plus en de toevoeging. Ik probeerde ook niet uitputtend te zijn in mijn voorbeelden ;)
In de islaam wordt iedereen die als 'gelovige' wordt aangeduid gezien als een monotheïst, dus hetzij jood of moslim met de religieuze wetten die op dat moment van kracht zijn.

Sterker nog, sommige profeten en boodschappers bestonden voordat er een religie bestond, zij worden in de Heilige Geschriften 'ware gelovigen' genoemd. Pas daarna heeft 'het beestje' een naam gekregen.

Y(a)hw(e)h, God of Allah is alleen maar taalkundig; dat spreken ze in een bepaald gebied of in een bepaalde taal uit, maar het zijn niet drie verschillende 'goden'. Een voorbeeld: een Arabische Christen of Jood noemt "zijn" God ook Allah. Terwijl moslim in westerse landen Allah, vaak God noemen.

Alleen onze godsbeeld/visie over God verschilt, dat verschilt per religie, sterker nog, zelfs per persoon. Maar dat wij allemaal een andere visie/beeld hebben, betekent niet dat er zoveel verschillende goden bestaan.